Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Subaru Crosstrek, nieuwe naam, nieuwe interesse? (2023)

Zeg niet langer XV, maar Crosstrek. Subaru’s crossover is aan zijn derde generatie toe. Maar radicale veranderingen, daar doen de Japanners niet aan mee. Op de nieuwe naam na dan. Autoscout24 trok eropuit voor een eerste kennismaking.

In het kort

Met een nog veiliger en comfortabeler rijgedrag en uitgebreide standaarduitrusting neemt de Subaru Crosstrek he stokje van de XV over. De Crosstrek zet voortaan exclusief in op zijn e-Boxer-aandrijflijn, maar die aandrijflijn blijft tegelijk zijn zwakke plek...

Pro

Voordelen

  • - Uitgebreide uitrusting
  • - Veilig en comfortabel weggedrag
  • - Verrassende terreincapaciteiten
Contra

Nadelen

  • - Hoge CO2-uitstoot
  • - Hogere prijs
  • - Eén aandrijflijn

De Subaru Crosstrek op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Subaru heeft de rallypagina’s in zijn geschiedenisboek al een tijdje omgedraaid. De Japanners willen nu liever geassocieerd worden met ‘safe’, ‘fun’ en ‘tough’, oftewel veilig, plezierig en stevig. De XV is het model dat het nieuwe Subaru-imago al sinds 2012 versterkt. Met succes, zo blijkt: de Japanners brachten er sindsdien wereldwijd al 2,2 miljoen stuks van aan de man, waarvan vorig jaar alleen al zo’n 200.000. Daarmee is de XV de Subaru-bestseller, nog voor modellen waar je misschien eerder aan denkt, zoals de Outback, de Forester of de elektrische Solterra. Meer zelfs: zowat twee derde van de XV-klanten kocht nooit eerder een Subaru.

Subaru Crosstrek (2023) static, front view

Exterieur

Deze nieuwe Crosstrek heeft dus een belangrijke rol te vervullen. Logisch dus dat die naam op de kofferklep (in de voor Subaru belangrijke Noord-Amerikaanse markt heet de XV al van oudsher Crosstrek) meteen ook de meest radicale verandering aan het design is: deze derde generatie is in feite niets meer of minder dan een doorgedreven facelift van de vorige generatie.

Het Subaru Global Platform werd stijver en veiliger, het lijnenspel iets scherper en dynamischer. Met een lengte van 4,50 meter, breedte van 1,80 meter, hoogte van 1,60 meter en wielbasis van 2,67 meter blijven de afmetingen min of meer identiek. Je moet de Crosstrek dus al naast de XV parkeren om de verschillen te zien.

Subaru Crosstrek (2023) static, rear view

Interieur

Binnenin zijn de verschillen duidelijker: daar installeert Subaru het portretvormige vernieuwde infotainmentsysteem dat je ook al kent van de grotere Outback. In deze Crosstrek is dat 11,6 duim groot en biedt het voor het eerst plaats aan draadloze bediening voor Apple CarPlay en Android Auto. Het herbergt nu ook de klimaatregeling, al houdt Subaru van eigen zeggen van knoppen, waardoor je er nog ruim genoeg aantreft op het stuur.

Omdat de buitenafmetingen nauwelijks veranderd zijn, is het interieur ook niet royaler geworden. Subaru zegt van wel, met onder meer extra elleboogruimte en een iets betere plaatsing van de stoelen. Vooraan vind je sowieso probleemloos een goeie rijpositie, achteraan zit je door de plaatsing van de batterij aan de hoge kant. Het koffervolume blijft met maximaal 1.314 liter ook zowat identiek.

Subaru Crosstrek (2023) boot

Motor

Geen verrassing: ook onder de motorkap blijven de wijzigingen beperkt. Subaru houdt vast aan zijn vertrouwde combinatie van een boxermotor, continu variabele transmissie (die bij de Japanners Lineartronic heet) en permanente vierwielaandrijving. Deze Crosstrek krijgt alleen de milde hybride 2.0 e-Boxer onder de kap; de atmosferische 1.6 zonder hybride ondersteuning verdwijnt dus. Ook Subaru ontsnapt niet aan de strengere Europese uitstootnormen.

Europa heeft er ook voor gezorgd dat de e-Boxer in deze Crosstrek iets minder krachtig is dan in de XV. De boxermotor produceert nu 136 pk in plaats van 150 pk voordien, waardoor de CO2-uitstoot daalt van 180 g/km (WLTP) naar 174 g/km (WLTP). De elektromotor blijft met 12,3 kW en 66 Nm op zijn beurt ongewijzigd. Dat maakt van deze Crosstrek al evenmin een sprintwonder als de XV: 0 tot 100 km/u duurt 10,8 seconden.

Subaru Crosstrek (2023) interior

Rijgedrag

De verschillen tussen deze en de vorige generatie komen wel bovendrijven wanneer je achter het stuur kruipt. In de eerste plaats op vlak van rijcomfort: Subaru heeft de zetels zo aangepast dat ze je hoofdbewegingen bij schokjes en andere schommelingen minimaliseren. Tegelijk is ook de filtering bij rolgeluiden bij hoge snelheden verbeterd. Drijf je het tempo op richting limiet, dan vertoont de Crosstrek minder rolneigingen en reageert hij stabieler dan de XV.

Wie zijn Crosstrek op alle vlakken wil benutten, weet natuurlijk ook graag dat de 22 centimeter aan bodemvrijheid van de XV bewaard blijft. De combinatie van vierwielaandrijving en X-Mode – de software die gasrespons, versnellingsbak, koppelverdeling en remmen regelt – maakt van deze Crosstrek een al even getalenteerde berggeit als van de XV. Het instantkoppel van de elektromotor geeft daarbij het gepaste duwtje in de rug.

Subaru Crosstrek (2023) dynamic, front view

Prijs

Subaru kondigt de prijzen van de Crosstrek richting het einde van het jaar aan, wanneer de auto bij ons gelanceerd wordt. Op dit moment kunnen we dus alleen uitgaan van de prijzen van de XV: met atmosferische 1.6 zonder hybride ondersteuning heeft die een startprijs van 26.000 euro, met e-Boxer-aandrijflijn gaat het richting 35.000 euro.

Aangezien de Crosstrek alleen de e-Boxer ingeplant krijgt, hou je dus best rekening met een vanafprijs van 35.000 euro en wellicht nog iets meer. Dat is een flinke som, zeker omdat de relatief hoge CO2-uitstoot voor een weinig gunstige fiscaliteit zorgt. Subaru countert wel met een uitgebreide standaarduitrusting, met onder meer zetelverwarming, automatische airco met twee zones en het EyeSight-veiligheidssysteem dat dubbel zoveel rijhulpfuncties omvat als voordien.

Subaru Crosstrek (2023) dynamic, rear view

Besluit

De Subaru Crosstrek neemt het stokje over van de XV als verkooptopper bij de Japanners, en krijgt daar dezelfde sterke troeven voor. Hij werd zelfs nog veiliger, maar kan net als de XV niet om het feit heen dat zijn e-Boxer-aandrijflijn niet op Europese – of Belgische – leest geschoeid is. Jammer, want dat maakt dat de lokale interesse voor deze Crosstrek beperkt zal blijven.

Specificaties

  • Motor: 2.0-viercilinder boxermotor + elektromotor
  • Vermogen: 136 pk + 16,7 pk
  • Koppel: 182 Nm + 66 Nm
  • Overbrenging: Automaat, continu variabele transmissie
  • 0-100 km/u: 10,8 s
  • Topsnelheid: 198 km/u
  • Koffervolume: 1.314 l
  • Verbruik: 7,7 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 174 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: n.n.b.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Subaru Solterra (2022) banner

Subaru Solterra: op z’n eigen paadje

Autotests · Subaru
subaru-outback-front

Subaru Outback: Japanse karakterkop

Autotests · Subaru
AS24 BRZ banner

Subaru BRZ Final Edition: afscheid van een outsider

Autotests · Subaru
Ontdek meer