De Swift staat sinds zijn Europese herlancering in 2004 te boek als een guitige runabout met prima wegmanieren. De tweede generatie borduurde daarop voort met een geëvolueerd lijnenspel en iets meer ruimte, en dat is exact wat nummer drie ook doet. Alleen is de uiterlijke transformatie ditmaal drastischer, terwijl de binnenkant het geweer ook van schouder verandert. Het belangrijkste nieuws schuilt evenwel onder de carrosserie, waar nieuwe motoren en dito veiligheidssystemen hun opwachting maken.
SHVS
Maar laat ons niet vooruit lopen. De allerbelangrijkste nieuwigheid schuilt namelijk nog een etage lager, te weten het platform dat helemaal heruitgevonden is voor de derde generatie. Het resultaat is een chassis dat lichter en toch stijver is, om de instapversies bij 840 kilo te laten aftikken. Goed uitgeruste exemplaren zetten 950 kilo op de weegschaal, wat nog altijd weinig is voor een vijfdeurs (de driedeurs wordt niet meer gecommercialiseerd) die minimaal 90 pk aan boord heeft. Opteer je voor een uitvoering met SHVS op de kofferklep, dan krijg je daar nog een milde hybridesetup bij. We verklaren ons nader.
SHVS staat voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki en verwijst naar de in de startmotor geïntegreerde elektromotor die aan een bescheiden 12V-batterij gekoppeld is. De unit haalt zijn energie uit de remmen (door wrijvingsenergie om te vormen in elektriciteit) en geeft die af wanneer er uit stilstand gedemarreerd wordt of fors geaccelereerd. Een aangename bijwerking van de elektrohulp is dat de CO2-waardes een paar grammen dalen, al is dat niet genoeg om in België enig fiscaal voordeel te genereren.
Rijplezier
Wel nieuw is dat SHVS voortaan ook op de Boosterjet turbobenzine te hebben is. Dat is een 1,0 liter grote driecilinder die 112 pk produceert en de Swift geniepig snel maakt. Zo snel zelfs dat de meeste kopers genoeg gaan hebben aan de atmosferische 1.2 viercilinder. Daarmee moet je weliswaar toeren draaien, maar het blokje klinkt zo gretig en de bak schakelt zo goed dat rijden weer een plezier wordt. Precies wat Suzuki met de Swift voor ogen heeft, en meteen ook de reden waarom de B-segmenter breder en lager geworden is - net als de lage zithouding achter het sportstuur dat op zijn beurt ook in de diepte verstelbaar is.
Kortom: de nieuwe Swift is er opnieuw eentje om bij zijn nekvel te pakken, ook omdat de ophanging prima voorzien is op het snellere werk. Rij je liever kalm en in de stad, dan toont de filtering zich comfortabel, terwijl de koffer nu 56 liter meer slikt voor een totaal van 265 liter. Met de achterbank plat worden dat er 579. En nu we het toch over stadskwaliteiten hebben: een automaat behoort eveneens tot de mogelijkheden. Op de 1.2 is dat een traploze CVT, op de 1.0 turbo een zestrapsautomaat. Een diesel biedt Suzuki niet meer aan, wel een 4x4-versie voor wie de gebaande paden al eens verlaat.
Actieve veiligheid
Doe daar nog een modern arsenaal veiligheidssystemen bij (zoals adaptieve cruisecontrol, een rijvakassistent en automatische remfunctie) en je hebt een modern kleintje dat op alle vlakken overtuigt. Akkoord, het uiterlijk vraagt enige gewenning. Maar de nieuwe Swift ziet er in het echt beter uit dan de foto’s doen uitschijnen. De prijzen starten bij 14.999 euro voor kortingen en lopen op tot 20.399 voor een 1.0 turbobenzine met hybride-ondersteuning. Daarmee is de nieuwe 500 à 1.000 euro duurder dan het uitgaande model, maar daar staat wel een betere wagen tegenover.
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SVHS |
---|
Motor: Driecilinder turbobenzine, 998 cc |
112 pk bij 5.500 opm |
170 Nm bij 2.000 - 3.500 opm |
0-100 km/u: 10,6 sec |
Top: 195 km/u |
Normverbruik: 4,3 l/100 km |
Testverbruik: 5,9 l/100 km |
CO2: 97 gr/km |
Prijs: 20.399€ |