Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hoewel SsangYong nooit van de markt is verdwenen, hing de toekomst van het Zuid-Koreaanse merk aan een zijden draadje. Deze Torres luidt echter een nieuw hoofdstuk in voor de constructeur. Onder nieuwe vleugels en met meteen een verkoopsucces in de hand.
In het kort
De Torres is SsangYong’s eerste SUV van een nieuw tijdperk onder nieuwe bazen. Een tijdperk dat binnenkort ook voor een naamsverandering zal zorgen. Want SsangYong wordt begin 2024 KGM in Europa, met een rist nieuwe modellen op de planning.
Jep, dat las je goed. SsangYong zal medio 2024 verdwijnen in Europa. Het is te zeggen; het Zuid-Koreaanse merk zal een naamswijziging ondergaan. Want tegenwoordig valt SsangYong onder de hoede van de KG Group en die willen meteen een naamswijziging door voeren. Daardoor zal het 69 jaar oude merk per 2024 in Europa door het leven gaan als KGM. Genoeg daarover, tijd voor de Torres!
Exterieur
Want die Torres heeft er op zijn eigen houtje voor gezorgd dat de KG Group interesse had in SsangYong. Een hail mary die met zijn 4,7 meter duidelijk wil maken dat SsangYong (nu ja, KGM) hier is om te blijven.
De snuit oogt stoer en avontuurlijk, de flank krijgt een geaccentueerde C-stijl en achteraan zien we een robuuste achterklep met visuele uitsparing voor een reserveband. Ga je eenmaal dichter kijken, dan zie je dat veel van die stoere opsmuk pure show is. Nee, deze Torres heeft geen reserveband op de achterklep, ja, dat rode sleepoog vooraan is eigenlijk een blokje plastiek en nee, die hendels op de motorkap zijn niet sterk genoeg om iets aan vast te gespen. Ach, het oog wil ook wat.
Interieur
Dat oog zal trouwens aangenaam verrast worden zodra je instapt. Want SsangYong presenteert in de Torres een interieur dat een mijlensprong heeft genomen. Knappe materialen, een modern design en de nodige digitale praal. Naast de geslaagde 12.5-duim intstrumentencluster en het handige 8-duim aanraakscherm voor de klimaatcontrole, valt het 9-duims infotainmentsysteem wel wat uit de toon. Niet zozeer door de interface, wel door de dikke strook die er rond zit.
Nu goed, dat lijkt een tijdelijk euvel, want internationaal zijn er al wel Torressen (Torri?) met een verfijnder scherm. Al draait het bij deze Torres eigenlijk niet om al dat digitaal gedoe. Nee, wel om de binnenruimte. En die is er in overvloed aanwezig. Zeker op de achterbank zet deze Koreaan veel van zijn concurrenten in hun onderbroek. En dan heb je nog die riante koffer van 703 liter. Dat is vlot 100 tot wel 200 liter groter dan bij sommige concurrenten. De Torres is dus een werkpaard, al is het trekvermogen van 1.5 ton eerder beperkt.
Motor
Dat beperkt trekvermogen komt eigenlijk vooral omdat de Torres voorin moet teren op een 1.5-liter viercilinder turbobenzine. Dat blok met 163 pk (280 Nm) kennen we uiteraard al van de Korando. Deze Torres mag je dan ook zien als Korando XL, want onderhuids delen beide auto’s dezelfde basis. Standaard hangt de motor vast aan een handbak en voorwielaandrijving, desgewenst is er ook een automaat en/ of vierwielaandrijving beschikbaar.
Met een normverbruik dat vlot richting de 8 liter kruipt en een CO2-uitstoot van minimaal 181 g/km is dit blok misschien wel de tijdelijke achilleshiel van de Torres. Inderdaad, tijdelijk. Want volgend jaar komt de Torres EVX op de markt, een 100% elektrische versie die meer kracht, meer efficiëntie en meer comfort belooft.
Rijgedrag
Is de Torres met benzinemotor dan echt zo’n straf om te rijden? Dat nu ook weer niet. Ja, het motorblok kwijt zich weinig inspirerend van zijn taak, maar het doet wel wat moet zonder morren. Minder vergevingsgezind zijn we voor het feit dat we - met automaat - een testverbruik tussen de 9 tot wel 12,4 l/100 km noteerden. Iets zegt ons dat deze Torres beter tot zijn recht zou komen met een - durven we het zeggen? - diesel.
Qua rijcomfort zijn we sterker verrast. Want SsangYong heeft niet de fout gemaakt om deze Torres sportief af te willen stellen. Comfort voert de boventoon. Al raden we wel aan om voor de 17- dan wel 18-duims velgen te gaan. De 20-duims velgen op de topversies zorgen voor een meer stuiterig rijgedrag. Dat staat wat haaks op het gevoel van comfort dat SsangYong hier probeert naar voren te schuiven.
Prijs
Met een basisprijs van 36.490 euro wil de Torres zich allerminst in de markt zetten als een budget-SUV. Want een Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan zijn in de basis goedkoper! Nu goed, deze Torres krijgt vanaf de instapper wel een riante uitrusting én beschikt natuurlijk over fors meer ruimte dan het gros van zijn concurrenten.
Meer nog, gezien zijn dimensies kan je zeggen dat hij een geheel eigen segment bedient. Een segment dat tussen - we zeggen maar wat - Hyundai Tucson en Santa Fe, Nissan Qashqai en X-Trail of Seat Ateca en Tarraco valt.
Besluit
De Torres is dé auto die SsangYong van het faillissement heeft gered. Met dank aan zijn zelfzekere looks, riante ruimte en verrassend interieur. De benzinemotor voor de Europese klant is echter wat aan de kleine kant. Waardoor we nu al reikhalzend uitkijken naar de volstrekt elektrische Torres EVX.