Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota GR86: tegengif

Toyota's kleine coupé is terug op de markt onder de vlag van Gazoo Racing. Hij heet nu GR86 en verkiest een dynamische en plezierige rijstijl. Dat lukt dankzij een nieuwe, krachtigere motor. Is het gewoon marketingtaal of is dit een echt juweeltje?

Pro

Voordelen

  • - Ideale rijdynamiek
  • - Plezierige motor
  • - Betaalbare prijs
Contra

Nadelen

  • - Interieurruimte
  • - Kleine koffer
  • - Comfort

De autowereld van vandaag is niet echt meer de plaats waar mensen met loodvrij in hun aderen gelukkig worden. SUV's overheersen en zelfs de eenvoudige gezinswagen is te zwaar geworden, terwijl de manuele versnellingsbak langzaam maar zeker wordt vervangen door de automaat, om nog maar te zwijgen van de toenemende hybridisering en elektrificatie. Het is tijd voor een beetje verandering, voor een frisse wind. Dus naar wat kijken we hier? Een kleine, lichtgewicht, achterwielaangedreven, handgeschakelde coupé van...Toyota. Wacht, wat?

Toyota GR86 (2022) statisch, vooraanzicht

Van GT naar GR

Als iemand ons dit tien jaar geleden had verteld, hadden we het moeilijk kunnen geloven. Ja, Toyota is vandaag een van de enige merken met drie echte sportwagens in zijn gamma. Het merk dat vroeger generische producten maakte die zuinig omgingen met brandstof, is stevig veranderd en deze GR86 belichaamt die verandering. Je ziet het natuurlijk al: deze kleine coupé is de evolutie van de oude GT86.

Hij neemt nu plaats onder de sportieve vleugels van Gazoo Racing, en ziet zijn stijl evolueren met behoud van dezelfde proporties. De voorkant is voorzien van slankere ledkoplampen met een L-vormige lichtsignatuur. Het koetswerk is op de flanken meer uitgewerkt, met ronde vormen die uitmonden in de ducktail-spoiler. Achteraan zijn er nog steeds twee grote uitlaatpijpen en een centraal mistlicht, maar net als de rest oogt het geheel volwassener, en laat het de Japanse tuningstijl meer achterwege.

Toyota GR86 (2022) statisch, achteraanzicht

Eén doel

Hoewel het silhouet gelijk is, is de GR86 10 millimeter minder hoog dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met 5 millimeter is toegenomen. Ook het frame werd gewijzigd, met meer metaal met hoge dichtheid en aluminium voor het dak, de voorvleugels en de motorkap. In combinatie met een aantal structurele wijzigingen is het koetswerk nu 50 procent stijver, terwijl het zwaartepunt lager ligt en de gewichtsverdeling bijna perfect is.

Om voort te bouwen op de structurele vooruitgang hebben de ingenieurs ook de rijdynamiek verbeterd. Er zijn nog steeds twee McPherson-veerpoten vooraan en dubbele wishbones achteraan, maar de veren en dempers zijn geoptimaliseerd. Achteraan is er nog steeds een Torsen-sperdifferentieel.

Toyota GR86 (2022) rijdend, profielaanzicht

Reuzenstappen

Binnenin zetten de wijzigingen zich in min of meer dezelfde trend voort. De filosofie van de GT86 is duidelijk aanwezig, maar het geheel is veel volwassener. Er is bijvoorbeeld een nieuw modern en horizontaal dashboard. Centraal staat het 9 duim grote touchscreen van het infotainmentsysteem met standaard Apple CarPlay en Android Auto.

Achter het stuurwiel, dat werd overgenomen van zijn voorganger, beschikt de GR86 over een nieuw digitaal en 7 duim groot instrumentenpaneel, dat de toerenteller op een centrale plaats zet. Nieuwe zetels vervolledigen het interieur, dat veel gezelliger en beter afgewerkt is dan voordien. Voor de geeks onder jullie: de link met Subaru is te vinden in de bediening voor de ruiten en de andere bedieningsorganen.

Toyota GR86 (2022) interieur

Boxerroffel

Inderdaad, de GR86 heeft nog steeds een tweelingbroer met een Subaru-badge, maar die komt niet naar ons. De ontwikkeling van beide auto's is nog steeds een samenwerking tussen de twee merken. De beroemde viercilinder boxermotor is nog steeds aanwezig onder de lange, lage motorkap, maar is getransformeerd tot een heel ander beest. Met zijn van 2,0 tot 2,4 liter vergrote cilinderinhoud en tal van wijzigingen aan de inspuiting en de inductie, levert het nieuwe blok 234 pk en 250 Nm koppel.

Dat is 34 pk en 45 Nm meer dan vroeger. De manier waarop het koppel wordt vrijgegeven is echter veel crucialer, aangezien de Japanners erin geslaagd zijn het oude "koppelgat" rond 4.000 t/min te elimineren. De boxermotor trekt dus niet alleen harder, maar ook meer lineair. De transmissie is nog steeds een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische versnellingsbak is optioneel, maar daar zien we het nut niet van in...

Toyota GR86 (2022) rijdend, vooraanzicht

Symbiose

Onze eerste ronden aan het stuur van de nieuwe GR86 waren in de omgeving van Sevilla en op het circuit van Monteblanco. In het dagelijkse verkeer en files ontdekten we een kleine, lichte en makkelijke auto, die misschien een beetje te stug bleek. Zelfs op de snelweg verloopt alles totaal beschaafd. Maar daar is hij natuurlijk niet voor gemaakt...

Een paar rondjes over het circuit en uren over bochtige wegen zijn genoeg om ons verliefd te laten worden op het kleine beestje. Bij een dynamische rijstijl heb je een van de beste chassis op de markt in handen. De snelle vooras heeft genoeg beet en lijkt perfect in harmonie te zijn met de achterkant. In elke bocht draait de Japanse sportwagen om zijn middelpunt en dartelt hij op zijn tenen als een ballerina die alle bewegingen met brio beheerst. Het is bedwelmend.

Dan komt de motor. De herwerkte boxer is eindelijk zijn chassis waardig en lijkt zijn adem pas te verliezen als de rode zone in zicht komt. Natuurlijk heeft hij niet het vermogen om de achterbanden in rook te doen opgaan, maar hij dwingt ons om met onze polsen te werken en daar houden we van. Uiteindelijk hoef je niet te vechten met de GR86. Alles stroomt gewoon. Waar zelfs de eenvoudige Duitse hot hatch de kaap van 100 km/u zou moeten overschrijden om enige vorm van sensatie te bieden, doet de GR86 dat met minder dan een derde van het tempo. Wat wil je nog meer?

Toyota GR86 (2022) rijdend, achteraanzicht

Prijzen

De GR86 is moderner, dynamischer en ook leuker. Maar, geloof het of niet, dat is niet zijn grootste troef. Dat zie je in de catalogus, want de basisversie begint bij € 34.600 €! Voor die prijs is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om een sportieve vierzitscoupé te vinden met +/- 230 pk. Nog minder een die kan tippen aan de GR86...

Conclusie

De nieuwe Toyota GR86 is veel meer dan een evolutie van zijn voorganger. Met zijn krachtige atmosferische motor, zijn ideaal uitgebalanceerd chassis en zijn funfilosofie is hij het tegengif voor de huidige transformatie in de autosector. Het enige nadeel is dat hij maar twee jaar in de catalogus zal staan. Dus blijft er maar één optie over: pak snel je chequeboekje erbij...


Toyota GR86 (2022)

  • Motor: 2.4 viercilinder boxer, benzine
  • Vermogen : 234 pk
  • Koppel : 250 Nm
  • Transmissie: handgeschakeld, 6 versnellingen
  • 0-100 km/u : 6,3 s
  • Maximumsnelheid : 226 km/u
  • Kofferbak: 226 l
  • Brandstofverbruik : 8,7 /100 km (WLTP)
  • CO2 : 198 g/km (WLTP)
  • Prijs : € 34.600

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer