Enkele jaren geleden wisselde Toyota het geweer van schouder. Het merk bouwde tot dan goeie auto’s die weliswaar wat saai waren. Maar vanaf toen moesten de nieuwe modellen in het oog springen, mooi afgewerkt zijn en er een opmerkelijke rijdynamiek op nahouden. Die paradigmashift werd destijds de “No more boring cars”-periode genoemd, naar de woorden van grote baas Akio Toyoda.
Terug naar normaal
Bij die opvallende modellen die daarop volgden, horen de gesculpteerde C-HR, de bolle Yaris en de dynamische Corolla. De esthetische aanpassingen leken te werken: ze gaven het Toyota-gamma een nodige dosis persoonlijkheid. En dan... komt deze nieuwe Corolla Cross. We zeggen het meteen: echt flitsend komt die niet meteen over.
Hoewel hij op hetzelfde moduleerbare platform staat als zijn broers en zussen, en op een millimeter na dezelfde wielbasis als de C-HR heeft, kiest deze nieuwkomer namelijk voor een meer alledaagse verpakking. De familietrekken zijn er wel, zoals het grote trapeziumvormige radiatorrooster, dat hier geflankeerd wordt door twee scherp ogende ledkoplampen. De achterkant is banaler, met een kofferklep met twee horizontale lichtblokken. Om hem wat krediet te geven op onverhard terrein zijn de wielkasten afgezoomd met zwarte kunststof en krijgen de bumpers enkele blinkende accenten. Deze crossover draagt dan wel de Corolla-naam, hij neemt er duidelijk de stijl niet van over. Maar een boek beoordeel je natuurlijk niet op de kaft alleen...
Hybride of... hybride
Want onder die verpakking schuilt er wel degelijk inhoud. Het GA-C-platform is overgenomen van de Corolla, net als de assen en de achterophanging met dubbele driehoeken. De motor doet zelfs nog beter, want deze Cross krijgt de vijfde generatie van het hybridesysteem. De componenten zijn min of meer identiek, maar Toyota zegt stevig gewerkt te hebben aan de samenwerking van al die onderdelen, zodat die nog harmonieuzer verloopt en het resultaat dus comfortabeler en efficiënter is.
Het benzineblok is dus nog steeds een 2.0-viercilinder van 152 pk. Die wordt via de typische Toyota-versnellingsbak gekoppeld aan twee elektromotoren met een vermogen van 111 pk. Het totale systeemvermogen komt uit op 197 pk. Daarnaast is er ook een versie met vierwielaandrijving. In dat geval wordt de achteras aangedreven door nog een andere elektromotor van 41 pk, die een duwtje in de rug geeft als de voorwielen grip verliezen.
Bijna copy-paste
In het interieur vind je niet dezelfde evolutie terug als onder de motorkap. Je hoeft zelfs niet naar evoluties te zoeken, want het meubilair lijkt zowat integraal overgeheveld te zijn uit de Corolla. Toch zijn er subtiele verschillen. Het stuur en de bediening van de klimaatregeling zijn identiek, maar de middenconsole is iets breder en het dashboard met twee niveaus iets hoger. Het opvallendste is weliswaar dat die boordplank is afgewerkt met... goedkope harde plastics. Dat laat zien dat de Corolla Cross niet in de eerste plaats voor Europa is bedoeld, maar dat heb je niet van ons gehoord. Het infotainmentsysteem is tot slot eveneens nieuw, met een touchscreen van 10,5 duim en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim.
Voor de rest is het interieur ruim, maar niet genereus. De wielbasis komt immers van de C-HR, maar deze Corolla Cross lijkt achteraan iets meer ruimte te bieden. Het grote verschil zit in het koffervolume. De Corolla Cross beschikt over 433 tot 1.337 liter, en dat is beter dan de C-HR. Toch doet de concurrentie beter, zelfs in een lager segment. De Corolla Touring Sports doet met zijn 581 liter deze Cross al helemaal verbleken.
Goed in zijn vel
De cijfers hierboven en de looks doen deze Corolla Cross nog niet echt overtuigen. Dat verandert gelukkig als je gaat rijden. Onderweg steunt deze nieuwe crossover immers sterk op het geslaagde moduleerbare Toyota-platform. Dat geeft hem ongeacht de situatie een soort intrinsieke dynamiek die ons aangenaam wist te verrassen. Vooral omdat de Corolla Cross tot nu toe vooral een comfortabele rij-indruk naliet. Eindelijk een crossover die een comfortabele demping kan linken aan een dynamisch chassis dat in dit segment zijn gelijke niet kent.
Bovendien doet de nieuwe aandrijflijn helemaal geen afbreuk aan dat dynamische rijgedrag. De verschillende motoren zetten al meteen hun beste beentje voor zodra je rechtervoet begint te bewegen, en het beruchte ‘koffiemoleneffect’ van de oude Toyota-hybrides is hier veel beter gecounterd. Responsiviteit en comfort, wat wil je nog meer? Zuinigheid natuurlijk. Na een mix van autosnelwegen en bochtige wegen haalden we met ‘onze’ Corolla Cross een gemiddelde van 5,3 l/100 km. Dat is exact hetzelfde als de officiële WLTP-cijfers.
Prijzen
Met een prijskaartje van 35.410 euro komt de Toyota Corolla Cross netjes tussen de C-HR en de Corolla Touring Sports terecht. De C-HR is weliswaar niet beschikbaar met de 2.0 en de Corolla met hetzelfde vermogen is veel beter uitgerust.
Conclusie
Hoewel Toyota geen saaie auto’s meer wilde uitbrengen, lijkt deze nieuwe Corolla Cross een klein stapje terug te doen. Maar schijn bedriegt: het saaie gedeelte beperkt zich alleen tot de looks. Het chassis pakt uit met een uitstekende verhouding tussen comfort en dynamiek, en de hybride aandrijflijn is efficiënt op een manier die alleen Toyota onder de knie heeft.