Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Suzuki SX4 S-Cross 1.6VVT 4x2 – Incognito crossover

Terwijl alle constructeurs het voorbeeld van de Nissan Qashqai naäpen met een auto doe hoog op zijn poten staat, doet Suzuki het omgekeerde. De SX4 S-Cross wil vooral klein overkomen.

Met klein bedoelen we niet ‘in zakformaat’. Hij mag dan wel 1,575 meter meten in de hoogte, hij is maar 4,3 meter lang en 1,765 meter breed. Dat maakt de SX4 verre van een kleuter, maar wanneer je hem bekijkt, lijkt hij te laag bij het wegdek te liggen om een crossover te kunnen zijn. Nochtans bedraagt zijn bodemspeling 17 cm, wat zoveel is als die van een Peugeot 2008. Maar omdat die laatste korter is, breder en minder hoog, is de perceptie anders..

?

Nee, we zijn niet vergeten om een tussentitel te plaatsen. Maar het is precies de boodschap die we in deze paragraaf over het uiterlijk van de Suzuki willen overbrengen. Eigenlijk weten we niet goed wat we moeten denken van het uiterlijk van de SX4 S-Cross. We herinneren ons nog de veelbelovende plaagbeelden die Suzuki voorafgaand aan zijn lancering in maart verspreidde, en dan zijn we nu toch een beetje ontgoocheld. We hadden iets extroverter verwacht, iets sexy ook. In de plaats kijken we op een auto die een relatief zwaar gezicht heeft, dat er niet in slaagt de wat gewone zijkant in balans te brengen. Lelijk? Zeker niet. Alleen blijft hij niet lang op het netvlies branden. Maar goed, deze SX4 is in elk geval wel een hele verbetering ten opzichte van het vorige model, dat ook nog in de catalogus blijft. We vinden hem zelfs knapper dan de huidige Nissan Qashqai, al is daar net het nieuwe model van voorgesteld.

Het interieur gaat er dan wel weer flink op vooruit. Zo verbaast de SX4 S-Cross onder meer met zijn grote ruimtegevoel op de achterbank en met zijn koffer van 430 liter. We houden ook van de sobere boordplank. Die is clean, goed gelay-out, het infotainmentsysteem is samen met TomTom ontwikkeld en is bijzonder gebruiksvriendelijk… In deze omgeving wil je dus wel thuiskomen elke dag.

Light

Het is op het moment dat we hem de weg opsturen, dat de Suzuki zich een revelatie toont. We testen hier een 1.6 benzine met 120 pk (156 Nm, 0-100 in 13 seconden, 5,9 l/100 km, 135 gr CO2/km). Hij heeft een manuele vijfbak. De motor heeft geen turbo en is een typisch Japanse benzinemotor. Boven 4.000 opm wordt hij echt enthousiast. Zoals de acceleratiecijfers aangeven, is hij geen sprintbom, maar hij toont klimt wel gretig doorheen de toerenteller. Bij lage toeren blijkt hij nog best zuinig. Na onze testweek met voornamelijk stadskilometers, tekenden we een gemiddelde op van 7,3 l/100 km. Hij heeft voldoende in huis om dat andere verborgen trekje van de SX4 S-Cross te ontdekken.

Sinds Suzuki de Swift uit 2004 lanceerde, weten we dat het merk wel talent heeft om sportief getinte auto’s te ontwikkelen. De voortrein bijt zich vast in het asfalt en de achtertrein volgt mooi. De vering bereikt een mooi compromis, waarbij hij comfortabel blijft zonder al te fel over te hellen in snelle bochten. Je voelt wel dat hij nauwelijks meer dan een ton weegt, wat hem één van de lichtste en kwiekste crossovers maakt. Alleen kan de elektrische stuurbekrachtiging misschien wat communicatiever worden afgesteld.

Zo wordt hij toch nog een aangename verrassing. Bovendien, de basisprijs van deze 4x2 benzine bedraagt 16.999 euro. Dat is makkelijk 2.000 euro goedkoper dan om het even welke concurrent met gelijkaardig vermogen. Met alle opties erbij kom je maximaal aan 22.999 euro. Hoewel, er is toch één goedkoper alternatief. Bij Dacia.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Suzuki S-CROSS 2022

Suzuki S-Cross: Kwalitatief buitenbeentje

Autotests · Suzuki
Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
AS24 Swace banner

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Autotests · Suzuki
Ontdek meer