In het kort
De tweede generatie van de Toyota C-HR bouwt verder op de sterke punten van zijn voorganger en moderniseert hem tegelijkertijd. De crossover coupé is dynamischer en beter afgewerkt dan ooit.
De tweede generatie van de Toyota C-HR bouwt verder op de sterke punten van zijn voorganger en moderniseert hem tegelijkertijd. De crossover coupé is dynamischer en beter afgewerkt dan ooit.
Weet je nog toen Toyota ruim 7 jaar geleden de C-HR introduceerde? Een soort coupé-crossover die we niet hadden verwacht. Al zeker niet van een merk dat bol stond met generische producten. En kijk, dit jaar doen de Japanners het weer!
De eerste generatie C-HR, die had de missie om te gaan verleiden met zijn uiterlijk. De nieuwe generatie moet verder gaan op dat elan. Waar broeder Corolla Cross wat saai en zoutloos op het netvlies valt, straalt deze C-HR met Belgische roots pure dynamiek uit. De lijnen zijn strak, zuiver en levendig.
Deze nieuwe generatie is ook 30 mm korter en 35 mm breder, wat zijn aanwezigheid op de weg helpt benadrukken. De voorkant is gebaseerd op de visuele identiteit van de recente Prius. Met een opvallend lichtsignatuur. Aan de achterkant is er nog steeds een schuin aflopende achterruit, maar de verlichting heeft nu de vorm van een grote LED-balk met de naam van het model in het midden. Bovendien wordt de balk verlicht wanneer het portier wordt geopend.
Terwijl Toyota de buitenkant laat evolueren, vindt er binnenin een ware revolutie plaats. De nieuwe cockpit omarmt passagiers in wat het merk het 'vleugelconcept' noemt. Simpel gezegd: twee elementen, één aan elke kant, die het dashboard laten overvloeien in de deurpanelen. Wat vooral opvalt is de afwerking die een serieuze stap heeft genomen. Zolang je voorin blijft zitten tenminste, want achterin word je getrakteerd op niets anders dan harde plastic. Ja, zelfs voor de armsteunen.
Op technologisch gebied heeft de nieuwe C-HR twee 12,3 inch schermen, één voor het dashboard (standaard) en één voor het infotainmentsysteem (standaard 8 inch). Een set-up die we in steeds meer Toyota’s zien verschijnen. Gelukkig houden Japanners ook nog steeds van knoppen voor de klimaatbeheersing. Toyota zegt dat er meer binnenruimte aanwezig is maar de achterbank blijft krap (en donker) en de gegroeide bagageruimte is met 388 liter nog steeds aan de kleine kant. De versie met AWD moet het zelfs doen met maar 362 liter en de plug-in met nóg minder.
Het is trouwens geen toeval dat de C-HR zijn snuit deelt met de Prius. Want ook onderhuids zijn beide modellen sterk verwant. Zo rolt ook de C-HR op het modulaire TNGA-platform en zwaaien hybridemotoren de plak. Het instapmodel wordt aangedreven door een 1,8-liter hybride die 140 pk levert. Net daarboven staat de 2,0-liter viercilinder die het vermogen opvoert tot 197 pk.
Deze laatste kan worden uitgerust met vierwielaandrijving door nog een kleine elektromotor aan de achteras toe te voegen. Er komt ook een plug-in hybride variant met de 2,0-liter motor van 220 pk en een actieradius van 66 km, maar die komt later. De 'zelfladende' hybrides lijken echter het meest interessant voor de gemiddelde persoon, met hun lage brandstofverbruik van 4,7 tot 4,8 liter/100 km.
We horen het je al denken: “Een Toyota hybride? Geweldig! Maar die versnellingsbak…” En je hebt gelijk dat de oude hybrides nogal zeurderig uit de hoek durfden komen met hun CVT-bak. Toyota's hybride van de 5e generatie lost dit probleem echter (grotendeels) op door het vermogen van de elektromotoren te vergroten. Daardoor is er minder behoefte aan de benzinemotor, die op zijn beurt minder verbruikt.
Maar dat betekent niet dat het bij de C-HR alleen maar om efficiëntie draait. Vanaf het eerste toerental is te merken dat dit een product is dat voor Europa is ontworpen. Het hybride-systeem reageert beter en het hele pakket is levendiger. Ook het onderstel is niet te verslaan en geeft deze crossover-coupé een pittige rijdynamiek zonder in te leveren op het veercomfort.
Tot op dit punt is de nieuwe Toyota C-HR een topper op het gebied van stijl, afwerking en rijeigenschappen. Aan die evolutie hangt echter een prijskaartje. Het instapmodel van de C-HR kost tegenwoordig 37.760 euro!. De 197 pk sterke 2.0-liter motor kost dan weer minimaal 42.480 euro. Voor een C-HR met vierwielaandrijving ben je dan weer minimaal 53.240 euro kwijt. Al is die momenteel wel enkel beschikbaar op een lanceringseditie.
Toyota weet waarom de eerste C-HR zo succesvol was en richt met de nieuwe generatie op dezelfde pijlers. Het resultaat? De nieuwe Japanse crossover-coupé is dynamischer, krachtiger, zuiniger en nog aantrekkelijker. Dit blijft hét buitenbeentje binnen Toyota… maar wat voor één!
Toyota C-HR 2.0 HYBRID (2023)