Correctie: de Suzuki Baleno is bijna terug van weggeweest. De eigenlijke commercialisering is pas voorzien voor de lente van 2016. Maar omdat de Japanners erg benieuwd zijn naar de indruk van het Europese journaille, konden wij er al een blokje mee om in de bergen rond Barcelona. Het Belgische publiek zal nog minstens tot op het Salon van Brussel moeten wachten, waar de hatchback waarschijnlijk in preview getoond gaat worden. Het model is in ieder geval ideaal geplaatst om het gat tussen de compacte Swift en de ruimere S-Cross te verkleinen, want daar nestelt de nieuwe Baleno zich netjes tussenin.
Uit de kunst
Op de vraag waarom de Baleno niet groter uitgevallen is, verwijzen Japanners naar de Indische roots van het model. Net als de oude Maruti Baleno wordt de nieuwe in Haryana gebouwd, waar er door de overbevolking een beperking op wagenlengtes geldt van vier meter. Het mag dan ook niet verbazen dat de Baleno op 3,995m aftikt, waardoor hij 14,5 centimeter langer is dan de Swift. Een groeispurt die voor 7cm extra ruimte tussen de voor- en achterpassagiers zorgt, terwijl de kofferruimte met 144 liter toegenomen is om bij 355 liter te pieken. Kortom: voor jonge gezinnen moet de Baleno zeker volstaan, omdat er gewoon meer ruimte voorhanden is dan in de Swift die tot nu toe de gedoodverfde kandidaat was voor kopers met een bescheiden beurs.
Laat je echter niet misleiden door het Indische etiket. De Baleno mag er misschien minder Westers uitzien dan de rest van het Suzuki-gamma, onder de carrosserie zit een nieuw platform dat de volgende Swift en S-Cross gaat onderbouwen. Daardoor is het chassis een pak lichter en toch 10% stijver geworden, om alle versies van de Baleno onder de ton te laten aftikken. Zoals er zijn: een atmosferische 1.2 Dualjet met 89 benzinepaarden, een milde hybridevariant met evenveel vermogen maar meer koppel en een pittige 1.0 Boosterjet benzineturbo met 110 paarden en een topsnelheid van 200 km/u. De basisversie hebben we nog niet geprobeerd en de automatische zesbak evenmin. Maar zowel de milde hybride (die energie recupereert uit het remmen en het rollen om 50 Nm extra te genereren) als de potige Boosterjet zijn prima motoren.
Smart Hybrid
Door het lage wagengewicht zorgen beide benzines voor meer dan toereikende prestaties. Het 110 pk sterke turboblok kan zelfs als pittig omschreven worden, terwijl de 1.2 SHVS (voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) voldoende kracht genereert voor normale verplaatsingen. Het rijgedrag dat daarbij hoort, getuigt eveneens van de nodige pit. De voortrein luistert goed naar de commando’s van de bestuurder terwijl het geheel pas laat over zijn neus gaat schuiven en niet overdreven deint in de bochten. De demping is ook verzorgd. Als Suzuki België er bijgevolg in slaagt om de prijs laag te houden (denk rond de 14.000 euro), dan gaat niemand een probleem maken van de harde plastics of het feit dat de afwerking her en der goedkoop is. Maar als de Japanners de Baleno niet onder de 16.000 euro laten gaan, dan wordt het voor de guitige Suuz moeilijk om kopers uit hun Europese klassiekers te lokken – levendige aandrijflijnen en een kwiek chassis ten spijt.