Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Suzuki Swift Sport – Volwassener, maar nog steeds speels

Hopla, hier is nummer 3. De derde generatie van de Suzuki Swift is volwassener geworden. Is dat goed nieuws?

De vorige generaties Suzuki Swift Sport waren niet de meest hardcore sporters, maar ze gaven wel blijk van enig temperament op de weg. Hoewel hun aandeel discreet bleef, had Suzuki weinig moeite om er jaarlijks zo’n 300 stuks van te verzetten.

Een kwestie van uiterlijk

In tegenstelling tot de vorige generatie biedt Suzuki de nieuwe generatie van de Swift Sport uitsluitend aan als vijfdeurs. Daarmee volgt hij volledig de mode, de driedeurs lijkt overal op maar weinig clementie te moeten rekenen. De kleine Japanneer dopeert zijn uiterlijk via gespierde wielkasten en zijschorten met pseudo-carbon look. Achteraan steekt een namaak-diffusor waarin twee gaten gemaakt zijn om de uitlaten een uitweg te geven. Hij rust op 17-duim velgen en Continental ContiSportcontact banden. En natuurlijk, in zijn eigen ‘Champion Yellow’ valt hij moeilijk te missen in de verkeersstroom. Wees gerust, Suzuki heeft ook vijf minder choquerende tinten in de catalogus opgenomen.

Het interieur ademt ook een heel sportief sfeertje uit, met goed ontworpen kuipstoelen die een uitstekende steun bieden. De chauffeur ziet een afgeplat sportstuur voor zich en zowel de tellers als de inlegstukjes krijgen een rode achtergrond om de dynamiek te benadrukken. De materiaalkeuze is er jammer genoeg niet op vooruit gegaan en blijft erg ontgoochelend.

Snelle citroen

De Suzuki Swift Sport krijgt een nieuwe motor, de 1.4 Boosterjet met 140 pk. Een kleine krachtbron in vergelijking met de motoren die de concurrenten als de Renault Clio RS en de Ford Fiesta ST200 bieden, die laatste zijn zelfs goed voor 200 pk. Hierdoor speelt de kleine Japanner eigenlijk niet in dezelfde klasse als die laatste soortgenoten. Maar zijn handicap in vermogen maakt hij goed met een dieetkuur. Hij klokt af op 975 kilogram, wat 80 kilogram minder is dan de vorige Swift Sport. Wat hem interessante prestaties schenkt. Hij haalt 100 km/u in 8,1 seconden. Op de weg is hij bijzonder levendig. Maar de tijd van de acrobatieën en de beweeglijke kont heeft hij achter zich gelaten. De nieuwe Suzuki Swift is volwassener geworden. Hij bereikt progressief de grens van zijn kunnen en de grip valt moeilijk te verschalken. Zowel in lange bochten als in de haarspeldbochten geeft hij blijk van veel efficiëntie. Wel voelt hij nog steeds erg leuk aan.

Maar om echt perfect te zijn had het stuur snediger mogen aanvoelen, met meer feedback en een minder ‘elastisch’ gevoel. De zesversnellingsbak heeft erg lang gespreide verhoudingen, waardoor er bij sportief rijden wat vaker moet worden geschakeld. Wel is de motor zo soepel dat het bijvoorbeeld mogelijk is op een bochtig parcours om lang de derde versnelling te blijven vasthouden. Hij vertoont ook een goed comfort in alle omstandigheden dankzij een goede set

De Suzuki Swift Sport is dus meer een sympathiek dynamisch stadswagentje dan een echte kleine spurtbom. Suzuki brengt hem goed voorzien naar de dealer, met automatische noodremhulp, rijvaksensoren, multimediasysteem en navigatie. Maar hij kost dan ook 23.974 euro.

Suzuki Swift Sport
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.373 cc
140 pk bij 5.500 opm
230 Nm bij 2.500 – 3.500 opm
0-100 km/u: 8,1 sec
Top: 210 km/u
Verbruik: 5,6 l/100 km
CO2 : 125 g/km
Prijs : 23.974 €

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Suzuki S-CROSS 2022

Suzuki S-Cross: Kwalitatief buitenbeentje

Autotests · Suzuki
Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
AS24 Swace banner

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Autotests · Suzuki
Ontdek meer