Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Tesla Model S P90D – Alle dagen Disneyland

Nadat Tesla eerst het schier onmogelijk verwezenlijkte en een echte elektrische berline met een echt rijbereik maakte, kwam vervolgens het speelse aan de beurt. De Tesla Model S P90D is op power gericht, met twee elektrische motoren. Geniaal.

De ‘P’ staat voor Performance. Tesla baseert zich op de Model S met de grootste batterij, 90D. Hij neemt ook diens concept met twee elektrische motoren over, de ene op de vooras, de andere op de achteraan. Alleen zijn die hier ietsjes gepimpt, tot de luttele som van 539 pk. De 90D moet het met ‘slechts’ 510 pk doen.

Roetsjbaan

Nu, 539 pk, dat hebben we bij de Mercedes S-klasse AMG of de BMW M6 ook al gezien. Wat maakt het verschil? De Tesla beschikt niet over een klassieke versnellingsbak, hij heeft slechts één vaste verhouding. Die krijgt instant het volledige motorkoppel van 967 Nm te slikken. De rush start bij 1 opm en duurt de hele tijd, ononderbroken.

Een kanon dus, en dat is voor een keer niets overdreven. Zeker wanneer je op het infotainmentscherm de knop ‘ludicrous’ (te gek) indrukt.

De Tesla Model S P90D sprint naar 100 km/u in 3 seconden rond. Daarmee mag hij naast een Ferrari 488 GTB (3 sec) staan en een Lamborghini Aventador (2,9 sec). De Space Mountain in Disneyland Parijs is even snel, maar je moet minder wachten voor je nog eens mag in de Tesla. Hij toont zich bovendien zeer efficiënt. Zijn 21duims wielen met Michelin rubber kleven aan het asfalt, er ontsnapt zelfs geen piepje. Fantastisch.

Die stilte

De Tesla Model S P90D blijkt bovendien ook een formidabele cruiser. De geluiddemping is perfect. Die zachte indruk is ook wat blijft hangen achteraf. In normale omstandigheden beschikt hij over 469 pk, een keuze om de batterij een maximale autonomie te geven zonder aan sportief karakter in te boeten. Maar je kan ze dus ook net zo goed rustig aanwenden, terwijl je toch een enorme reserve onder de plank houdt om snel in te halen. Wie de Tesla de sporen geeft, merkt dat de enorme hoeveelheid rubber rond de wielen ook helpt om hem volkomen plat door de bochten te sturen. En dat ondanks zijn 2.106 kilogram, nog steeds het grote nadeel van een elektrische auto.

400 echte kilometers

Dan is er nog de kwestie van het rijbereik. Tesla belooft 509 kilometer, op basis van de officiële verbruikstest. Maar in het echte leven kom je toch ook makkelijk aan 400 kilometer. Daarmee steekt de Tesla met kop en schouders boven de andere elektrische auto’s uit. Toch zie je ook hier soms de autonomie zienderogen slinken wanneer je het volle vermogen aanspreekt. Daarvoor hoef je niet de beloofde topsnelheid van 250 km/u op te zoeken. Maar maak je geen zorgen, er blijft steeds voldoende ‘jus’ over om niet in paniek te moeten schieten of je nog wel thuisraakt.

Aan een gewoon stopcontact heeft deze Tesla meer dan 12 uren nodig om volledig op te laden. Aan een Tesla Supercharger laadpaal is dat… anderhalf uur. Maar dan moet je er wel één vinden. Wij konden gedurende één uur tanken, goed voor 280 kilometer, op een moment dat 6 van de 8 laadpalen in de buurt bezet bleken. Met de komst van de Tesla Model X en de Model 3 kan Tesla maar beter serieus investeren in zijn laadpalennetwerk wil het de klanten tevreden kunnen houden. Zoniet zal je daar lange wachtrijen zien ontstaan. Voor de Model S P90D vraagt tesla 126.400 euro. Omdat hij een nuluitstoot heeft aan de uitlaat, is hij voor zelfstandigen en bedrijven voor 120 procent in te brengen fiscaal.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Tesla Model S Plaid (2023) banner

Test: Tesla Model S Plaid, Amerikaanse gekheid (2023)

Autotests · Tesla
Tesla Model X Plaid (2023) banner

Tesla Model X Plaid: supersonisch snel

Autotests · Tesla
Tesla Model Y Performance (2022) banner

Tesla Model Y Performance: raket zonder range anxiety

Autotests · Tesla
Ontdek meer