Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Subaru XV e-Boxer: eigenzinnig Japans

De strengere Europese uitstootregels zijn voor niemand mals. Ook niet voor Subaru, dat er zelf voor kiest om een bescheiden rol te spelen op het Oude Continent. Daarom experimenteert het al een tijdje met hybridetechnologie met een Japanse twist: de e-Boxer. Ook op deze compacte crossover, de XV.

Wie aan Subaru denkt, denkt nog vaak aan de blauwe rally-Impreza's uit de jaren 90. Die zijn echter al een tijdje verdwenen. In plaats daarvan concentreert het Japanse merk zich al een tijdje op meer burgerlijke auto’s, die relatief anoniem door het leven gaan. Een uitspatting als de BRZ niet te na gelaten...

Dat is een bewuste keuze van Subaru, dat de hoofdmoot van zijn verkoop realiseert in Noord-Amerika en thuisland Japan. Europa speelt dus maar een bescheiden bijrol, met een beperkt dealernetwerk en aandrijvingen die niet bepaald afgestemd zijn op wat de Europese markt verwacht. Geen kleine, zuinige turbobenzines, manuele versnellingsbakken of dubbele koppelingen, maar relatief grote, atmosferische boxermotoren en continu variabele transmissies.

AS24 Subaru XV statisch

Eigenzinnige hybride

Toch probeert Subaru af en toe wel rekening te houden met de Europese klant, maar op voorwaarde dat de Japanners er hun eigen interpretatie aan mogen geven. Zo experimenteerde het merk enkele jaren geleden, toen de dieselmarkt nog volop floreerde, met een boxerdiesel. Nu is het de beurt aan hybridetechnologie.

En ook hier geven de Japanners er hun eigen draai aan. Geen plug-inhybride of klassieke ‘full hybrid’ zoals de collega’s van Toyota, maar een e-Boxer. Een wat? Een aandrijving die principes van Subaru als permanente vierwielaandrijving en boxermotoren trouw blijft. In het vooronder huist dus een atmosferische 2.0-viercilinder boxermotor van 150 pk en 194 Nm. Die is gekoppeld aan een elektromotor van 16,7 pk (12,3 kW) en 66 Nm, die volledig in de continu variabele transmissie is ingewerkt.

AS24 Subaru XV rijdend

Voor- en nadelen

Bescheiden elektrokracht dus, die gevoed wordt door een al even bescheiden batterij: 0,6 kWh. Dat is goed voor het gewicht en de afmetingen natuurlijk: de XV e-Boxer weegt amper een dikke 100 kilogram meer dan de gewone XV, en de batterij is netjes ingewerkt in het Subaru Global Platform waardoor de kofferruimte amper kleiner is.

Keerzijde van de medaille is dat het elektrische rijbereik bijzonder beperkt is: 1,6 kilometer, en dat tot een snelheid van 40 km/u. Bovendien kun je niet zelf kiezen wanneer je volledig elektrisch rijdt: de XV e-Boxer kiest zelf wanneer hij dat doet. In de andere gevallen rekent hij alleen op de boxermotor, die trouwens voor 80 procent uit nieuwe componenten bestaat, of spelen de boxermotor en elektromotor samen.

AS24 Subaru XV achter

Milde hybride?

De elektromotor springt dus vooral bij wanneer je manoeuvreert, vertrekt of uitbolt. In de andere gevallen doet hij vooral de boxermotor minder hard werken. In zekere zin kun je deze XV e-Boxer dus eerder beschouwen als een soort uitgebreide milde hybride dan als een echte ‘full hybrid’. Dat merk je niet alleen op ruwer terrein – waar je deze XV met zijn vierwielaandrijving uiteraard perfect voor kunt gebruiken – maar ook in dagelijkse rijomstandigheden: de e-Boxer zet vlotter aan en maakt de wisselwerking tussen verbrandingsmotor en CVT-transmissie vloeiender dan voordien.

Niet dat de XV opeens een snelheidswonder is geworden, want met cijfers van 10,7 seconden voor de sprint naar 100 km/u is de crossover nog steeds vooral een auto die ontspannen gereden wil worden. Maar het dagelijkse samenleven met de Subaru wordt er wel aangenamer door, en zijn rijgedrag gaat erop vooruit. Dat is in de eerste plaats vooral veilig en stabiel, dankzij het stijvere platform dat de huidige XV bij zijn debuut drie jaar geleden kreeg. Maar het extra gewicht en extra duwtje van de elektrokracht zorgt ervoor dat hij nog meer onverstoorbaar zijn ding blijft doen en pas op het allerlaatste moment een krimp geeft.

AS24 Subaru XV dashboard

Financiële plaatje

Op het verbruik heeft de e-Boxer wel degelijk een effect, zij het eerder bescheiden en afhankelijk van je rijstijl. Als je, zoals ons, ontspannen rijdt, dan haal je zonder veel problemen het opgegeven WLTP-verbruik van 7,9 l/100 km, of zelfs minder. Duw je stevig door, dan schiet dat verbruik de hoogte in. De CO2-uitstoot is echter minder gunstig, vooral voor de fiscale kant van het verhaal: 180 g/km is naar huidige normen stevig voor een auto van dit formaat. En exact evenveel als de WLTP-uitstoot van de gewone XV zonder e-Boxer, die enkele duizenden euro’s goedkoper is...

Subaru probeert die pijn wel te verzachten door de standaarduitrusting van de Boxer XV royaal aan te vullen. Apple CarPlay, Android Auto, een licht- en regensensor, adaptieve cruisecontrol, automatische airco met twee zones, led-koplampen, digitale radio, zetelverwarming en het EyeSight-rijhulpsysteem: een optielijst is dus niet meer nodig. Wel zijn er nog twee uitvoeringen boven de standaarduitvoering, die onder meer de rijhulp uitbreiden en de XV luxueuzer aankleden.

Conclusie

De Subaru XV is een auto met heel wat kwaliteiten: hij is veilig, comfortabel, rijkelijk uitgerust, en kan tegen een stootje. Het enige pijnpunt is altijd zijn aandrijflijn geweest: de combinatie van atmosferische boxermotor en continu variabele transmissie is niet wat onze markt verwacht, waardoor Europa hem (te) vaak links laat liggen. Of de e-Boxer daar iets aan kan verhelpen? Ondanks alle goede bedoelingen: niet helemaal.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Subaru Forester e-Boxer (2022) banner

Subaru Forester e-Boxer: mee met de stroom

Autotests · Subaru
Subaru Solterra (2022) banner

Subaru Solterra: op z’n eigen paadje

Autotests · Subaru
subaru-outback-front

Subaru Outback: Japanse karakterkop

Autotests · Subaru
Ontdek meer