Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Subaru WRX STI – Jeugdzonde

De Subaru WRX STi – ex-Impreza – is steeds een bad boy geweest. Maar de nieuwe is dat nog meer. Zelfs de wetten van de fysica overtreedt hij met een glimlach.

Wat de fysieke kant van de zaak betreft, is er meer overeenstemming. Ja, de uiterlijke appreciaties zijn steeds subjectief. Maar bij de STi was er een consensus. Niet in het voordeel van de Subaru, overigens. Maar daar lijkt men zich intussen bij Subaru ook van bewust. De jongste lijn auto’s neemt trekjes over van de spectaculaire concept cars die we op de salons van Tokio en Genève te zien kregen. Met een positief resultaat volgens ons, al zal niet iedereen het daar mee eens zijn.

Gespierd

Wanneer de zorg om een knap uiterlijk niet bovenaan de lijst staat bij Subaru, dan is dat vooral omdat dit nog een merk is dat niet uitsluitend door de marketingafdeling wordt geregeerd. Dit is vooral een merk van ingenieurs, die zich tot doel hebben gesteld om auto’s te ontwikkelen die onder uw vel kruipen van zodra u er mee rijdt. Door alles wat beweegt opnieuw door te lichten en te herwerken – motor, transmissie, onderstel,… - zijn ze daar con brio in geslaagd. Het is alsof je de spieren van een topsporter aanraakt: je voelt dat hij goed voorbereid is. Demonstraties zijn overbodig. Maar nu we hier toch zijn, gaan we de kans niet aan ons voorbij laten gaan.

Rally

Een Subaru starten en de boxer horen ademen door een nog koude uitlaat, het is steeds een beleving. Je voelt ook meteen dat het stuur nog virieler is afgesteld. De hydraulische bekrachtiging overdrijft nochtans niet, maar geeft wel meer gevoel dan een elektrisch geregelde bekrachtiging ooit kan geven. Heerlijk. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak, die niet altijd even precies volgt wanneer je hard probeert te gaan. Maar je went wel aan het gevoel. Alleen denk je wel dat een dubbele koppelingsbak met bediening aan het stuur niet eens een luxe zou zijn, evenmin als verraad aan het concept. En de prestaties zouden er nog op vooruit gaan. Nu goed.

De eerste kilometers in stadsverkeer maken de twee grootste tekortkomingen van deze auto duidelijk. De geluidsisolatie blijft echt ondermaats voor een auto van 40.000 euro inzake wind- en rolgeluiden. Ten tweede: de ophanging is niet regelbaar. Die is afgesteld op maximale prestaties, maar dus niet op slecht wegdek. Een roadtrip naar het Zuiden in een WRX STi? Nee, dank u.

Maar dan volgt het stukje rallywegen dat Subaru voor ons geselecteerd heeft in Zweden. Bocht na bocht, met flink wat hoogteverschil. De auto duikt van de ene kant naar de andere kant. Daar merk je dat de versnellingsbak volledig ontwikkeld is om het beste uit de 2.5 Turbo te halen met zijn 300 pk en 407 Nm. Hij gaat tekeer als een draak met een ochtendhumeur. Zeker wanneer je de sturing in Sport gooit, of zelfs in Sport Sharp, wat er nog een schep bovenop doet.

Het meest indrukwekkend is natuurlijk de wegligging van de WRX STi. De wetten van de fysica legt hij naast zich neer. De grip haalt een buitenaards niveau. De vierwielaandrijving bezorgt je een onvoorstelbare controle over de omstandigheden, ongeacht of je op asfalt, vettig wegdek of zelfs gravel rijdt. De Subaru bijt zich vast en springt vooruit. Te gek voor woorden.

Vijf zitplaatsen, 460 liter koffer, 300 pk voor 42.000 euro. En je kan hem bijna overal onopgemerkt parkeren. Met wat minder lawaai en een vijf tot procent minder harde vering – over het verbruik gaan we het echt niet hebben – zou de Subaru WRX STi echt de ideale auto zijn. Maar ook nu vinden we hem al een monument.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Subaru Forester e-Boxer (2022) banner

Subaru Forester e-Boxer: mee met de stroom

Autotests · Subaru
Subaru Solterra (2022) banner

Subaru Solterra: op z’n eigen paadje

Autotests · Subaru
subaru-outback-front

Subaru Outback: Japanse karakterkop

Autotests · Subaru
Ontdek meer