De Toyota Corolla is een instituut. Niet alleen in het gamma van de Japanners, maar ook wereldwijd. Sinds de lancering van de eerste generatie rolden er niet minder dan 50 miljoen stuks van de band. Vandaag is de twaalfde generatie toe aan een opfrisbeurt.
In lijn met de rest
Die opfrisbeurt spitst zich bij Toyota vooral toe op de hybride aandrijflijnen. Die staan al meer dan 20 jaar op het menu, maar de Japanners blijven hun paradepaardje perfectioneren. Voor jaargang 2023 volgt de Corolla het spoor van zijn SUV-broer, de Corolla Cross en schakelt hij over naar de vijfde generatie van de hybride aandrijflijn met lithium-ionbatterij.
De twee geëlektrificeerde motoren in deze compacte C-segmenter ondergaan heel wat wijzigingen. Dat zijn er te veel om hier op te sommen, dus we houden het er gewoon op dat ze de uitstoot verminderen en vooral de prestaties verbeteren. De aandrijflijn op basis van de 1.8-liter benzinemotor ziet zijn vermogen stijgen van 122 pk naar 140 pk. Dat levert een flinke schop onder de kont op, met een sprinttijd naar 100 km/u die 1,8 seconden sneller gaat (nu 9,1 seconden). Toyota vergeet gelukkig ook de efficiëntie niet: het gemiddelde verbruik ligt op 4,4 l/100 km, de CO2-uitstoot daalt naar 100 g/km (WLTP).
Ook de 2.0 krijgt een update, maar daar pakte Toyota het iets anders aan. Het vermogen bedraagt nu 196 pk en stijgt dus nauwelijks, de CO2-uitstoot neemt dan weer een flinke duik tot 98 g/km. De grootste en krachtigste motor verbruikt dus het minst. Dat ligt ongetwijfeld aan zijn krachtigere elektromotoren, maar ook aan zijn meer recente ontwerp.
Zeven verschillen
Tot zover de wijzigingen onder de motorkap. De technische fiche is namelijk de plek om de verschillen tussen de Corolla-jaargangen te spotten. Zijn uiterlijk wijzigt weliswaar ook, maar amper. De voorkant krijgt voortaan J-vormige dagrijlichten, er zijn twee nieuwe koetswerkkleuren en... that’s it. Er is uiteraard ook nog de GR Sport-uitvoering, die nieuwe 18-duimsvelgen krijgt en een iets andere achterbumper.
In het interieur is het spelletje van de zeven verschillen iets makkelijker. Het nieuwe infotainmentsysteem zet zijn 10,5 duim grote touchscreen centraal op het dashboard. Daarnaast huist een nieuw, 12,3 duim groot digitaal instrumentendisplay dat personaliseerbaar is en dat alle Corolla’s voortaan standaard krijgen. Voeg daar nog nieuwe motieven voor de zetelbekleding aan toe, stiksels op het dashboard en verwarmde sportzetels op de GR Sport, en het plaatje is compleet.
Mussendorst
Eén ding verandert er niet bij deze update: de Corolla staat nog steeds op het moduleerbare TNGA-platform van de Toyota-groep. Het gaat immers maar om een facelift, en dat is geen slechte zaak. Die basis geeft de compacte Japanner al sinds zijn lancering een inherente dynamiek, zonder het comfort daarbij uit het oog te verliezen. Een perfecte mix waarvan alleen Toyota het recept lijkt te hebben...
Wat er evenmin verandert, is de mussendorst van deze hybrides. Op de bochtige wegen in het zuiden van Spanje waar we de gefacelifte versie voor het eerst aan de tand voelden, leverde onze dynamische rijstijl een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km op. De Japanners zijn al twee decennia specialisten, en je merkt dus dat ze niet op hun lauweren zijn gaan rusten. De integratie van de motoren is foutloos, de overgangen van elektrisch naar benzine haast onmerkbaar en de prestaties zijn bij de les. Meer zelfs: van het beruchte ‘koffiemoleneffect’ dat de hybride rijervaring van Toyota zo lang kenmerkte is er zelfs geen sprake meer.
Een andere nieuwigheid die de Corolla introduceert, is het Predictive Efficient Drive. Die naam houdt simpelweg in dat er nieuwe software rekening houdt met verschillende rijgegevens om de elektrische regeneratie aan te passen. Het resultaat: bij afdalingen of achter een tragere voorligger past de Corolla zijn regeneratie automatisch aan om af te remmen.
Prijzen
De gefacelifte Toyota Corolla staat vanaf 29.210 euro in de catalogus, en kost daarmee iets meer dan zijn rechtstreekse concurrenten. Vergeet daarbij echter niet dat hij standaard hybride is (de 140 pk-versie) en een automaat (eCVT) krijgt. De hybride 2.0 kost minstens 37.470 euro, omdat die motorversie voorbehouden is voor de twee topuitvoeringen.
Conclusie
Voor jaargang 2023 is de Toyota Corolla niet op zoek gegaan naar revolutie. Hij vertrok van zijn degelijke basis en heeft zijn kwaliteiten een trapje hoger getild. De compacte Japanner – en de Touring Sports-breakversie – is nog steeds comfortabel en dynamisch, maar nog efficiënter en krachtiger. Wat wil je dus nog meer?