Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Subaru Solterra: omdat het moest

De Subaru Solterra is de eerste elektrische auto van de Japanners. Hij werd samen met Toyota ontwikkeld, krijgt een batterij van 71,4 kWh en belooft een rijbereik van meer dan 460 kilometer. Droom of werkelijkheid?

Pro

Voordelen

  • - Algemeen comfort
  • - Uitrusting
  • - Interieurruimte
Contra

Nadelen

  • - Rijbereik
  • - Verbruik
  • - Prijs

Het klopt dat we de nieuwe Subaru Solterra al eens hebben getest. Maar dat is bijna een jaar geleden en we kregen toen een prototype voorgereden. Sindsdien heeft de Solterra al enkele (woelige) watertjes doorzwommen, is de kleine productieachterstand weggewerkt en staat de nieuwe elektrische Subaru met zijn mooie specificaties te blinken in de showroom. Maar kan hij ons ook in de praktijk charmeren?

Subaru Solterra (2023) statisch, vooraanzicht

Opfriscursus

Tel je onze eerste test met de Toyota bZ4X ook mee, dan hebben we deze auto dus eigenlijk al twee keer getest. Want mocht je het vergeten zijn: de Subaru Solterra en Toyota bZ4X zijn verwant. Heel verwant: de tweelingbroers krijgen de gecombineerde kennis van beide Japanse merken op vlak van elektromobiliteit enerzijds en vierwielaandrijving anderzijds.

Deze EV staat alleszins op een gloednieuw moduleerbaar platform met lithium-ionbatterij onder de vloer. Die batterij heeft een capaciteit van 71,4 kWh en voedt twee elektromotoren: een op elke as. Het totaal is goed voor 218 pk en 337 Nm. Een van de kleine verschillen tussen beide Japanners: om trouw te blijven aan de merkgeschiedenis is de Subaru Solterra alleen beschikbaar met permanente vierwielaandrijving. Vandaar dus het beperktere officiële rijbereik van 465 kilometer.

Subaru Solterra (2023) statisch, achteraanzicht

Een soort coupé-SUV

Technisch delen deze tweelingbroers dus zowat al hun vitale onderdelen. Dat geldt ook voor het design, op enkele details na. De Solterra ziet eruit als een soort coupé-SUV van 4,7 meter lang – op hetzelfde niveau als de Forester – met een stevige présence en een kunststof koetswerkomranding rondom rond. De voorkant van de Subaru krijgt dan weer een soort radiatorrooster met een zwarte rand. Tel dat op bij de lichtsignatuur en het resultaat is ongetwijfeld de knapste Subaru in lange tijd...

In het interieur zijn de verschillen (veel) minder opvallend. Het stuur krijgt uiteraard het blauwe merklogo met de zes sterren, maar voor de rest komt alles van bij Toyota. Centraal op het dashboard staat een 12,3 duim groot touchscreen. Daaronder staat de touchbediening voor de klimaatregeling, met op de nogal hoge zwevende middenconsole een draaiknop voor de versnellingsbak. De kwaliteit van de materialen voelt eerlijk gezegd nogal matig aan, en erger nog: Subaru kiest voor een hoog geplaatst digitaal instrumentenpaneel en een stuur met kleine diameter, net als bij Peugeot. Je moet dus kiezen tussen het zicht op de tellers en een goede rijpositie.

Subaru Solterra (2023) interieur

Aangename verrassing

Op de weg ontpopt de Subaru Solterra zich tot een aangename verrassing. De elektromotoren zijn stil, de geluidsisolatie is doordacht, het vermogen van beide elektromotoren wordt gecontroleerd vrijgegeven, de energierecuperatie wanneer je gas lost verloopt progressief, en de ophanging is stevig maar de demping foutloos. Het resultaat: je kunt probleemloos kilometers malen met het comfort van een auto uit een hoger gamma.

Al klopt dat laatste niet helemaal, want we moeten het over de olifant in de kamer hebben: het verbruik. Volgens Subaru verbruikt de Solterra gemiddeld 16,1 kWh/100 km (WLTP) en geraakt hij maximum 465 kilometer ver. We weten niet hoe ze die cijfers hebben kunnen halen, maar ons is het alleszins niet gelukt. Na een week rijden en met zo’n 300 kilometer op de teller kwam ‘onze’ Solterra uit op een gemiddeld verbruik van 27,8 kWh/100 km. Dergelijke cijfers in een auto van die grootte vreten uiteraard aan het rijbereik, dat nog maar 255 kilometer bedroeg.

Subaru Solterra (2023) rijdend, vooraanzicht

Prijzen

Bij ons is Subaru nooit echt goedkoop geweest, maar de kwaliteit van de producten maakte dat grotendeels goed. Als je dan denkt dat de Japanners met hun eerste elektrische auto een stevige indruk willen nalaten, dan heb je gelijk. Maar niet in de goeie zin: de Solterra begint vanaf 64.545 euro. Meer zelfs: de versie Sky Package, met panoramadak en volledige uitrusting flirt met de grens van 70.000 euro. Ze zijn gek, die Japanners.

Subaru Solterra (2023) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

De nieuwe Subaru Solterra bulkt van de kwaliteiten. Hij is ruim, rijdt stil en legt een prima comfort voor de dag. Maar met zijn elektronendorst, zijn beperkte rijbereik en zijn torenhoge prijs, is het moeilijk om hem een rooskleurige toekomst te voorspellen...

Subaru Solterra (2023)

  • Motor: 2 elektromotoren
  • Vermogen: 218 pk
  • Koppel: 337 Nm
  • Overbrenging: Vaste verhouding, vierwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 6,9 s
  • Topsnelheid: 160 km/u
  • Koffervolume: 464 l
  • Verbruik: 27,8 kWh/100 km (gemeten)
  • Batterijcapaciteit: 71,4 kWh
  • Rijbereik: 465 km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 64.545

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Subaru Solterra (2022) banner

Subaru Solterra: op z’n eigen paadje

Autotests · Subaru
subaru-outback-front

Subaru Outback: Japanse karakterkop

Autotests · Subaru
AS24 BRZ banner

Subaru BRZ Final Edition: afscheid van een outsider

Autotests · Subaru
Ontdek meer