Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota Hilux Invincible: the good, the bad and the ugly?

Toyota geeft zijn Hilux een update. De pick-up krijgt een krachtigere motor, stijlwijzigingen en een comfortabeler chassis. Wordt het werkpaard minder ruw?

De Hilux is wereldberoemd voor zijn stevigheid en betrouwbaarheid, en dus een vaste waarde bij Toyota. Toch gebruikt vandaag niet iedereen een pick-up om een paardentrailer te trekken of een elektriciteitspaal te herstellen in het midden van de Alpen. Het werkvoertuig bij uitstek wordt steeds vaker een SUV-alternatief. Toyota maakt van die gelegenheid gebruik om zijn Hilux te verbeteren.

AS24 Toyota Hilux 2021 rijdend voor

“Avonturier”

Hoe bouw je deze robuuste alleskunner nu om tot iets voor een publiek dat hem minder als werkpaard wil gebruiken? Toyota past gewoon dezelfde techniek toe als bij zijn crossovers: de avontuurlijke kant benadrukken. Zoals de traditie het wil krijgt deze “avonturiers”-Hilux wielkasten die met ruwe kunststof zijn afgelijnd, enkele extra beschermelementen en hop: job done.

Tegelijk pakt de Hilux uit met een nieuwe voorkant, met een groot trapeziumvormig radiatorrooster en herwerkte lichtblokken. Achteraan zie je nieuwe led-lichten en het opschrift “Invincible” op de achterklep. Nu: dat opschrift en de extra bescherming zijn alleen voor de nieuwe topversie die – je raadt het nooit – Invincible heet.

AS24 Toyota Hilux 2021 rijdend achter

Gunstige transplantatie

Nadat de pick-up bij de lancering van de huidige generatie alweer vijf jaar geleden vermogen te kort kwam, krijgt hij van Toyota nu een tweede adem met een gloednieuwe motor. Die komt recht van de Land Cruiser, en dat 2,8 liter grote dieselblok geeft de Hilux een vermogen van 204 pk en 500 Nm. Dat duwt de 2,1 ton zware Hilux naar 100 km/u in 10,7 seconden, twee seconden minder dan het vorige 2,4-literblok.

Toch staat de vorige dieselmotor nog steeds in de catalogus, maar hij blijft voorbehouden voor de bedrijfsversies en de instapversies. Op de Belgische markt is de nieuwe 2.8 standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Wie manueel wil schakelen, moet kiezen voor de kleinere motor van 150 pk.

AS24 Toyota Hilux 2021 interieur

Ruw

Om de facelift te vervolledigen installeerde Toyota een nieuw touchscreen van 8 duim voor het infotainmentsysteem, Apple CarPlay en Android Auto, en een nieuwe JBL-geluidsinstallatie. De Japanners zeggen ook de achterophanging met bladveren verbeterd te hebben om de Hilux “het comfort van een SUV” te geven. Misschien hebben ze het over een SUV zonder vering of dempers, want dat comfort zoeken we nog steeds.

De schokdemping van de nieuwe Hilux is inderdaad wel verbeterd, maar de pick-up behoudt nog steeds zijn ruw kantje en zijn stuiterende laadbak. Ook de motor blijft nog steeds luidruchtig; de automaat blokkeert zijn koppelomvormer pas in de hogere verzetten. Sommigen zien daar misschien klassieke charme in die verwijst naar zijn utilitaire oorsprong en zijn terreincapaciteiten, anderen hebben wellicht een voorkeur voor concurrenten die comfortabeler maar even praktisch zijn.

AS24 Toyota Hilux 2021 rijdend achter 2

Conclusie

Deze nieuwe topversie van de Hilux verwelkomt de 204 pk van de nieuwe dieselmotor met open armen, maar zijn comfort staat niet op het niveau dat de marketingafdeling van Toyota je wil doen geloven. De 48.150 euro kostende Hilux Invincible blijft weliswaar een robuuste en praktische pick-up met onmiskenbare terreinprestaties.

Pro

Voordelen

  • - Verbeterde looks
  • - Krachtige 2.8
  • - Onmiskenbare robuustheid
Contra

Nadelen

  • - Antiek weggedrag
  • - Luidruchtige motor
  • - Afwerking interieur

Toyota Hilux Invincible Double Cab 2.8D-4D

  • Motor: 2.8 viercilinder turbodiesel
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 500 Nm
  • Overbrenging: Automaat, zes verzetten
  • 0-100 km/u: 10,7 s
  • Topsnelheid: 175 km/u
  • Kofferinhoud: n.b.
  • Verbruik: 9,4 – 9,5 l/100 km (WLTP)
  • CO2: 247 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 48.150

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer