Vorig jaar zagen we hem nog op het Autosalon van Genève, onder wat toen nog de Auris-badge was. We vonden hem toen al één van de revelaties van het salon, en die indruk kunnen we vandaag in het echte leven alleen maar bevestigen.
Karakter
De nieuwe Toyota Corolla is goed geproportioneerd, dynamisch, vol karakter. We kunnen zeggen dat de Corolla break er even goed uitziet. De vierdeursberline die tegen de lente komt, krijgt zijn eigen stijl: braver, maar niet te braaf. Hij zal er meer als een premiumproduct uitzien. Je moet eigenlijk echt van slechte wil zijn om de Toyota Corolla nog langer banaal, ordinair of oubollig te vinden.
Ook de binnenkant van de Corolla is best geslaagd. Alles steekt op de juiste plaats, de kwaliteit is op het rendez-vous, hij beschikt over alle technologie van nu en standaard krijg je iets meer snufjes mee dan bij andere merken het geval is. De stoelen vooraan steunen net zo goed als ze er knap uitzien. Maar de ruimte op de achterbank is dan weer nipt gemiddeld te noemen, idem voor de koffer (361 liter) van de hatchback. In de hybride is dat zelfs maar 313 liter.
Kiezen
Toyota biedt voor het eerst de keuze aan tussen verschillende hybride modellen in zijn aanbod. Eerst en vooral is er het oude systeem dat we kennen van de Prius en de Auris, gebaseerd op de 1.8 benzinemotor en met in totaal 122 pk. Maar er is ook een nieuw hybride systeem dat Toyota al eerder liet zien in de Rav4 en de Lexus ES. Het is gebaseerd op een 2-liter benzinemotor en brengt 180 pk. De elektrische motor tekent hier voor 80 kW en 202 Nm, waar dat in het oude systeem 53 kW en 163 Nm is. Naast de hybrides biedt Toyota ook een 1.2 turbobenzine met 114 pk (niet in de berline) en een 1.6 benzine met 132 pk (alleen in de berline). Maar ook hier maakt Toyota duidelijk dat het geen ruimte meer ziet voor de dieselmotor.
Voor deze eerste kennismaking had Toyota uitsluitend hybrides meegebracht. Dit liet ons wel toe om de vergelijking te maken tussen het oude en het nieuwe hybride systeem. Dat we een voorkeur hebben voor het nieuwe systeem heeft niets te maken met het hogere vermogen. Ja natuurlijk weet hij makkelijker te overtuigen met zijn bijkomende vermogen, maar het is vooral omdat het extra elektrisch vermogen hem in staat stelt om minder gebruik te maken van de benzinemotor. Hierdoor dringt hij makkelijker verbruik en uitstoot terug. De elektrische motor kan vaker en langer op zichzelf functioneren. Bij het vertrek bijvoorbeeld moet je heel omzichtig omspringen met het gaspedaal om te vermijden dat de 1.8-motor bijspringt. In de grotere hybride kan je zonder veel problemen met de elektrische motor alleen de verkeersstroom volgen. Waarbij de 2-liter benzine vaker werkloos blijft.
De 2-liter moet zich bovendien minder hard inspannen dan de 1.8-motor bij de acceleraties, waardoor hij minder hoog in de toeren gaat. We zien dus dat de 2-liter hybride niet alleen krachtiger is, maar ook efficiënter. Alleen jammer dat hij fiscaal niet overal een voordelige behandeling krijgt.
Wel moeten we toegeven dat een gemiddeld testverbruik van 4,7 l/100 km op een parcours dat hoofdzakelijk uit rijkswegen bestond weliswaar mooi is, maar niet verbluffend. In tegenstelling tot de Rav4 kan een hybride Corolla niet echt opboksen tegen wat een dieselmotor in dezelfde omstandigheden zou doen. Voor grote kilometervreters is de interesse dan ook beperkt. Maar wie vaak in de stad rijdt, zal de boordcomputer wel af en toe onder 4 l/100 km zien duiken. Dat is wel knap.
De nieuwe Toyota Corolla 1.2T begint aan 22.450 euro, de kleine hybride kost 25.530 euro.
Toyota Corolla 2.0 Hybride Hatchback |
---|
Motor : 4 cyl. benzine hybride, 1.987cc |
180 pk bij 6.000 opm |
202 Nm bij 4.400-5.200 opm |
0-100 km/u : 7,9 seconden |
Top : 180 km/u |
Verbruik : 3,4 l/100 km (NEDC gecoreleerd) |
Test verbruik : 4,7 l/100 km |
CO2 : 84 g/km |
Prijs : 32.640€ |