Tot voor kort was de Suzuki Swift Sport één van de laatste der Mohikanen. Een atmosferische betaalbare pretraket. Of beter: een rasechte hothatch. Helaas pindakaas, want wil je in Europa nog een auto verkopen, dan kan je maar beter in tred lopen met de emissieregels. Waardoor de derde generatie Swift Sport die in 2017 het levenslicht zag plots het toneel op reed met een turbomotor.
Minder op papier…
In 2020 gaat Suzuki nog een stapje verder. Want de 1.4-liter turbomotor moet wat ruimte in de motorbaai maken voor een milde hybride-aandrijving. Het gaat dan over een startmotor die ook dient als elektrische generator en in staat is om enerzijds energie op te slaan in een compacte accu maar anderzijds ook op elk moment 13.6 pk in de strijd kan werpen.
Een update die er voor zorgt dat Suzuki het vermogen van de 1.4-liter viercilinder terug kan schroeven van 140 pk naar 129 stuks. Reken daar de elektrohulp bij en de Swift Sport weet in de emissietest plots 19 gram/km CO2 te besparen (106 g/km CO2 NEDC). Alleen klinkt dit allemaal wat als ecogezwets. Iets dat je niet meteen verwacht bij een Swift Sport met – je weet wel – “Sport” in zijn naam.
…meer lol in de praktijk!
Toch is die overstap naar een 48-volt netwerk en milde hybridemotor niet enkelzijdig. Want het is de keerzijde van de medaille die het meest profiteert van deze update. Wat we daar juist mee willen zeggen? Wel, de compacte elektromotor spart wonderwel samen met de compacte viercilinder voorin.
In het lage toerenbereik krijg je fors wat meer koppel ter beschikking waarna op hogere toeren de turbo het geheel overneemt. Het resultaat is een Swift Sport met daadkracht. Eentje die gevoelsmatig over een stuk meer pk’s lijkt te beschikken dan zijn inschrijvingsbewijs aantoont. De kort wielbasis, het laag gewicht en handbak met korte verhoudingen doen zonder twijfel ook een duit in het zakje.
Gebalanceerde pretraket
Om maar te zeggen dat deze Suzuki Swift Sport 48V Mild Hybrid - wat een naam ook – een échte lolbroek is. Meer nog dan bij zijn lancering in 2017 zonder elektrohulp. Het zuivere chassis krijgt het vermogen met twee vingers in de neus kwijt en ook in de bochten is deze Swift Sport bij de les. Dit voelt gewoonweg aan als een zeer gebalanceerde auto. Eentje die toont dat je met een laag gewicht (net boven de ton) niet veel paarden nodig hebt.
En ja, de stuurinrichting zou iets strakker mogen. En ja, de handbak klikt niet zoals die van een Mazda MX-5. Maar na nog geen 5 kilometer in deze knaap ben je dat meteen vergeten. Dit is een auto die met al zijn positieve eigenschappen en tekortkomingen een eigen karakter creëert. Laats nog eens in een Volkswagen Golf R, Audi S3, Mercedes-AMG A 35 of BMW M135i gekropen? Met het dashboard afgedekt kan je ze niet meer uit elkaar halen. Deze Swift Sport, die herken je uit de duizenden tijdens het rijden.
Onderhandelen bij de dealer
Om maar te zeggen dat deze Swift Sport ons in tijden van +200 en zelfs +400 pk sterke hothatches nog steeds blij kan maken. De gretigheid waarmee dit karretje rondsnort werpt een glimlach op je gezicht. In een +400 pk sterke Mercedes-AMG A 45 S doe je het vooral continu in je broek.
Het is dan ook zonde, doodzonde, dat deze Swift Sport niet goedkoper is. Want met een basisprijs van 25.999 euro zet hij zich in het gezelschap van een Ford Fiesta ST met 200 pk. Gek is het dan ook dat de Swift Sport zowel in Nederland als Frankrijk een stukje goedkoper is. Al moeten we er wel meteen bij zeggen dat je forse kortingen krijgt op deze Sport in België. Tot wel 5.000 euro.
Conclusie
Van stoere rebel naar trendsetter. Want hield de Swift Sport tot 3 jaar geleden nog halsstarrig vast aan een atmosferische motor, dan is het nu de eerste hothatch in zijn segment met een milde hybridemotor. Die aandrijflijn maakt de Japanner niet enkel zuiniger maar ook plezanter. Een win-winsituatie dus.