Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Subaru Forester e-Boxer: mee met de stroom

Ook het eigenzinnige Subaru moet mee met de tijd. De ouwe getrouwe Forester laat zich al een tijdje meevoeren met de stroom in de vorm van de e-Boxer. Wat levert hybride ondersteuning deze compacte SUV op?

Pro

Voordelen

  • - Praktisch en overzichtelijk koetswerk
  • - Uitgebreide standaarduitrusting
  • - Aangenaam en veilig weggedrag
Contra

Nadelen

  • - Banale interieursfeer
  • - Relatief hoge CO2-uitstoot
  • - Onbekend maakt onbemind

Bij ons is het merk veroordeeld tot een bestaan in de marge, maar Subaru cultiveert dat outsider-imago als geen ander. Een handvol modellen, een handvol dealers en een handvol aandrijflijnen: je komt bij ons eigenlijk pas bij Subaru terecht als je op zoek bent naar een SUV met permanente vierwielaandrijving die veiligheid vooropstelt en die gebouwd is om een eeuwigheid mee te gaan.

Subaru Forester e-Boxer (2022) statisch, vooraanzicht

Als het echt niet anders kan

In de rest van de wereld is dat anders, zoals in thuisland Japan of in Noord-Amerika. Daar haalt Subaru dan ook het gros van zijn inkomsten, maar dat maakt ook dat de Japanners technologie introduceren die in Europa hot is als het echt niet anders kan. Denk bijvoorbeeld maar aan de boxerdiesel van zowat tien jaar geleden en de elektrische Solterra, die Subaru samen met Toyota ontwikkelt.

Sinds 2019 experimenteert Subaru ook met hybridetechnologie, onder de noemer e-Boxer. Die technologie past het onder meer toe in de vijfde generatie van de Forester, de compacte SUV die begin dit jaar een bescheiden modeljaarupdate kreeg. Die verandert niets aan de looks, op enkele nieuwe koetswerkkleuren en een lichtjes hertekende voorkant na, met onder meer een nieuwe grille en dito lichtblokken. Meer is er ook niet nodig, vinden de Japanners, die ervan overtuigd zijn dat je geen nieuwe streep te veel op papier moet zetten als het koperspubliek daar niet om vraagt.

Subaru Forester e-Boxer (2022) statisch, vooraanzicht 2

Vorm volgt functie

Daar valt zeker wat voor te zeggen, al schreeuwt het uiterlijk van de Forester volop ’Japanse SUV’. Met de bijkomende troef dat de looks flink onderhevig zijn aan de functionaliteit. Zo dweept deze Subaru met grote glaspartijen, dunne raamstijlen en breed openzwaaiende portieren, voor een makkelijke instap voorin en achterin. Dat maakt de Forester in de eerste plaats overzichtelijk voor zijn 4,63 meter – al voelt hij vergeleken met de uit de kluiten gewassen Outback compact aan. Tegelijk oogt hij daardoor ook ruimer dan hij is: een koffervolume van 509 liter (1.779 liter met de rugleuning neer) is bijvoorbeeld geen echte recordwaarde.

Diezelfde functionele filosofie primeert daarnaast nog steeds op het dashboard. Vergeleken met de Outback krijg je bijvoorbeeld geen rechtopstaand touchscreen om klimaatregeling en infotainment te bedienen, maar een kleiner scherm van 8 duim, met daaronder heel wat klassieke knoppen. Daarboven prijkt ook nog een scherm dat onder meer de aandrijving en het batterijniveau weergeeft, en tussen de analoge tellers is er ook nog een digitaal display. En dan hebben we het nog niet over de knoppen op en rond het stuur gehad. De afwerking schuwt tot slot de plastics niet, maar voelt wel aan alsof het een eeuwigheid meekan.

Subaru Forester e-Boxer (2022) interieur

Tussen de twee

De huidige generatie Forester staat op het Subaru Global Platform, en dat laat hybride ondersteuning toe. De 2,0 liter grote viercilinder boxermotor is 150 pk en 194 Nm sterk, en drijft via een continu variabele transmissie de vier wielen aan. In die versnellingsbak huist eveneens een kleine elektromotor, van 12,3 kW (16,7 pk) en 66 Nm. Die haalt zijn voeding uit een compacte (0,6 kWh) lithium-ionbatterij om de boxermotor bij het vertrekken en accelereren te ondersteunen.

In de praktijk houdt deze e-Boxer-technologie daardoor wat het midden tussen een klassieke hybride setup en een mild hybrid, temeer omdat de Forester op een volle batterijlading volledig elektrisch maar 1,6 kilometer ver geraakt, en dat tegen maximum 40 km/u. In de praktijk wisselt de aandrijflijn daardoor de hele tijd tussen beide krachtbronnen: volledig elektrisch bij het manoeuvreren, met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning bij het accelereren, en met de verbrandingsmotor als aandrijfbron en als generator voor de batterij, bijvoorbeeld bij snelwegsnelheden.

Subaru Forester e-Boxer (2022) rijdend, vooraanzicht

Verrassend lichtvoetig

Nog in de praktijk voel je het subtiele zetje in de rug van de elektromotor wel degelijk. Het zorgt ervoor dat deze Forester kwieker aanvoelt dan zijn sprintcijfers doen vermoeden (0-100 km/u in 11,8 seconden en een topsnelheid van 188 km/u). Tegelijk vlakt die elektrische krachtbron het wat slome effect van de continu variabele transmissie uit, waardoor diens werking nooit echt gaat storen. De elektromotor springt ook bij in de X-Mode, Subaru’s benaming voor rijprogramma’s voor het uitdagendere terreinwerk.

Maar rij je deze Forester e-Boxer op geasfalteerd wegdek, dan toont hij zich een verrassend lichtvoetige stuurder. Met dank aan de lage inplanting van de hybride aandrijflijn en dat Subaru Global Platform, dat wel degelijk een frisser rijgedrag oplevert. Alleen levert de e-Boxer geen echt zuinig verbruik op: wij klokten af op 7,5 l/100 km. Dat is iets minder dan het opgegeven WLTP-verbruik (8,1 l/100 km) en relatief aanvaardbaar voor een atmosferische boxermotor, maar naar hedendaagse normen blijft het aan de hoge kant.

Subaru Forester e-Boxer (2022) rijdend, achteraanzicht

Prijzen

Subaru zet zijn Forester e-Boxer in de catalogus vanaf 36.795 euro (Comfort). Daar krijg je al een uitgebreide standaarduitrusting voor in de plaats, met onder meer een indrukwekkend veiligheidsarsenaal, dat Subaru ‘EyeSight’ noemt en dat voor dit modeljaar werd aangescherpt. Met de Luxury (40.795 euro), Sport (43.795 euro) en Premium (45.295 euro) leg je nog sportieve of luxueuzere accenten. In ons land kun je de Forester dan nog eens in een sportieve ‘Black Belt Edition’ bestellen (43.545 euro), waarvan de oplage tot tien stuks beperkt is.

Conclusie

Je zult deze Subaru Forester wellicht over het hoofd zien als je een shortlist opstelt, wegens zijn fiscaal minder interessant totaalpakket of het beperkte Subaru-dealernet. Maar als je een betrouwbare en praktische SUV zoekt, beschikt de Subaru Forester wel degelijk over heel wat troeven. Zijn e-Boxer-aandrijflijn gedraagt zich in de praktijk als een soort uitgebreide milde hybride ondersteuning.

Subaru Forester e-Boxer (2022)

  • Motor: 2.0 viercilinder boxermotor + elektromotor
  • Vermogen: 150 pk (+ 16,7 pk)
  • Koppel: 194 Nm (+ 66 Nm)
  • Overbrenging: Cvt, permanente vierwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 11,8 s
  • Topsnelheid: 188 km/u
  • Koffervolume: 509 – 1.779 l
  • Verbruik: 7,5 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 185 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 36.795

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Subaru Solterra (2022) banner

Subaru Solterra: op z’n eigen paadje

Autotests · Subaru
subaru-outback-front

Subaru Outback: Japanse karakterkop

Autotests · Subaru
AS24 BRZ banner

Subaru BRZ Final Edition: afscheid van een outsider

Autotests · Subaru
Ontdek meer