Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Tesla Model X P100D – Een week in een Model X

Na een eerste vluchtig contact in Oslo, hadden we de kans om de eerste volledig elektrische SUV gedurende enkele dagen te testen in ons land: de Tesla Model X P100D. De perfecte kans om te zien hoe dit unieke product met waanzinnige prestaties zich gedraagt in het leven van elke dag.

Voor het eerst ook met een eigen videoverslag. Door zijn platform en zijn aandrijving te delen met de Model S, maakt de Tesla Model X eigenlijk alleen het verschil door een hoger koetswerk, zeven zitplaatsen en natuurlijk de indrukwekkende Falcon-vleugeldeuren achteraan. En een immense voorruit, de grootste op de markt zelfs. Unieke trekjes, waarvan we graag wilden zien wat dat in het dagelijks leven geeft.

Zijn de deuren wel echt handig?

In plaats van klassieke deuren of schuifdeuren, heeft Tesla een gok gewaagd en spectaculaire ‘Falcon’ vleugeldeuren achteraan de Model X gemonteerd. Die schenken niet alleen een veel betere instap, maar laten je ook toe om comfortabeler een kind vast te gespen achteraan. Maar wat gebeurt er dan in een krappe parkeerplaats? Door een dubbele beweging hebben de deuren in de praktijk slechts 30 centimeter vrije ruimte nodig om te kunnen openen, zoals u kan zien in onze video. Dankzij enkele sensoren kan je ze ook zorgeloos openen in een ondergrondse parkeergarage. In beide gevallen gaan de deuren dan niet volledig open, waardoor u soms onder de deur moet duiken om in te stappen. Hoe dan ook is onopvallend instappen onmogelijk met dit futuristisch tuig.

Updates op afstand

De instap naar de twee zitplaatsen op de derde rij is al bij al makkelijk omdat de tweede rij automatisch naar voor schuift. Op de tweede rij kan je makkelijk drie passagiers kwijt dankzij de brede binnenruimte.

Vooraan vinden we hetzelfde grote scherm terug als in de Model S. De ergonomie en de functiemogelijkheden verbeteren nog steeds, dankzij updates die vanop afstand worden uitgevoerd. Het is leuk om een route te volgen langs Google Maps, of door de immense bibliotheek van Spotify te struinen. Die enorme voorruit, die loopt door tot voorbij de hoofden van de inzittenden vooraan en schenkt een schitterend uitzicht. Maar zelfs met een getint bovendeel, blijkt een laaghangende zon soms storend.

Voldoende rijbereik

Met een op de officiële NEDC-cyclus berekende, theoretische autonomie van 542 kilometer weet de Model X P100D alle zorgen over rijbereik weg te zetten. Natuurlijk heeft de rijstijl en de aard van de wegen een invloed op dat bereik. Maar concreet zijn we er toch in geslaagd om op één laadbeurt een heen- en terugrit te doen tussen Brussel en de Ardennen, tegen legale snelheid op de snelweg, maar met ruimte voor flink wat rijplezier op de kleinere wegen.

Ideaal kan je de auto volledig bijladen voor vertrek, maar de kabel die Tesla standaard meegeeft, bleek niet compatibel met drie elektrische laadpunten die we probeerden. Een optionele kabel en het supercharger-netwerk van Tesla brengen soelaas. Daarbij zal een klant die al 100.000 euro neerlegt voor deze auto, vast ook wel opteren voor Tesla Wall Connector om thuis te laden. Onze testwagen kwam zelfs op 166.550 euro.

Welke rechte lijn?

Laten we nog even kijken naar de uitstekende prestaties die deze krachtige versie belooft: 0 naar 100 km/u in slechts 3,1 seconden. Dat is even snel als een Ferrari 488 GTB, maar zonder diens machtige V8 natuurlijk. Zoals u kan zien in onze video, geeft dat de sfeer van een rollercoaster met zeven passagiers aan boord. Wat de dynamiek betreft, waren we eerlijk gezegd verbaasd van het evenwicht van deze zware SUV, met weliswaar een laag zwaartepunt. Met zijn twee elektrische motoren heeft hij trekkracht in overvloed. De rechte stukken verdwijnen in seconden, maar ook het bochtenwerk blijkt best leuk want de Model X moet daar eigenlijk niet onderdoen voor de Model S. Eigenlijk is het dikke stuur het enige wat ons echt hinderde.

Uiteindelijk bleek de Tesla Model X P100D geen aanpassingen te vergen voor alledaags gebruik. De Falcon

Tesla Model X P100D Ludicrous
Motoren: 2 elektrische motoren
612 pk gecombineerd
Batterij: 100 kWh
Gewicht: 2.440 kg
0-100 km/h: 3,1 sec
Top: 250 km/u
CO2: 0 g/km
Autonomie: 565 km
Prijs (testmodel): 166.550 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Tesla Model S Plaid (2023) banner

Test: Tesla Model S Plaid, Amerikaanse gekheid (2023)

Autotests · Tesla
Tesla Model X Plaid (2023) banner

Tesla Model X Plaid: supersonisch snel

Autotests · Tesla
Tesla Model Y Performance (2022) banner

Tesla Model Y Performance: raket zonder range anxiety

Autotests · Tesla
Ontdek meer