Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Suzuki Ignis – Zak-Japanner op Europese smaak

Een tof snoetje, hypercompacte afmetingen en een leuke atmosferische motor. We keken eigenlijk al lang uit naar zijn komst. Is de Suzuki Ignis nog wat ontbreekt op uw kerstlijst?

Wie aandachtig het autolandschap volgde tussen 2000 en 2006 wat dat deze Suzuki Ignis niet de eerste is die deze naam draagt. Beter zelfs: indien u ook rallyfan bent, dan herinnert u zich zeker nog de driedeurs Ignis Sport waarmee Suzuki aantrad in het Junior WRC. Zelfs meer dan tien jaar geleden al had het autootje iets waarmee hij opviel. Vandaag is dat nog meer het geval.

Hij ziet er fantastisch uit, en lijkt wel een mini-SUV (zijn afmetingen plaatsen hem tussen de Renault Twingo en Clio in). Hij komt in optie met vierwielaandrijving, is licht en beschikt over een kleine motor waarmee hij perfect past binnen de huidige tijdsgeest. Alleen.

Oei, die prijs

Laten we het eerst hebben over een element waarvan we echt opschrikken: zijn prijs. Hij kost tussen 14.199 euro en 19.499 euro, wat van de Suzuki Ignis een duur kleintje maakt. Zeker omdat we in zijn interieur bijna uitsluitend harde plastics aantreffen. Bij Suzuki veegt men dat argument van tafel door te stellen dat bij de lancering in België bijzonder aantrekkelijk premies gepland staan. Op het Salon van Brussel mag je je al verwachten aan 2.500 euro korting, zonder een overname in rekening te brengen.

Alles voor de veiligheid

We geven ook toe dat de veiligheidsuitrusting van de Ignis de forse prijs wel helpt milderen. De basisversie komt met drie sterren uit de crashtests, de GL-afwerking (het tweede niveau) met het veiligheidspack behaalt zelfs de maximale vijfsterrenscore. Op dat vlak maakt de mini-SUV indruk met zijn remassistentie, rijvaksensor en anti-louvoiement sensor. Wie opteert voor het multimediasysteem in de optielijst, krijgt er ook een achteruitrijcamera bij.

Verrassend ruim

Gezien zijn afmetingen hadden we wat schrik om in te stappen. Maar dankzij Suzuki’s nieuwe platform waarmee het de motorruimte kon inperken, is daar niets van aan. De passagiers vooraan, ongeacht hun lengte, beschikken over voldoende ruimte, terwijl ook de opbergvakjes best groot zijn. Achteraan schenkt het hoge dak voldoende hoofdruimte. En in optie kan je de achterbank verschuiven. Die bank is ofwel in 50/50 of in 60/40-configuratie beschikbaar. Niet mis.

Nee, geen turbo voor ons

Suzuki weerhield voorlopig slechts één motorkeuze voor ons land: de 1.2 liter viercilinder met 90 pk, die ofwel een manuele vijfversnellingsbak kan krijgen, of een automaat. En twee- of vierwielaandrijving staan op het menu. Op papier is de combinatie van de lichte Ignis (810 kilogram) en de 90 pk veelbelovend, maar zijn hernemingen blijken niet flitsend. Soms moet je aan de slag met de versnellingsbak in heuvelachtig gebied. Toch toont de 1.2 zich dapper en kan hij makkelijk mee op de snelweg, met twee passagiers aan boord. Hij heeft nog een ander voordeel: zelfs wanneer je hem de sporen geeft, houdt hij zijn verbruik binnen de perken, in tegenstelling tot al die moderne turbomotoren. Hier schuilt zijn grote kracht: in het gebruik is hij niet alleen erg handig, maar ook best zuinig. Goede punten dus voor de Suzuki Ignis.

Suzuki Ignis 1.2 Dualjet
Motor: viercilinder benzine, 1.242 cc
90 pk bij 6.000 opm
120 Nm bij 4.400 opm
0-100 km/u: 12,2 sec
Top: 170 km/u
Verbruik: 4,6 l/100 km
Testverbruik: 5 l/100 km
CO2: 104 g/km
Prijs: 14.199 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Suzuki S-CROSS 2022

Suzuki S-Cross: Kwalitatief buitenbeentje

Autotests · Suzuki
Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
AS24 Swace banner

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Autotests · Suzuki
Ontdek meer