Strakke lijnen in combinatie met gespierde flanken, allen rechtstreeks gekopieerd van de gelijknamige concept-car die Toyota twee jaar geleden op het Salon van Parijs presenteerde: met de C-HR val je op in het verkeer. Bovendien verhult zijn design zijn werkelijke afmetingen. Met 4,36 meter lengte is er niet veel verschil met een Nissan Qashqai. Alleen heeft Toyota een heel ander publiek in gedachten.
Vooral voor jongeren
Zoals zijn dynamische lijn laat uitschijnen, wil de C-HR de harten veroveren van wie graag sportief stuurt. Dat zijn dan vooral de Europese jonge volwassenen. Het is op basis van hun verwachtingen dat Toyota de C-HR heeft ontwikkeld. Zonder de praktische aspecten uit het oog te verliezen. Het merk stelt een koffer van 377 liter voor, al is het volgens ons meer. Die ruimte kan nog groeien wanneer je de in twee delen neerklapbare achterbank platvouwt. De Toyota C-HR biedt comfortabel plaats aan vier inzittenden. Maar door het design van de achterruiten zijn de plaatsen achteraan niet de meest uitnodigende, omdat er wat weinig licht binnen valt. Over ruimte valt er achteraan nochtans niet te klagen. Natuurlijk, met dit publiek in gedachten, biedt de C-HR het volledige arsenaal aan technologie aan. Hij ontbreekt werkelijk geen enkele rijhulp of multimedia-uitbreiding. Alleen had het aanraakscherm wat sneller mogen reageren en moderner ogen.
Prius Inside
De C-HR bouwt verder op het platform van de nieuwe Prius en neemt eveneens diens hybride aandrijflijn over met de 1.8 VVT-i met 122 pk. Een versie die voor de meeste gebruikers in de stad zal volstaan, en waar hij ook het best tot zijn recht komt. Hier kan hij de klassieke minpunten van zijn continu variabele versnellingsbak – dat die de motor lawaaierig maakt, wat vermoeiend is op termijn – het best camoufleren. Hier kan je ook het best profiteren van zijn enkele elektrische kilometers zonder dat je de benzinemotor moet aanspreken, wat volgens Toyota het gehomologeerd verbruiksgemiddelde op 3,6 l/100 km (82 gr/km CO2) brengt.
1.2 Turbo
Sportieve bestuurders kunnen best zonder twijfel de 1.2 Turbo aankruisen, overigens de enige andere motorkeuze naast de hybride. Hij heeft 116 pk maar blijkt de beste partner om te genieten van het uitstekende werk dat de chassisingenieurs hebben geleverd. In de opeenvolging van bochten laat de C-HR zich graag mennen, waarbij hij rekent op een efficiënte stuurbekrachtiging en een voortrein met goede bijtkracht om een precies en efficiënte wegligging te garanderen. Daarbij komen ophangingen met uitstekend gewogen veerkarakteristieken, terwijl de rolbewegingen goed onder controle worden gehouden zonder het comfort in het gedrang te brengen. Jammer dat de windgeluiden zo dominant aanwezig zijn rond de zijspiegels en ter hoogte van de achterspoiler.
Niet goedkoop
Wat het tarief betreft, komt de Toyota C-HR uit op een basisprijs van 22.580 euro voor de 1.2 Turbo in combinatie met een manuele zesversnellingsbak. Dat is volgens ons ook de beste keuze. Toyota plant ook een vierwielaangedreven variant met CVT-automaat. Voor de hybride moet je rekenen op 27.850 euro. Die laatste moet de hoofdbrok vormen van de 100.000 stuks die Toyota jaarlijks in Europa denkt te kunnen afzetten.
Toyota C-HR 1.8 VVT-i Hybrid |
---|
Motor: Viercilinder benzine, hybride, 1.798cc |
122 pk bij 5.200 opm |
142 Nm bij 3.600 opm |
0 - 100 km/u: 11 sec |
Top: 170 km/u |
Verbruik: 3,6 l/100km |
CO2 : 82 g/km |
Prijs : 27.850 € |