Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota Aygo X: keep it funky

Kleine stadsauto’s zijn op weg naar de uitgang, maar Toyota geeft het nog niet op. Het bewijs: de nieuwe Aygo X, die kan uitpakken met een chassis dat van de Yaris komt en de looks van een opvallende urban crossover. Is dat voldoende voor het koperspubliek?

Pro

Voordelen

  • - Weggedrag
  • - Aanwezige technologie
  • - Standaard actieve veiligheid
Contra

Nadelen

  • - Prijs
  • - Plastiekerige afwerking
  • - Weinig opbergvakken

Het A-segment staat flink onder druk. De kleine stadsauto’s zag je tot enkele jaren geleden op de hoek van elke straat dankzij hun betaalbare prijskaartje, maar vandaag is de situatie helemaal anders. Ford, Citroën, Peugeot, Opel, Skoda en Seat hebben in dat segment allemaal de handdoek gegooid. Er blijven alleen nog een Fransman over, twee Koreanen en... een Toyota.

Toyota Aygo X (2022) logo

Rotsvast

Toyota lijkt alleszins rotsvast te geloven in de toekomst van kleine stadsauto’s aan deze nieuwe Aygo X te zien. De kleinste Japanner krijgt er een letter bij en werd vooral helemaal opnieuw ontworpen. Bovendien komt het design van een conceptmodel dat in Zuid-Frankrijk werd ontworpen en werd de hele auto in België ontwikkeld.

Je ziet wel wat kenmerken van de uitgaande generatie van de Aygo, maar deze nieuwe Aygo X houdt het op verwijzingen. Het geheel is kloeker, robuuster en lijkt beter in zijn vel te zitten. De glimlachende voorkant en de prominente achterkant halen inspiratie bij de recente Yaris, terwijl de crossoverlooks verzekerd worden door beschermonderdelen in kunststof en 17-duimsvelgen – die standaard zijn. Die nieuwe “tall and narrow”-velgen verhogen bovendien de bodemvrijheid en lopen optioneel op tot 18 duim.

Toyota Aygo X (2022) rijdend, vooraanzicht

Met dank aan grote broer

De stijlevolutie is natuurlijk maar één zaak. Voor het chassis koos Toyota voor revolutie: het leende het moduleerbare GA-B-platform van de Yaris en Yaris Cross. De kleine stadsauto werd dus groter in elke betekenis van het woord. In de lengte kwam er 235 millimeter bij, tot 3,7 meter in totaal. De breedte won 125 millimeter, de wielbasis kreeg er 90 millimeter bij.

Door die groei bereikt de Aygo X stilaan de limieten van zijn segment. Het nieuwe model is bijvoorbeeld even lang als de allereerste Toyota Yaris uit 1999. Voor wie zich dat nog herinnert, zet dat de zaken wat in perspectief.

Toyota Aygo X (2022) kofferinhoud

Meer en beter

De nieuwe moduleerbare basis doet de Aygo aan de buitenkant én aan de binnenkant groeien. De ruimte achteraan blijft zowat ongewijzigd, maar de passagiers vooraan kunnen de benen wat makkelijker strekken en de kofferruimte wint maar liefst 60 liter, tot 231 liter in totaal.

Het design van het interieur spiegelt dat van de buitenkant, vooral door de ronde vormen. Alles is afgerond, funky en voorzien van zachte lijnen. Zodanig zelfs dat je je soms waant in het New York van de jaren 60. Toch zie je de nodige moderniteit aan het stuur en het infotainmentsysteem van – je raadt het al – de Yaris. Het touchscreen is afhankelijk van de uitrusting 7 tot 9 duim groot.

Toyota Aygo X (2022) interieur

De Aygo X doet nog een sprong naar de 21ste eeuw met alle actieve veiligheidssystemen die standaard zijn, inclusief adaptieve snelheidsregelaar. Voor de rest bevat de optielijst nog automatische klimaatregeling, verwarmde zetels en een wegklapbaar stoffen “Air”-dak.

Verademing

Een kleine stadsauto in het A-segment was nooit het nec plus ultra op vlak van rijgedrag of comfort. Deze Aygo X denkt daar anders over, want opnieuw doet de moduleerbare basis van het TNGA-platform hier wonderen. De nieuwe Toyota is wendbaar, makkelijk om te rijden en levendig. Beter nog: zelfs met 18-duimsvelgen blijft hij comfortabel. Je merkt dat hij ontwikkeld werd voor het pokdalige Belgische wegdek.

Door zijn beperkte gewicht van minder dan een ton is zijn motor ook krachtig genoeg. De kleine 1.0-driecilinder produceert 72 pk en 93 Nm en trekt zich relatief genomen niet onaardig uit de slag, zolang hij niet aan de CVT-versnellingsbak wordt gekoppeld. Op de snelweg is het met de driecilinder echter nogal krap. De geluidsisolatie verdient wel pluspunten, want zelfs bij 3.500 tpm tegen 120 km/u blijft zijn klank netjes gedempt.

Toyota Aygo X (2022) rijdend, vooraanzicht 2

Prijzen

Je begrijpt het al: de nieuwe Aygo X speelt eigenlijk een klasse hoger. Dat zou je ook bijna kunnen zeggen van de prijs: met een beginfactuur van 15.840 euro is de nieuwe generatie bijna 2.000 euro duurder dan zijn voorganger, maar ook dan zijn belangrijkste concurrenten. Met die prijs flirt hij – nog maar eens – met een hoger segment, met de ruimte en de afwerking minder.

Toyota Aygo X (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Naast de koddige stijl is het vooral de moduleerbare basis die de nieuwe Aygo X de nodige argumenten geeft: op vlak van technologie, veiligheidsuitrusting en rijgedrag doet hij meer dan verwacht. Ook het comfort is beter dan ooit en de motor trekt zich met een mussendorst aardig uit de slag. De nieuwe Aygo X doet dus alles beter dan zijn voorganger, behalve de prijs...

Toyota Aygo X (2022)

  • Motor: 1.0 driecilinder, benzine
  • Vermogen: 71 pk
  • Koppel: 93 Nm
  • Overbrenging: Manueel, 5 versnellingen
  • 0-100 km/u: 14,9 s
  • Topsnelheid: 158 km/u
  • Koffervolume: 231 l
  • Verbruik: 4,7 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 107 g/km
  • Catalogusprijs: € 15.840

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer