De Subaru Levorg moet je zien als een soort breakversie van de Impreza. Visueel zijn beide ook duidelijk gelinkt. De Subaru Levorg (4,69 meter) is 23 centimeter langer dan de Impreza, wat het merk in staat stelt een stevige koffer toe te voegen: 522 liter groot. De inzittenden worden eveneens in de watten gelegd, zowel vooraan als achteraan.
Bescheiden
De nieuwe motor is een atmosferische 2-liter benzine die de 1,6-liter turbo vervangt. Daarmee verdwijnt ook de opvallende luchthapper van de motorkap. De Subaru Levorg ziet er zo wat meer bescheiden uit. Het interieur blijft erg klassiek. De bedieningsknoppen zijn duidelijk aangegeven en zijn op goed bereikbare plaatsen aangebracht. Het zit allemaal logisch in elkaar, maar het design van het geheel lijkt wel van tien jaar geleden. Het is ook wennen voor je de weg vindt in de informatie die over drie schermen verspreid is. Je vindt er eentje net voor de bestuurder, één bovenaan de middenconsole en er is het klassieke multimediascherm.
EyeSight
Op veiligheidsvlak pakt de Subaru Levorg graag uit. Hij is uitgerust met het EyeSight-systeem dat alle rijhulpen bundelt. De twee camera’s die bovenaan de voorruit zijn geplaatst scannen de weg permanent. Ze sturen niet alleen de adaptieve cruise-control aan, maar ook de actieve rijvakcorrectie, de noodremhulp, maar ook de fileassistent die opnieuw vertrekt wanneer de voorliggers in de file aanzetten. Hij beschikt ook over een ‘pre-collision throttle management’ dat kan ingrijpen wanneer je ongewild vooruit of achteruit hebt geselecteerd wanneer dat niet de bedoeling was. We appreciëren dat die systemen niet alleen heel discreet ingrijpen, maar dat je ze ook kan uitschakelen via een knop. Bovendien: dit vind je allemaal terug in de standaarduitrusting, samen met andere snufjes als de achteruitrijcamera of automatisch geregelde lichten. En dat allemaal voor 29.995 euro.
Technisch verschillend
Deze Levorg neemt twee aspecten over die Subaru onderscheiden van andere constructeurs: de vierwielaandrijving en de boxermotor. De vierwielaandrijving maakt dat Subaru nog steeds erg populair is in landen waar de winters wat zwaarder zijn dan bij ons. Wel zien we dat het bijkomende gewicht van de vierwielaandrijving zijn gevolgen heeft op het verbruik en de CO2-uitstoot, beide gehomologeerd op 7,2 l/100 km en 165 g/km. In Vlaanderen geeft dit hem alvast geen recht op een fiscaal voordelige behandeling, terwijl in Brussel en Wallonië de hoge cilinderinhoud hem parten speelt.
Maar kijk, achter het stuur zijn we er wel in geslaagd met deze 2-liter met 150 pk het verbruik dat Subaru opgeeft ook in het echt te evenaren. Deze atmosferische motor voelt in de praktijk net zo efficiënt aan als een kleine turbomotor. Hij verhoudt zich ook goed tot de continu variabele versnellingsbak met zeven voorgeprogrammeerde versnellingen. Deze CVT-bak is veruit de beste in zijn soort. Rustig rijden bevalt hem het best, ook al voelt zijn onderstel best levendig aan. Hij rijdt comfortabel, maar is performant in de bochten. Een erg aangename reisgezel.
Subaru | Levorg 2.0l |
---|---|
Motor | viercilinder boxer benzine, 1.995 cc |
Pk | 150 pk bij 6.200 opm |
Nm | 198 Nm bij 4.200 opm |
0-100 km/u | 11,7 sec |
Top | 195 km/u |
Verbruik | 7,2 l/100km |
Testverbruik | 7,2 l/100km |
CO2 | 165 g/km |
Prijs | 29.990 euro |