Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Tesla voert een doorgedreven facelift uit op de Model 3. Autoscout24 doet de test met de achterwielaangedreven instapversie.
In het kort
Drie jaar geleden veranderde het Europese straatbeeld voorgoed met de komst van de Tesla Model 3. Het Amerikaanse merk pakt nu uit met de “Highland”-facelift die een hoger rijcomfort koppelt aan scherpere looks en (nog) meer technologie biedt.
Tesla daagt al sinds zijn oprichting de klassieke autosector uit. Met succes. Want de Amerikaanse constructeur veranderde voorgoed hoe we over elektrische auto’s dachten. Hoewel de Model 3 al sinds 2017 verkocht wordt in de VS, heeft Tesla helemaal geen plannen om een nieuwe generatie te lanceren voor de zes jaar oude sedan. Een facelift? Die kan er wel vanaf. Ontmoet de Model 3 “Highland”!
Exterieur
Uiterlijk zal de Model 3 facelift meteen in het oog springen. Want de nogal twijfelachtige koplampen van voordien worden vervangen door scherp gelijnde kijkers. Samen met het verdwijnen van de mistlichten onderaan de bumper krijgt de Model 3 daardoor een meer intrigerende blik. Als een auto die uit een verre toekomst komt.
Daar stopt de pret niet, want eigenlijk is het achteraan dat de Model 3 facelift met de meeste punten gaat lopen. De achterlichten zijn tegenwoordig fraai gescuplteerd en de diffuser onderaan oogt een stuk sportiever. De cabine, die blijft wel als een bolletje boven op de carrosserie zitten à la The Jetsons.
Interieur
Wat heb je eigenlijk nodig in het interieur van een auto? Wel, volgens Tesla niet al te veel. Want naast een centrale tablet, stuur en led-lichtstrook heb je het zowat gehad in de Model 3 facelift. Achter het stuur is er zelfs geen plaats voor hendels! Waardoor je de auto in gang moet “swipen” op het scherm en de bediening voor de richtingaanwijzers naar het stuur wordt verbannen.
Dat laatste is alvast compleet geschift. En niet in de goede zin van dat woord. Want het is onmogelijk je richtingaanwijzers te gebruiken op het stuur te midden van een rotonde. Iets zegt ons dan ook dat Europa binnenkort Tesla gaat terugfluiten. Ach, de passagiers achterin krijgen dan weer wel een apart infotainmentscherm waarop ze Netflix en Youtube kunnen kijken. Geven en nemen dus.
Motor
Net zoals voordien zal de Tesla Model 3 facelift in drie smaken op de markt komen (de “Performance” is nog niet officieel onthuld). Wij lieten de Long Range links liggen en gingen op pad met de verder naamloze Model 3. De instapper zeg maar, met een elektromotor op de achteras van 283 pk en 420 Nm die zijn energie haalt uit een LFP-batterij van 57,5 kWh (netto). Laden kan dan weer aan 11 kW AC en 170 kW DC.
Dat zijn cijfers die tegenwoordig geen deuk meer maken in het EV-landschap, maar dankzij het relatief lage gewicht van de Model 3 (1.8 ton) en de verbeterde stroomlijn kan ‘ie toch pronken met een sprint naar de honderd van amper 6,1 seconden en een range van maximaal 554 kilometer (WLTP). En als het dan toch meer moet zijn, dan is er nog altijd die Long Range natuurlijk met 500 pk, 678 km (WLTP) aan range en 250 KW DC snelladen.
Rijgedrag
Rijdt die instap Model 3 nu ook als een échte Tesla? Wel… ja! Ook na de facelift blijft de Model 3 relatief sportief afgesteld qua ophanging, stuurinrichting en stroompedaal. De one-pedal-drive werkt nog steeds voortreffelijk (enkel Polestar doet het misschien nog beter) en door betere demping qua ophanging en geluid voelt de Model 3 een stuk comfortabeler en stiller aan.
Ja, je zit nog steeds op de stoel in plaats van in de stoel en uitermate waarderend is het rijgedrag niet, maar er hangt nog steeds een zweem van simpliciteit rond het rijden met een Tesla die de concurrenten niet hebben weten te evenaren. En dan is er nog de absurde efficiëntie uiteraard. Met een verbruik dat schipperde tussen de 13 à 16 kWh (goed voor 400 km range) zet je de gehele concurrentie in hun onderbroek.
Prijs
De Model 3 Highland voelt dus aan als een veel volwassener product. Niet enkel qua rijden maar ook qua afwerking en design. Dit is een auto die jaren voorop blijft op de concurrentie. Al zeker als je de prijs mee in de mix neemt. Want 45.970 euro? Da’s hallucinant weinig geld voor het pakket dat je krijgt. Concurrenten zijn dan ook vaak 10.000 euro duurder. Buiten die vermaledijde Chinezen natuurlijk. Want MG is zowat de enige die met de MG4 een vuist kan maken. Al is dat én geen sedan én geen Tesla natuurlijk.
Besluit
De Tesla Model 3 Highland maakt nogmaals duidelijk welke voorsprong Tesla heeft op de concurrentie. Dit is de maatstaf in EV-land!… maar niet op vlak van richtingaanwijzers.