Al vanaf 1951 zet de Land Cruiser automobilisten over de hele wereld in vuur en vlam: momenteel wordt de offroader in maar liefst 140 landen aangeboden. De Land Cruiser is wars van allerlei moderne designtrends, coupéachtige lijnen en zachte vormen. Massief is deze bijna vijf meter lange kolos – en straalt pure kracht uit. Geen sierlijke randen, geen strijkvouwen, maar pure rechtlijnigheid domineert de offroader. Grote koplampen en een nog grotere grille geven de voorkant zijn robuuste uiterlijk.
Ook bij de techniek laat de Toyota zich niet door trends (mis)leiden. Als vanouds rust de Land Cruiser op een stabiel ladderchassis. Zelfdragende carrosserieën laten de Japanners over aan de concurrentie. Zo kunnen ook de zwaarste terreinritten de V8 niet deren.
Woonkamercomfort
Rechtlijnige, hoge raamvlakken en de steile achterruit maken aan de buitenkant al duidelijk: hier is ruimte in overvloed! Inderdaad laat de ruimte in het interieur niets te wensen over. Bestuurder en bijrijder tronen op zware, massieve stoelen. Vóór hen bevindt zich een opgeruimde middenconsole met een overzichtelijk aantal toetsen en schakelaars. Handig: alle bedieningselementen zijn groot en ook op hobbelige offroadpistes probleemloos te raken. Het materiaal oogt zoals je van een terreinwagen uit de topklasse mag verwachten.
In de tweede rij kunnen tot drie passagiers zitten, waarbij elke stoel beschikt over een apart te verstellen leuning en een hoofdsteun. Bovendien kunnen de stoelen afzonderlijk 105 millimeter worden verschoven, maar ook naar voren omgeklapt worden. Daardoor wordt het maximale laadvermogen verhoogd tot respectabele 2.320 liter.
Airco voor vier
Optioneel kunnen nog twee zitplaatsen in de kofferruimte worden aangebracht die in ieder geval geschikt zijn voor korte afstanden. Een automatisch klapmechanisme vouwt de stoelen zelfstandig per druk op de knop. Om in ieder geval in de Land Cruiser klimaatproblemen te voorkomen, biedt Toyota optioneel een automatische vierzone-airco aan waarmee vier verschillende temperaturen kunnen worden ingesteld.
Zoals de naam al duidelijk doet vermoeden, wordt de Land Cruiser aangedreven door een grote V8-motor – naar keuze als benzine- of dieseluitvoering. De volkomen nieuw ontwikkelde diesel haalt 286 pk uit 4,5 liter cilinderinhoud en ontwikkelt binnen de range van 1.600 tot 2.800 toeren een machtig koppel van 650 Newtonmeter. In de praktijk betekent dat: forse demarrage bij lage toerentallen – en dat is vooral naast de geasfalteerde weg van belang. Toch is de diesel absoluut geen ruwe bonk. Hij ontwikkelt zijn kracht soepel, zonder lawaai te maken.
Zwaargewicht
De diesel is standaard gekoppeld aan een rustige zestraps automaat waarmee de Land Cruiser tot 210 km/h bereikt. Desgewenst legt hij de sprint tot tempo 100 af in net iets meer dan 8 seconden. Het gemiddelde verbruik bij een dergelijke rijwijze ligt dan echter wel duidelijk boven de aangegeven 10,2 liter per 100 kilometer. Dat klinkt naar veel, maar is best verantwoord als je denkt aan de 2,7 ton die moeten worden verplaatst.
De herziene 4,7 liter-benzinemotor heeft duidelijk meer dorst. Aan zijn acht verbrandingskamers ontlokken de ingenieurs 299 pk en een maximaal koppel van 445 Newtonmeter bij 3.400 toeren. De cijfers: 9,2 seconden tot tempo 100, maximaal 200 km/h. Met zijn standaard vijfversnellingsbak slokt de V8 daarvoor wel eventjes 14,4 liter.
Standaard vierwielaandrijving
Een nieuw ontwikkeld torsendifferentieel neemt de krachtverdeling tussen de beide assen voor zijn rekening. Al naargelang de behoefte gaat 30 tot 40 procent van het koppel naar de voorwielen en wordt de rest naar de achteras gestuurd. Per schakelaar kan het torsendifferentieel standaard 100 % gesperd worden, zodat de verdeling constant 50:50 bedraagt.
Voor de rit over ruig terrein biedt Toyota een terreinoverbrenging van 2,618:1 aan die per draaischakelaar kan worden ingeschakeld. Ook aan de achteras bevindt zich een torsendifferentieel dat, samen met de via het remsysteem ingrijpende tractiecontrole A-TRC, minstens even efficiënt moet werken als een handmatig bediend differentieel.
Niveau- en dempingsregeling
De actieve niveauregeling AHC en het adaptieve dempingssysteem AVS komen vooral het comfort op de weg ten goede. De hoogte van het voertuig kan in vijf standen gevarieerd worden. Drie standen kunnen door de bestuurder per schakelaar geselecteerd worden. Bij hoge snelheden stuurt de carrosserie automatisch omlaag ten gunste van de rijstabiliteit. Wanneer de Land Cruiser zich daarentegen in het terrein heeft vastgebeten, wordt de carrosserie extra 20 millimeter omhoog gestuurd.
Het dempingssysteem past de hydraulische druk in elke afzonderlijke demper aan de actuele rijsituatie aan. De bestuurder kan drie modi kiezen - Comfort, Normaal en Sport - en zo de afstemming veranderen. Maar ook de sportmodus is nog steeds comfortabel genoeg om oneffenheden perfect “glad te strijken”. In de comfortstand glijdt de Toyota Land Cruiser natuurlijk boterzacht, zelfs bijna een beetje sponsachtig ,over het terrein. Daarbij passend: de iets indirecte besturing die het offroadkarakter nog eens onderstreept.
Veel kleine hulpmiddelen
Voor de diesel biedt Toyota zowel een helling- als een afdaalassistent aan. De laatste vergemakkelijkt steile afdalingen door gerichte, individuele remingrepen voor elk wiel en houdt de snelheid bij twee tot zeven km/h. De hellingassistent voorkomt terugrollen op hellingen, zodat de bestuurder probleemloos kan starten.
Beide functies zijn verenigd in de alleen voor de benzine-uitvoering verkrijgbare Crawl Control. Het terreinafhankelijke snelheidsregelsysteem houdt het tempo constant bij een tot vijf km/h – zowel bergop als bergaf! De bestuurder kan zich helemaal op het sturen concentreren – de rest wordt overgenomen door de elektronica. Uiteraard zijn altijd handmatige ingrepen via gas en rem – die dan ook het systeem overtroeven – mogelijk, zodat de bestuurder de baas blijft.
Twee uitvoeringen
In 2008 wil Toyota wereldwijd ca. 86.500 Land Cruisers verkopen, 18.000 daarvan in Europa. Voor Nederland bieden de Japanners twee uitvoeringsvarianten aan. De basisuitvoering beschikt over Cruise Control, Traction Control en het voor 100 % sperbare middendifferentieel. Bij de prijs van 111.200 euro voor de diesel zijn ook nog elektrische raambediening, automatische airco, parkeerassistent en audiosysteem inbegrepen.
De benzine-uitvoering is pas verkrijgbaar in de hogere “Executive”-versie en kost dan – net als de diesel zo’n – 124.000 euro. Tot de uitrusting behoren tevens het actieve dempingssysteem, de niveauregulering, een complete leeruitvoering, een dvd-navigatiesysteem en de Crawl Control voor het benzinemodel.
Conclusie
Getrouw het motto “Schoenmaker blijf bij je leest” heeft Toyota de Land Cruiser gemoderniseerd zonder iets aan zijn karakter te veranderen. De V8 is een raszuivere offroader. Allerlei helpertjes en assistentjes staan ook ongeoefende bestuurders terzijde voor een boeiende terreinrit. Profs kunnen met de Toyota (bijna) elk terrein aan. Toch hebben de Japanners ook de onroadkwaliteiten kunnen verbeteren. Daarom is de zware Land Cruiser zeker aan te bevelen als comfortabel reisauto.