Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Toyota Auris HSD – Hybride voor de volksmens

Voor wie een hybride nog steeds ziet als een soort ufo, of als een eco-schaamlap voor superrijken, is er nieuws. Door de hybridetechnologie van de Prius in zijn Auris onder te brengen, creëert Toyota zijn eerste hybride voor de gewone man. En meteen een goed dieselalternatief.

Door uitsluitend rekening te houden met een lage CO2-uitstoot, en dus een laag verbruik, pleit de Belgische ‘groene fiscaliteit’ nadrukkelijk in het voordeel van diesels. Tot in het absurde zelfs, want flink wat ‘kleine gebruikers’ schakelen over op diesel, een brandstof die eigenlijk vooral voor veelrijders interessant is. Dit is het perverse effect dat je bereikt wanneer je kleine auto’s – in de praktijk vooral diesels - met een CO2-uitstoot van minder dan 105 gr/km beloont met een federale korting op de factuur van 15%.

De enige benzines die van deze korting gebruik kunnen maken, zijn de Suzuki Alto, de smart en de Daihatsu Cuore. Of je moet kiezen voor de Honda Insight of de Toyota Prius, al vinden veel mensen deze hybrides nog te veel ‘rijdende laboratoria’, ook al beschikken ze over 4 zitplaatsen en slechts evenveel CO2-uitstoot als een diesel. Met de komst van de Auris HSD (hybrid synergie drive) wil Toyota verandering in die situatie brengen. Het merk schuift drie troeven vooruit. Eén: de Auris speelt in de populaire gezinswagenmarkt (C-segment). Twee: er kleeft geen pioniersimago aan zoals aan de Prius. Drie: hij is concurentieel geprijsd.

Beproefde hybride aandrijving

De hybridetechniek van de Auris HSD is integraal overgenomen uit de Prius. Dit betekent een 1.8 benzinemotor die steun krijgt van een 80 pk sterke elektromotor. Samen geeft dat 136 pk. In samenspraak met de continu variabele transmissie E-CVT geeft dat volgens Toyota gemiddeld 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 89 gr/km.

In tegenstelling tot de Prius werd de Auris ontwikkeld zonder hybride aandrijving in gedachten. Dit betekent 395 extra componenten die een plaats moesten krijgen, en ook een meergewicht van 105 kilogram. Dit is verdeeld in 55 kilogram extra voor de voortrein en 50 kilogram extra op de achteras. De batterijen nemen plaats in de koffer, waardoor je minder ruimte voor bagage overhoudt.

Ecologisch, krachtig en... zen!

Het blijft nog steeds een verrassing wanneer er alleen stilte volgt nadat je de startknop indrukt. Maar het is volkomen normaal, want starten doet de Auris HSD volledig elektrisch. Hij kan tot 50 km/u rijden zonder dat de benzinemotor moet bijspringen. Puur elektrisch heeft hij een rijbereik van 2 kilometer.

De zachtheid van de hybride combinatie maskeert zijn prestaties enigszins. In de 0 tot 100 km/u hoeft de Auris HSD met zijn 11,2 seconden geen enkele ecoconcurrent te vrezen. Je kan opteren voor een ‘Power’ rijmodus, of een ‘Eco’ stand. Daarbij worden de parameters van het motormanagement aangepast, net als de reactie van het gaspedaal. Tijdens onze testrit wisselden we vaak tussen de beide rijmodi, en tekenden op de boordcomputer nog een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km op. Indrukwekkend.

Dat kan je ook zeggen van de prijs. 23.745 euro (met 15% staatskorting wordt dat 20.183 euro) levert je een Auris HSD Luna op, die standaard is uitgerust met onder meer radio/cd, automatische airco en elektrisch bediende ruiten. Dat komt overeen met de prijs van een evenwaardig uitgeruste Volkswagen Golf Bluemotion. De Auris HSD stelt daar het voordeel van lagere onderhoudskosten tegenover, maar zal minder hoog scoren op de tweedehandsmarkt.

Voor wie is dit dan een interessante auto? Toyota mikt op mensen die dagelijks 40 tot 50 kilometer afleggen. Dat betekent een gemiddelde van 15.000 kilometer, of het scharnierpunt waar traditioneel de keuze gemaakt wordt tussen benzine of diesel.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2024 GR+Yaris Manual Precious+Metal DPL Dynamic 006

Test: Toyota GR Yaris facelift, twee gezichten (2024)

Autotests · Toyota
Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
Ontdek meer