Wat een harde titel voor een Camry. Maar dat komt vooral omdat we zo aangenaam verrast waren na onze kennismaking met de nieuwe Toyota Camry. Voorheen kan je nauwelijks een vergelijking maken tussen een Toyota Avensis – de voorganger van de Camry – en een Lexus. Dat is nu wel even anders…
Bekend van vroeger… en van buiten Europa
De Toyota Camry is al enige tijd van onze markten verdwenen, maar Toyota bleef verder de Camry-naam uitbouwen in Azië en in de Verenigde Staten. Met succes, want de Toyota Camry is uitgegroeid tot de bestverkopende sedan ter wereld. Waarbij je je meteen de vraag kan stellen waarom het zo lang geduurd heeft vooraleer Toyota de Camry terugbracht naar West-Europa.
Eigen stijl
Wanneer we zeggen dat er wel raakvlakken zijn tussen deze achtste generatie van de Camry en Lexus, dan hebben we het natuurlijk niet over de stijl. Een Lexus herken je van kilometers afstand, de Camry gaat op in de massa. Hij heeft weliswaar enkele interessante vormen, maar in tegenstelling tot wat de chef van de ontwikkeling beweert zouden we dit niet kwalificeren als ‘dynamisch design’. Maar dat is gewoon onze mening.
Officieel verbruik = echt verbruik
In Europa biedt Toyota de Camry uitsluitend in hybride vorm aan, met de 2.5 motor en elektrische motor die samen goed zijn voor maximaal 218 pk. Die combinatie troffen we eerder al aan in de nieuwe Toyota Rav4.
Hoewel Toyota hem niet meteen als een dynamisch alternatief ontwikkeld heeft, hebben we toch tal van kwaliteiten blootgelegd na onze eerste kennismaking. Zo produceert hij een aangenaam geluid en doet hij het gehuil van de motor bijna vergeten. Met een goed gevulde batterij en met zachte rechtervoet is het mogelijk om puur elektrisch te versnellen tot 60 km/u zonder de verbrandingsmotor te horen bijspringen. Dat was enkele jaren geleden nog onmogelijk. Wat ons meteen bij één van de voornaamste troeven van deze Toyota Camry brengt. Ook al geeft Toyota nog een gecorreleerd NEDC-verbruik vrij en nog niet het hogere WLTP-cijfer, we zijn er wel in geslaagd in de praktijk het normverbruik van 4,4 l/100 km te benaderen. En dat op 18-duim wielen, langs kleine wegen in Kroatië met gezapige snelheden.
Auto met chauffeur?
Het interieur van de Toyota Camry blijkt ook een aardige omgeving, met een hoge zen-factor. De materiaalkeuze is uitstekend. Alleen het centraal geplaatste scherm lijkt ons met zijn 8-duim diagonaal wat aan de kleine kant in vergelijking met andere merken. Het valt op dat de knoppen rond het scherm dan weer erg groot zijn. Misschien was een beter compromis mogelijk?
Achteraan stellen we vast dat de Toyota Camry duidelijk ook gemaakt is om taxichauffeurs of privé-taxi-chauffeurs gelukkig te maken. Zeker wie opteert voor de Premium-uitrusting (41.270 euro) zal zich dit niet beklagen, je kan dat nog combineren met het Executive Pack bovenop voor 2.400 euro extra. Ja, we zien ook dat de rekening stevig begint op te lopen, maar je beschikt nu wel over elektrische stoelverstelling en al wat je nog maar kan wensen. Het koffervolume bedraagt 500 liter. In de Camry zonder deze optie beschik je over 24 liter meer aan kofferruimte en over een 60/40-neerklapbare achterbank. Maar eigenlijk, indien u zonder kan, zouden we u afraden voor deze klassieke configuratie te kiezen. Eens de achterbank plat ligt valt op dat de Camry in de koffer beduidend minder goed is afgewerkt. Ja, er moet toch iets van verschil met Lexus zijn? Een beetje een kannibaal binnen de eigen groep dus.
Toyota | Camry 2.5 Hybride |
---|---|
Motor | elektrische motor + viercilinder benzine, 2.478 cc |
PK | 218 pk samen (177 pk bij 5.700 opm) |
Nm | 221 Nm bij 3.600 – 5.200 opm |
0-100 km/u | 8,3 sec. |
Top | 180 km/u |
Verbruik (gecorreleerde NEDC) | 4,3 l/100 km |
Testverbruik | 4,4 l/100 km |
CO2 (gecorreleerde NEDC) | 98 g/km |
Prijs | 36.970 euro |