Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Tesla Model X – Eindelijk landt hij in Europa

Tesla beleeft een moeilijke periode door de problemen met zijn Autopilot. Toch gaat het modellenoffensief gewoon door. Zo is de Model X eindelijk in Europa geland, vier jaar nadat we voor het eerst kennismaakten met zijn bizarre vleugeldeuren achteraan: de Falcondeuren.

Omwille van enkele problemen is de productie van de Model X hopeloos vertraagd. Eind vorig jaar startten dan toch de eerste leveringen in de Verenigde Staten en sinds deze zomer druppelen de eerste Model X’en op de Europese wegen. De eerste statische kennismakingen met de Tesla Model X dateren al van 2012, dus we waren maar wat blij dat we eindelijk eens achter het stuur mochten.

Rijdende katapult

De Tesla Model X is gebaseerd op het onderstel van de Tesla Model S. Hij neemt dus zowel diens technische kenmerken over als de motoren. In België komt hij in drie versies, allen met vierwielaandrijving. De 75D wordt het basismodel. Daarmee is een theoretisch rijbereik van 417 kilometer mogelijk. Maar basismodel… dan vind je nog een prijskaartje van 110.600 euro. Wie echt straffe prestaties wil, moet het bestelformulier voor een P90D ondertekenen. Dan krijg je voor 144.600 euro een ‘ludicrous’ knop mee.

Die knop is niet meer of niet minder dan een raketstart waarmee je ongeveer elke andere auto belachelijk maakt in rechte lijn, van een Duitse topberline tot een echte sportwagen. Hoe hallucinant is het eigenlijk, dat een elektrische zevenzits SUV met een gewicht van 2,5 ton 100 km/u haalt in 3,4 seconden? Daarvoor krijgt hij even 967 Nm ter beschikking die een rijdende katapult maken van de Tesla Model X. Natuurlijk, in de bochten en bij het remmen vallen de maskers snel af en is duidelijk dat dit geen sportwagen is.

5 elektrisch bediende deuren

Nog voor je echter een meter gereden hebt met zo’n Model X, heeft hij al indruk gemaakt met zijn Falcon deuren. Achteraan heeft hij elektrisch bediende vleugeldeuren gekregen. Ze hebben langs weerskanten maar 30 centimeter nodig om te kunnen openen. Aan de zijkant weliswaar, want je moet wel over 2,20 meter vrije hoogte beschikken om ze te kunnen openen.

Panoramische voorruit

Nog in het interieur zal je versteld staan van de enorme panoramische voorruit. De vijf stoelen vooraan beschikken allen over een elektrische bediening, hetzelfde geldt voor alle deuren. Achteraan vind je nog twee extra manueel te bedienen stoelen. Maar die stoelen zijn echte noodzitjes, voor korte trajecten en voor mensen die zeker niet groter zijn dan 1,80 meter. De hoofd- en knieruimte is beperkt.

Aan innovaties geen gebrek in de Tesla Model X: een elektrische SUV, de Falcon deuren, verdedigingsmodus tegen bacteriologische wapens, de Autopilot waarmee je autonoom kan rijden. Alleen, gezien de huidige discussie na een eerste dodelijk ongeval, is het nog de vraag of dit een voordeel is of niet in de verkoop?

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Tesla Model S Plaid (2023) banner

Test: Tesla Model S Plaid, Amerikaanse gekheid (2023)

Autotests · Tesla
Tesla Model X Plaid (2023) banner

Tesla Model X Plaid: supersonisch snel

Autotests · Tesla
Tesla Model Y Performance (2022) banner

Tesla Model Y Performance: raket zonder range anxiety

Autotests · Tesla
Ontdek meer