Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Tesla Model 3 – Video: 5 keer anders, 5 keer verbazend

De eerste Tesla Model 3’s zijn eindelijk in Europa en in België geleverd. We konden met één van de eerste exemplaren op pad. In onze videotest belichten we vijf aspecten waarmee de Tesla Model 3 opvalt…

1.Zonder sleutel

Je krijgt geen enkele sleutel mee bij de overhandiging van jouw Tesla Model 3. De smartphone dient als virtuele sleutel. Eens de Tesla-app op je smartphone geïnstalleerd is en geconfigureerd is, volstaat het om met je telefoon op zak in de buurt van de auto te komen. Die gaat dan automatisch open. Met een eenvoudige duw op het rempedaal start je de auto. Wanneer je de auto parkeert, volstaat het om uit de buurt te gaan met je telefoon op zak om hem te vergrendelen. Wie geen smartphone heeft, of wanneer je telefoon plat is, krijgt van Tesla een kaart die je tegen de B-stijl moet houden om de auto te openen of te sluiten.

2. Geen ventilatiemonden

De Tesla Model 3 krijgt een nog strakker interieur dan de Model S en de Model X. Het minimalisme wordt zo ver gedreven dat er zelfs geen ventilatiemonden meer te vinden zijn in de boordplank. De lucht verspreidt zich via een goot die over de breedte van het dashboard loopt. Maar pas echt indrukwekkend wordt het wanneer je via de bediening op het grote multimediascherm de ventilatie heel fijn kan afstellen voor zowel de bestuurder als de passagier.

3. Twee knoppen, verschillende functies

Op het stuur van de Tesla Model 3 zie je slechts twee knoppen, maar daarmee kan je verschillende functies bedienen. Vanzelfsprekend regel je er het volume van de muziek mee of verander je van zender, maar evengoed bedien je er de cruise-control mee. Er is geen aparte knop om het stuur te regelen of de zijspiegels af te stellen. Je selecteert eerst die functies via het centrale scherm, waarna je de afstellingen kan doen via de knoppen op het stuur. Zoals u kan zien in de video, went het verrassend snel.

4. Een smartphone

Je hoeft je smartphone niet tegen de voorruit te kleven, of een steun te kopen om hem tegen de ventilatiemonden te plakken. Onder het scherm van het multimediasysteem (en al het andere) vind je een reeds geïnstalleerd docking station voor smartphones. Twee voorgeplaatste kabels laten toe om aan de ene kant een iPhone te laden en aan de andere kant een smartphone via USB-C. Zo kan je tijdens het rijden nog een blik werpen op Waze of Google Maps, maar compatibiliteit met Android Auto en Apple Car Play was nog zo handig geweest om die apps ook op het grote scherm te kunnen gebruiken.

5. Nog steeds ontieglijk snel

In afwachting van budgetvriendelijker versies, komt de Tesla Model 3 momenteel alleen maar als Long Range (57.200 euro) of als Performance (68.200 euro) naar ons land. Die laatste knalt naar 100 km/u in 3,4 seconden. Dat is trager dan een Model S P100D (die de helft meer kost), maar bijna net zo snel als de Model S P85D. In elk geval plakt het direct beschikbare koppel de passagiers meteen tegen de leuning van hun stoel. Dat levert een grote glimlach op.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Tesla Model S Plaid (2023) banner

Test: Tesla Model S Plaid, Amerikaanse gekheid (2023)

Autotests · Tesla
Tesla Model X Plaid (2023) banner

Tesla Model X Plaid: supersonisch snel

Autotests · Tesla
Tesla Model Y Performance (2022) banner

Tesla Model Y Performance: raket zonder range anxiety

Autotests · Tesla
Ontdek meer