Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Tesla Model Y Long Range: ik ga op reis en ik neem mee...

Met de Model 3 heeft Tesla de populairste EV in zijn rangen. Lukt het de Californiërs ook met de crossoverversie, de Model Y? Autoscout24 ging op pad met de Long Range.

Pro

Voordelen

  • - Rijbereik en laadmogelijkheden
  • - Plaatsaanbod
  • - Connectiviteit
Contra

Nadelen

  • - Enkele afwerkingsdetails
  • - Grote draaicirkel
  • - Stevige prijs

Sinds vorig jaar is het basisgamma van Tesla in Europa eindelijk compleet. Na de Model S, Model 3 en Model X komt nu ook de Model Y de Europese rangen vervoegen. Het ‘S3XY’-gamma moet voor elk wat wils bieden. Een grote reisberline? Model S. Liever een crossoverversie? Model X. Een elektrische concurrent voor het beruchte premiumsegment? Model 3. Mag het ook daar een crossoverversie zijn? Model Y. Die laatste rijdt in zijn thuisland, de Verenigde Staten, eigenlijk al even rond, maar maakt dus nu ook de oversteek naar ons. Letterlijk, want sinds vorige maand rollen er ook exemplaren van de band in de nieuwe gigafactory in Duitsland.

Tesla Model Y Long Range (2022) statisch, profiel

Nieuwe proporties

Zijn fundamenten deelt de Model Y met de Model 3, en dat zie je. Hoewel deze Model Y een goeie 5 centimeter langer is (4,75 meter in totaal), zo’n 7 centimeter breder (1,92 meter) en vooral 18 centimeter hoger is, steekt hij zijn gelijkenissen met de Model 3 niet onder stoelen of banken. De snuit – met bijbehorende ‘frunk’ van 117 liter – is laag, en in profiel voegde Tesla zwarte omranding rond de wielkasten toe en lijkt er in het ontwerp vooral met de proporties gespeeld te zijn. De gordellijn is bijvoorbeeld hoger, maar vooral de glaspartijen en de daklijn kregen meer ruimte. Het opmerkelijkste verschil met de Model 3? Achteraan zie je een volwaardige ‘vijfde deur’.

Binnenin zijn de verschillen met de Model 3 minder groot, op de beschikbare ruimte na dan. Achteraan zit het bijvoorbeeld dik snor voor je hoofd en alle ledematen, al mocht de zitting daar wat meer steun geven aan de bovenbenen. Fijn is wel dat de rugleuning van de achterbank verstelbaar is, en dat het glazen dak het ruimtegevoel extra versterkt. De kofferruimte is wel flink groter dan in de Model 3 – Tesla spreekt over 854 liter, maar dat lijkt ons een heel optimistische inschatting – maar mist een afdekking in de vorm van een hoedenplank of rolscherm.

Tesla Model Y Long Range (2022) glazen dak

Twee versies

Vooraan kijk je uit op hetzelfde minimalistische dashboard als in de Model 3, met de twee inductieladers voor smartphones en met grote centrale scherm waar je zowat alles op bedient. Inclusief afstelling van de spiegels en het aflezen van de snelheid. Het ziet er allemaal heel gelikt uit en je bent snel weg met de bediening en opbouw van de menu’s, maar vooral voor de snelheid mag Tesla toch echt een head-updisplay overwegen. De afwerkingskwaliteit, bij vroegere Tesla’s af en toe problematisch, is bij deze Model Y geen issue meer. Het enige minpunt vooraan zijn de voorzetels, die ook hier beter mogen steunen.

Op dit moment verkoopt Tesla zijn Model Y in twee versies: als Long Range en als Performance. Traditiegetrouw willen de Californiërs nooit veel technische details kwijt, en houden ze het erop dat de Long Range 533 WLTP-kilometer ver geraakt op een volle batterijlading, terwijl hij na 5,0 seconden 100 km/u aantikt en een topsnelheid van 217 km/u haalt. De krachtigere Performance moet 514 kilometer ver geraken met volle batterij, 3,7 seconden doen over de sprint naar 100 km/u en een topsnelheid van 250 km/u halen.

Tesla Model Y Long Range (2022) interieur

Rijbereik waargemaakt

Wij trokken eropuit met de Long Range, die in de praktijk bij stilaan zachter wordende lentetemperaturen een rijbereik van 490 kilometer op het display liet zien. Straffer nog: de range die van het totale rijbereik gaat, komt in grote lijnen effectief overeen met de afstand die je hebt afgelegd. Ook op de snelweg. Een gemiddeld verbruik van zo’n 17 kWh/100 km is dan ook indrukwekkend voor een 2 ton wegende elektrische crossover, en dat doen niet veel concurrenten Tesla na. Ook het Supercharger-netwerk van Tesla-snelladers blijft tot op vandaag onovertroffen.

Naar de capaciteit van de batterij hebben we het raden – al wordt die meestal geschat op 82 kWh – en over het vermogen van de elektromotoren wil Tesla ook niet uitweiden. In de officiële documenten van de auto lezen we 158 kW (215 pk) van de elektromotor vooraan, en 220 kW (299 pk) achteraan. Het gecombineerde vermogen zou dan uitkomen op 514 pk, maar zo snel voelt de Model Y Long Range niet aan. Wellicht geeft Tesla dat volledige vermogen op de lange termijn vrij via de over-the-air-updates.

Tesla Model Y Long Range (2022) rijdend, profiel

Onverstoorbaar

Het hoeft dus niet te verbazen dat ook de Model Y Long Range door het instantkoppel bliksemsnel uit de startblokken schiet. Maar in de praktijk gebruik je dat surplus vooral bij inhaalmanoeuvres en rij je de Model Y vooral comfortabel. De besturing is bovendien kunstmatig zwaar en afstandelijk, waardoor je niet met dezelfde goesting bochten wil aanvallen als in de Model 3, maar door de laag ingeplante kilo’s brengt ook deze Model Y er het op bochtig wegdek onverstoorbaar vanaf. De extra kilo’s van de Model Y vertalen zich gelukkig niet in een verminderd rijcomfort. Net als de Model 3 is ook deze Tesla nogal droog in zijn reacties op oneffenheden, maar zelfs met de 20-duimsvelgen van onze Long Range – 19-duimsvelgen zijn standaard – blijft alles eigenlijk netjes binnen de perken.

Tot slot is de manier waarop de Tesla zijn omgeving in de gaten houdt indrukwekkend. Hij identificeert en maakt een onderscheid tussen soorten weggebruikers en ziet bijvoorbeeld correct of verkeerslichten op rood of groen staan. Verwacht er alleen nog niet de absolute top van: op dat vlak doet Mercedes wat ons betreft nog net iets beter. In de praktijk blijkt de Autopilot bijvoorbeeld de bediening nogal snel terug aan de chauffeur te geven, of nogal bruusk in te grijpen. Maar de ontwikkelingen in dit gedeelte van de autosector gaan hard, dus op termijn komen hier ongetwijfeld verbeteringen.

Tesla Model Y Long Range (2022) rijdend, achteraanzicht

Prijzen

Voor de Model Y Long Range vraagt Tesla vandaag 65.990 euro, voor de Performance 70.000 euro. Dat is zo’n 4.000 euro extra bovenop de prijs van de Model 3. Bijbetalen doe je voor een andere koetswerkkleur dan het standaard wit en een andere interieurkleur dan het standaard zwart. Ook voor uitgebreidere functies van het Autopilot-systeem betaal je bij. De grootste concurrent is wellicht de populaire Skoda Enyaq iV. Die is met 43.090 euro flink goedkoper, maar stelt het wel met een kleinere batterij en dus lager rijbereik. Het prijsverschil wordt bij de versies met grotere batterij wel kleiner. Idem voor de technisch verwante Audi Q4 E-Tron (44.400 euro). Halen we er de Ford Mustang Mach-E bij, dan krijgt die een prijskaartje van 56.250 euro, maar ook hier moet die de duimen leggen voor het rijbereik van de Model Y.

Conclusie

Naast een logische aanvulling op het Tesla-gamma is deze Model Y de Tesla die het meest geschikt is voor gezinnen. Hij koppelt een royale interieurruimte aan dito kofferruimte en pakt bovendien nog eens uit met een haast onklopbaar rijbereik. De prijs is weliswaar navenant, maar daar ligt het gros van de klanten – de zakelijke markt – minder wakker van.

Tesla Model Y Long Range (2022)

  • Motor: 2 elektromotoren (vooraan + achteraan)
  • Vermogen: 514 pk
  • Koppel: n.b.
  • Overbrenging: Vaste overbrengingsverhouding
  • 0-100 km/u: 5,0 s
  • Topsnelheid: 217 km/u
  • Koffervolume: 854 l
  • Verbruik: 17,0 kWh/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Catalogusprijs: € 65.990

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Tesla Model S Plaid (2023) banner

Test: Tesla Model S Plaid, Amerikaanse gekheid (2023)

Autotests · Tesla
Tesla Model X Plaid (2023) banner

Tesla Model X Plaid: supersonisch snel

Autotests · Tesla
Tesla Model Y Performance (2022) banner

Tesla Model Y Performance: raket zonder range anxiety

Autotests · Tesla
Ontdek meer