Geen nichemerk zo bewust van zijn positie als Subaru. Want het Japanse automerk wil op de Europese markt énkel klanten bedienen die daadwerkelijk op zoek zijn naar een Subaru: een SUV met permanente vierwielaandrijving, betrouwbare techniek en een uitgebreid veiligheidsarsenaal. De Solterra moet die klanten binnen brengen in de elektrische wereld.
Mooiste Subaru ooit?
Daarvoor deed het Japanse merk een beroep op Toyota. Het is te zeggen, net zoals bij tweelingbroers BRZ/ GT86 werkten Toyota en Subaru samen aan een elektrische SUV. Het resultaat zijn technisch en visueel identieke inzendingen, minus enkele kleine details. Bij Toyota heet ‘ie bZ4X, bij Subaru Solterra.
Wat de Solterra juist is geworden? Een 4,7 meter lange SUV die vanaf de koffer een scherpe duik naar beneden neemt. Het resultaat is een dynamisch ogende SUV met sportieve lijnen. De mooiste Subaru in jaren? Misschien wel. Al was dat geen moeilijke opgave. Ook binnenin laat de Solterra een indruk van kwaliteit en ruimte na. Met dank aan het brede lage dashboard dat twee digitale schermen herbergt en een goede zichtbaarheid rondom biedt.
Permanente 4x4
Subaru, dat verwierf naam en faam met zijn permanente vierwielaandrijving. Daardoor kon het bij de komst van een EV niet verzaken. Bij de ontwikkeling van het duo hield het Japanse merk voet bij stuk om ervoor te zorgen dat Toyota begreep dat Subaru een potente offroadmachine wou ontwikkelen. Daardoor is de bodemvrijheid van 21 centimeter opvallend hoog en beschikt de Solterra over permanente vierwielaandrijving.
Twee elektromotoren (één op elke as) krijgen namelijk continu een toef vermogen tijdens het rijden, daar waar concurrenten meestal energie naar één as sturen en pas bij gripverlies de tweede as aanspreken. Het systeemvermogen bedraagt daardoor 218 pk (335 Nm). De batterij onderin is dan weer 71,4 kWh groot. Cijfers waarmee Solterra mooi aansluit bij de concurrentie. Idem voor het laden van 6,6 kW AC (11 kW optioneel) en 150 kW DC.
Als een potige SUV
Of dat wat rijdt, de eerste EV van Subaru? Wel, hét voordeel van de samenwerking met Toyota is dat Subaru terug kon vallen op decennialange ervaring op vlak van elektrificatie. Want Toyota verkoopt al sinds de jaren 90 hybrides met elektro-ondersteuning.
We konden alvast een prototype testen op het Aldenhoven Testing Center in Duitsland. Daar viel op dat de Solterra rijdt als een stevige, potige SUV. Niet in het minst omdat hij weinig moeite doet om zijn 2 ton te verbergen. Eerder solide dan sportief dus. De acceleraties zijn lineair, de baanvastheid dankzij de 4x4 gegarandeerd en de ophanging misschien een tikkeltje te hard. Al kan dat ook liggen aan de 20-duimers onder ons testexemplaar. 18-duimsvelgen lijken een meer logische keuze voor ons Belgenland.
Enkele vraagtekens
De eerste elektrische Subaru van Subaru toont dus dat hij rijdt als een echte Subaru. Dat is belangrijker dan je denkt. Want Subaru en zijn eigenaars vormen bijna een sekte. Toch zijn er enkele vraagtekens rond deze Solterra. Te beginnen met de koffer. Die valt met z’n 464 liter moeilijk riant te noemen. Daarnaast ontbreken er momenteel nog wat belangrijke cijfers. Zo hebben we geen officieel verbruikscijfer, weten we niet hoeveel hij mag trekken én hebben we geen prijs.
Daardoor moeten we het doen met informatie van rond de koffiemachine. Zo weten we dat technisch identieke bZ4X amper 750 kilogram mag gaan trekken en dat die 470 kilometer ver moet gaan geraken met vierwielaandrijving. Al lijkt het daarbij horend verbruik van 15,8 kWh/100 km wel heel optimistisch voor permanent vierwielaandrijving. Ten slotte is er de prijs; Subaru geeft tussen de koffiekopjes mee dat die ergens rond de 55.000 euro zal bengelen. Geld waarmee je ook vlot bij concurrenten zoals Skoda, Hyundai, Kia en Volkswagen kan gaan shoppen.
Conclusie
Subaru lijkt zonder twijfel in zijn opzet geslaagd. De Solterra is immers eigenzinnig genoeg om door te gaan als een rasechte Subaru. Een EV die niet focust op efficiëntie maar wel op veiligheid en offroadkunde. Maar of de Subaru-fan klaar is voor een meer dan 50.000 euro kostende EV?