Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Toyota Hilux – Onverslijtbaar & onverwoestbaar

Het onverslijtbare werkpaard van Toyota krijgt een opkikkertje om er nog weer enkele jaren tegenaan te kunnen.

De opkomst van de trendy SUV’s heeft de ‘echte’ terreinwagens wat naar de achtergrond gedrukt, maar de klassiekers wisten zich toch te handhaven. Een gevestigde waarde onder de terreinploeteraars is bijvoorbeeld de Toyota Hilux die er al een carrière van ruim 40 jaar op heeft zitten en in die tijd voor zowat alle vuile werk werd ingezet. Het robuuste chassis, de soliede inschakelbare vierwielaandrijving met terreinreductie en de ruime laadbak zijn nog steeds de troeven van de Japanse pickup die in de vier windstreken afzet vindt. Zowel boswachters in onze Ardennen als vrijheidsstrijders in Libië of Afghanistan zouden hun Hilux voor geen geld willen missen.

Facelift volstaat

Wat goed is, hoeft niet verbeterd te worden, is waarschijnlijk de slogan op de afdeling ‘terreinwagens’ van Toyota. Aan het orginele concept uit 1968 werd amper geraakt, al evolueerde de technologie natuurlijk wel mee met de tijd. Dat maakt dat de Hilux nog steeds een oersterk en onverslijtbaar werkpaard is voor wie daar nood aan heeft. Het modeljaar 2012 brengt dan ook zoals verwacht geen ingrijpende wijzingen, maar stelt het met een summiere facelift. Op mechanisch vlak is enkel te melden dat de motoren nu aan de verplichte Euro 5-emissienorm voldoen en dus weer wat schoner en zuiniger functioneren. De aandacht ging vooral uit naar het uiterlijk en de aankleding van het voertuig. Zo werd het koetswerk opgefrist met een hertekende neus, alsook een licht aangepast design van de zijspiegels, de achterlichten en de velgen. Meteen werd ook het interieur aangepakt met een fraaier en kwaliteitsvoller dashboard waarin nu een aanraakscherm met navigatiefunctie werd geïntegreerd.

Betaalbaar alternatief

Een ritje doorheen Frankrijk kon ons overtuigen dat deze pickup niet alleen kwaliteiten op het terrein heeft, maar ook op het asfalt best te pruimen valt. Toyota bracht het rijcomfort en de uitrusting immers naar een behoorlijk niveau, zodat zelfs een langer snelwegtraject vlot te verteren valt en de Hilux meteen een alternatief vormt voor de populaire SUV’s. Een bijkomende troef is het aantrekkelijke prijskaartje en het gunstige fiscale tarief, omdat de Hilux als lichte vrachtwagen geldt. Je hebt al een Hilux Single Cab 2.5 D-4D (144 pk, 194 gr CO2) voor 26.000 euro, waarvoor slechts circa 150 euro jaarlijkse rijtaks is verschuldigd en verder alle kosten 100% afschrijfbaar zijn.

Voor de krachtigere 3 liter-turbodiesel (171 pk, 203 gr CO2) Double Cab met vrij ruime achterbank tel je 34.570 euro neer. Wat nog best meevalt als je gek bent van zo’n stoere terreinauto of vaak een zware trailer moet trekken voor je beroepsactiviteiten of hobby’s. Extra comfort en luxe valt nog te verkrijgen met de vijftrapsautomaat of de hogere uitrustingsniveaus, die ook lederen en verwarmde zetels, een navigatiesysteem en een hardtop omvatten. Best te overwegen dus deze stoere Toyota Hilux, ook al ben je geen Taliban met afweergeschut in de laadbak.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer