Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Tesla Model 3 Performance, nog steeds koning? (2024)

De Tesla Model 3 Performance steekt in het nieuw. Autoscout24 doet de test met de 510 pk sterke allesverslinder.

In het kort

De Tesla Model 3 Performance was de auto die er in 2018 voor zorgde dat elektrische auto’s plots serieus werden genomen. Want voor de prijs van een modale leasing-BMW had je plots een sportwagen-killer. De opgefriste versie strijkt enkele pijnpunten glad.

Pro

Voordelen

  • - Performance
  • - Look
  • - Prijs
Contra

Nadelen

  • - Geen mijlensprong
  • - Droge ophanging
  • - Remmen blijven achilleshiel

De Tesla Model 3 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De Tesla Model 3 steekt in het nieuw! Het is te zeggen, vorig jaar kreeg de kleinste elektrische sedan van Tesla een serieuze opfriskuur. Na de naamloze basisversie en de Long Range-uitvoering is het nu tijd voor de pikantste uitvoering, de Model 3 Performance.

Exterieur

Bij Tesla is optimalisatie koning. Door uitvoeringen en designs simpel te houden kan er fors bespaard worden en dat zorgt ervoor dat Tesla’s hun befaamde stempel der “betaalbaarheid” kunnen dragen. Het nadeel daarvan is dat je voordien geen verschil zag tussen de basisversie of de Performance-uitvoering van de Model 3.

Tesla-Model-3-Performance-Test-2024-05

Bij de facelift zet Tesla die “fout” nu recht. Want de Performance krijgt aangepast bumperwerk waardoor hij een stuk sportiever voor de dag komt. Je merkt het pas als je ‘m naast een reguliere Model 3 zet. De snuit is kwaadaardiger, de velgen groter en de diffuser achteraan een stuk scherper uitgesneden. Zeker in het Ultra Red oogt de Model 3 Performance als geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

Interieur

Leuk en aardig, wat extra sportief bumperwerk, maar binnenin is waar de opgefriste Model 3 Performance de grootste stappen zet. Niet zozeer door het koolstofvezel inlegstrookje op het dashboard, maar wel door de sportstoelen die - eindelijk - hun weg vinden naar deze EV-bom.

Tesla-Model-3-Performance-Test-2024-03

De stoelen zitten zo uitmuntend, dat ze optioneel zouden moeten worden aangeboden op alle versies van de Model 3. Tesla had - BMW-gewijs - voor van de pot gerukte kuipstoelen kunnen gaan, maar opteerde er voor een gezonde mix tussen sportiviteit en comfort te behouden. In de review van de standaard Model 3 Facelift gaan we trouwens meer in detail kijken naar het interieur.

Motor

Het mag voor zich spreken: als er Performance achteraan de naam van een Tesla staat, dan trek je maar beter je sokken op. In thuisland Amerika mag de Model 3 Performance facelift een bronstige 627 pk loslaten op de vier wielen dankzij twee elektromotoren. Europa steekt daar echter een stokje tussen.

Tesla-Model-3-Performance-Test-2024-07

Bij ons wordt het vermogen namelijk gelimiteerd tot om en bij de 510 pk. Wat zowat identiek is aan de pre-facelift Model 3 Performance. Ook de accu van zo’n 75 kWh is niet anders. Waardoor je zou gaan denken dat dit gewoon oude wijn in nieuwe zakken is. Al denk je dan… verkeerd!

Rijgedrag

De Tesla Model 3 Performance was namelijk nooit een trage auto - getuige nog steeds de sprint naar de honderd van 3,1 seconden. De afstelling van de ophanging en remmen was de zwakke schakel in het geheel. Op dat vlak zet Tesla bij deze facelift het één en ander recht. Te beginnen met de adaptieve dempers, onderstreept door de 20-duims gesmede aluminium wielen met wisselden breedte voor en achter en afgemaakt door de grotere remschijven met potentere remblokken.

Tesla-Model-3-Performance-Test-2024-08

Het moet dan ook gezegd, op dynamisch vlak rijdt deze Performance facelift met nóg meer vertrouwen door de bochten. Alsof hij op de rails staat en niet van de wijs valt te brengen. Tegenstrijdig genoeg wordt hij daardoor misschien nog wat klinischer. Tesla biedt je de mogelijkheid om via de Track-mode de Model 3 Performance extreem overstuur-gevoelig te maken… maar het voelt nooit echt natuurlijk aan. Niet in het minst omdat ook de remmen - hoewel performanter - feedback missen. De Model 3 Performance blijft dus een stoplichtkanon dat de beginnende tot gevorderde chauffeur zijn ego streelt op een bochtig parcours.

Prijs

Zie je deze Model 3 Performance dan ook als een bloedsnelle GT, dan zal je niet op je honger zitten. Niet in het minst omdat hij ook nog eens absurd zuinig voor de dag kan komen. Wij wisten zonder al te veel moeite 16.5 kWh/100 km bij elkaar te rijden. Probeer dat maar eens met een Porsche Taycan of Hyundai Ioniq 5 N!

Tesla-Model-3-Performance-Test-2024-02

Straffer nog, met een vanafprijs van 58.470 euro is de Model 3 Performance bijna misdadig goedkoop. Toch zeker als je gaat kijken naar wat je in ruil krijgt op vlak van efficiëntie, snufjes, prestaties en… badge.

Besluit

De Tesla Model 3 Performance facelift maakt komaf met enkele minpuntjes van zijn voorganger maar is geen complete revolutie. Er zijn meer dynamische, snellere en emotionelere EV’s op de markt… maar geen enkele verzoent die kwaliteiten voor de prijs van deze Model 3 Performance.

Tesla-Model-3-Performance-Test-2024-04

Technische specificaties Tesla Model 3 Performance 2024

  • Motor: 2 elektromotoren (voor, achter)
  • Vermogen: +/- 510 pk
  • Koppel: +/-741 Nm
  • 0-100 km/u: 3,1 s
  • Topsnelheid: 262 km/u
  • Verbruik: 16,5 kWh/ 100 km (gemeten)
  • Prijs: € 58.470

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Tesla Model X Plaid (2023) banner

Tesla Model X Plaid: supersonisch snel

Autotests · Tesla
Tesla Model Y Performance (2022) banner

Tesla Model Y Performance: raket zonder range anxiety

Autotests · Tesla
Tesla Model Y Long Range (2022) banner

Tesla Model Y Long Range: ik ga op reis en ik neem mee...

Autotests · Tesla
Ontdek meer