De Land Cruiser (codenaam 250) is de nieuwste versie van Toyota's iconische offroader. Het werkpaard krijgt tegenwoordig een retro-styling en meer comfort, maar onderhuids blijft het een absolute alleskunner.
De Land Cruiser (codenaam 250) is de nieuwste versie van Toyota's iconische offroader. Het werkpaard krijgt tegenwoordig een retro-styling en meer comfort, maar onderhuids blijft het een absolute alleskunner.
De Toyota Land Cruiser is misschien wel het voertuig dat de filosofie "schoonheid komt na betrouwbaarheid” het beste belichaamt. Maar dat was vroeger! Voor zijn 6e generatie krijgt de potente off-roader een gezonde dosis stijl.
Toyota speelt de retrokaart door zijn Land Cruiser vleugjes uit de jaren '70, '80 en '90 mee te geven. Dit is te zien aan de opvallend hoekige carrosserie, met zijn strakke design en rechte achterkant. Vooral met de ronde dagrijverlichting krijgt de Land Cruiser een Land Rover Defender-uitstraling. Dat gezegd hebbende, deze lichten zijn voorbehouden aan de First Edition... die is uitverkocht! Je zult het dus moeten doen met een paar horizontale lampen.
Naast de veel fraaiere styling - een mening die over de hele linie lijkt te gelden - is de nieuwe Land Cruiser ook langer, 8 cm om precies te zijn. Dit beest van 4,92 meter is echter smaller dan voorheen, wat zijn retro-uitstraling nog versterkt.
Ook binnenin heeft Toyota gekozen voor een tijdloze look. Dat is maar goed ook, want de vorige Land Cruiser was niet erg interessant. Bovenop het dashboard bevinden zich twee 12,3-inch schermen. Het eerste zorgt voor het instrumentarium, terwijl het tweede Toyota's nieuwste infotainmentsysteem herbergt. Aardig, maar de ergonomie is een beetje warrig.
Gelukkig geldt dat niet voor de rest van het interieur. Toyota zegt de Dakar Rally-coureurs te hebben gevraagd om de Land Cruiser zo functioneel mogelijk te maken. Het resultaat is een heleboel praktische knoppen! Voor de rest zijn er nog steeds materialen die solide aanvoelen en de optie van een derde zitrij. Dus zelfs als alle 7 zitplaatsen in gebruik zijn, is er nog steeds 130 liter ruimte in de bagageruimte. Sterker nog, in de 2-zit modus kan de Land Cruiser… 2 kubieke meter opslokken!
Onder de motorkap van de Land Cruiser ligt nog steeds een grote, ouderwetse motor. In feite is het dezelfde 2,8-liter viercilinder met 204 pk en 500 Nm koppel als zijn voorganger, hoewel Toyota heeft aangekondigd dat het bepaalde elementen heeft herzien. De motor is nu gekoppeld aan een automatische 8-versnellingsbak die het vermogen altijd overbrengt op alle vier de wielen.
De Land Cruiser is echter niet de snelste onder de beesten. Het bewij: Toyota claimt niet eens ee, 0-100 km/u tijd in het specificatieblad. Is dat echter wat we zoeken in dit beest? Het is beter om te weten dat hij tot 3,5 ton kan trekken. Dat brengt ons terug bij zijn vierkante meters aan laadvolume, want we durven te wedden dat de meeste Land Cruisers die op onze wegen worden geregistreerd, zullen worden omgebouwd tot bedrijfsvoertuigen.
Een koppelrijke diesel op een klassiek ladderchassis is precies wat je wilt op ruw terrein. De nieuwe Land Cruiser vult dit aan met een reeks intelligente off-road snufjes. Zoals Downhill Assist Control, dat je helpt om gecontroleerd af te dalen, en Crowl Control, een soort cruise control om obstakels te ontwijken.
Het resultaat: deze Toyota is onoverwinnelijk. De Japanners lieten ons los in het Atlasgebergte van Marokko, dat 'onze' Land Cruiser met gemak veroverde. Met de kruipmodus actief en Multi-Terrain Select in de automatische stand voel je je soms een beetje passagier, omdat alles zo gemakkelijk lijkt. Natuurlijk heeft de Land Cruiser zijn capaciteiten te danken aan de korte versnellingsbak en de sperdifferentiëlen (midden en achter). Voor het eerst is het zelfs mogelijk om de stabilisatorstangen met één druk op de knop los te koppelen, waardoor de assen beter kunnen bewegen.
Het is echter op de weg dat de nieuwe Land Cruiser de meeste vooruitgang boekt. Toegegeven, hij heeft niet het zachte weggevoel van een Defender en je kunt het gemopper van zijn ruwe diesel niet negeren, maar deze Japanner is veel competenter op het asfalt dan voorheen.
Als je dan toch je pijlen richt op de Land Rover Defender , dan kan je net zo goed een gelijkaardige prijs vragen… zo niet meer. Dat is zeker wat de marketingmanagers bij Toyota moeten hebben gedacht, want de nieuwe Land Cruiser begint bij €77.020 en nu al vind je First Editions op Autoscout24 voor meer dan 100.000 euro! Oef…
De nieuwe Toyota Land Cruiser blijft de ruige terreinauto bij uitstek. Voor de verandering heeft hij een schattige retro styling en een flinke dosis comfort. Maar is dat genoeg om zijn forse prijskaartje te rechtvaardigen?
Technische fiche: Toyota Land Cruiser 250 (2024)