De Europese CO2-doelstellingen voor autofabrikanten zijn tegenwoordig niet mals, en ieder merk moet eraan voldoen. Daar horen dus ook de kleinere constructeurs bij die vaak niet over de middelen beschikken om zelf op grote schaal geëlektrificeerde modellen te ontwikkelen. Die zien zich dan soms genoodzaakt om samenwerkingen aan te gaan met grotere namen of zelfs bestaande modellen uit andere huizen helemaal over te nemen. Iets zegt ons dat dat laatste precies is wat hier gebeurd is.
De juiste donor
De Suzuki Across steekt zijn herkomst namelijk niet onder stoelen of banken: dit is een Toyota RAV4 PHEV met andere logo’s en een hertekend frontje. Die neus is dan wel grondig aangepast, met een andere plaatsing van de grille, slankere LED-koplampen en een iets prominentere beschermplaat onderaan tot gevolg. De rest van de auto blijft echter nagenoeg identiek, dus of je de ene dan wel de andere verkiest heeft waarschijnlijk meer te maken met het merkimago dan met het design.
Het spelletje zoek-de-verschillen gaat verder binnenin de Across, waar op het logootje na alles eruit ziet en aanvoelt als een Toyota-interieur. Kenners merken zelfs een typische Toyota-geur op, want de componenten bestaan natuurlijk uit hetzelfde materiaal en zitten aan elkaar vast met dezelfde lijm. Daar is echter niets mis mee want Toyota staat bekend voor zijn stevige, doordachte cabines. Bovendien is de RAV4 sinds zijn nieuwste generatie zowel vanbinnen als vanbuiten een knappe verschijning, en is deze Across dus geen uitzondering.
Extra tankklep
De belangrijkste reden waarom Suzuki bij zijn landgenoot gaan shoppen is heeft echter niks te maken met wat je kunt zien, maar wel met wat er onder de oppervlakte schuilt. Deze SUV combineert zijn 2.5-liter benzinemotor namelijk niet gewoon met een koppel elektromotoren, maar ook nog eens met een flink batterijpakket van 18,1 kWh en een extra tankklep in de flank.
Die twee toevoegingen geven deze plug-inhybride een elektrische actieradius van gemakkelijk 60 tot 65 kilometer op een volle accu. Die laad je aan de gemiddelde laadpaal op aan een snelheid tot 3,3 kW, waarmee je dus wel een zestal uurtjes zoet bent. De Toyota RAV4 PHEV doet dat verrassend genoeg twee keer zo snel, maar dat is vermoedelijk geen doorslaggevend verkoopsargument. Het loont echter wel om de accu vaak te laden, want met ongeveer 1 laadbeurt per 100 kilometer eindigden we op een verbruikscijfer van 4,2 l/100km. Laad je helemaal niet, dan stijgt dat cijfer tot voorbij de 7 liter.
Vastgelopen plaat
Die extra elektrificatie geeft deze Across nog een tweede troef in handen: dit is meteen de krachtigste Suzuki ooit. Zo produceert de verbrandingsmotor op zijn eentje 181 pk, kan de elektromotor op de vooras 182 pk ophoesten en is het exemplaar op de achteras goed voor 54 pk. Niets is zo simpel als 1+1 bij een plug-inhybride, maar de Across eindigt toch op een indrukwekkend totaalvermogen van 306 pk.
Is dit dan zo’n beangstigend snel apparaat? Eigenlijk niet. Ondanks een leeggewicht van net geen twee ton sprint de Across van 0 naar 100 km/u in een vlotte 6 seconden, maar het voelt allemaal niet zo dynamisch aan als het klinkt. Bij het hard intrappen van het gaspedaal doet de verbrandingsmotor er namelijk toch een fractie van een seconde over om wakker te worden. Vervolgens kiest de CVT-automaat het optimale toerental, waar hij dan als een vastgelopen plaat blijft hangen tot je de gewenste snelheid bereikt hebt. Voor zijn bloedstollende acceleratie moet je het dus niet doen, maar heel aandrijflijn is wel uitermate soepel en altijd bij de les. Op vlak van rijcomfort plukt Suzuki dus de vluchten van de decennialange hybride-expertise van Toyota.
Smartphone-navigatie
Ook qua gebruiksgemak is dat het geval, want bij Toyota zijn ze er inmiddels aan gewend om hybridebatterijen en elektromotoren naadloos te integreren. Zo merk je aan de interieurruimte alvast niet dat er 18,1 kWh aan accu’s in de auto verstopt zit. Inzittenden vinden er zowel voor- als achterin een voorbeeldig ruimteaanbod. Ook de koffer is niet slecht, al is zijn volume met 490 liter wel 30 liter lager dan dat van de RAV4 PHEV. Dat ligt eraan dat Suzuki standaard een reservewiel onder de koffervloer monteert en er daardoor geen plek overblijft voor opbergvakken – zelfs niet voor de laadkabel.
In het infotainmentsysteem vinden we eveneens zo’n verrassend verschil terug, want ondanks zijn uitgebreide standaarduitrusting kan je de Across nooit met een navigatiesysteem bestellen. Suzuki heeft namelijk de rechten niet verworven om Toyota’s GPS te mogen weergeven. De auto krijgt echter wel standaard Android Auto en Apple CarPlay mee zodat je via je smartphone kan navigeren. Verder vinden we Toyota’s gewoonlijke infotainment terug, dat inmiddels ietwat verouderd voor de dag komt. Het systeem laat zich echter wel vlot bedienen.
Zonder opties
Om zijn Across toch als een uniek aanbod in de markt te zetten kiest Suzuki voor een andere aanpak dan ze bij Toyota hanteren. Zo ligt de basisprijs met 56.999 euro wel boven die van de Toyota RAV4 PHEV – en boven die van elke andere Suzuki ooit – maar wordt de Across meteen volledig uitgerust. Zo krijg je standaard stuur- en zetelverwarming, een halflederen interieur, automatische airco en een elektronisch bediende kofferklep mee. De Toyota heb je dus zonder die opties al vanaf 51.850 euro maar als je net die uitrusting wil, kom je op de RAV4 steevast op een iets hoger prijskaartje uit dan wat je voor deze Suzuki betaalt.
Conclusie
De Across mag dan in essentie gewoon een Toyota RAV4 PHEV met een ander neusje en andere logo’s zijn, de grootste verschillen zitten niet in de auto zelf. De Suzuki onderscheidt zich vooral door zijn uitgebreide basisuitrusting, en die maakt er ondanks een relatief hoge instapprijs uiteindelijk toch een aantrekkelijk aanbod van.