Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Toyota Mirai – Waterstof is klaar, nu nog kunnen tanken

Oostende – Aarlen, dat is net 305 kilometer. Dat lukt met één tank waterstof in de Toyota Mirai. Alleen bevindt het enige tankstation van het land zich knal in het midden, in Zaventem. Ziet u het probleem?

Na Honda met de Clarity FCX en Hyundai met de ix35 op waterstof, is ook Toyota klaar met zijn waterstofhuiswerk: de Mirai. We mochten er een dag mee op pad.

Toyota wil met de Mirai hetzelfde parcours afleggen als het met de hybride Prius deed. Intussen is bijna 1 op 4 verkochte Toyota’s in Europa een hybride, met inbegrip van Lexus. Maar we spreken dan ook over een verhaal dat al bijna 20 jaar duurt. Het zal minstens zolang duren voor Toyota met waterstof hetzelfde kan doen.

Zonder bling-bling

Dat ligt niet aan de technologie, maar aan de prijs en aan de tankinfrastructuur. De Toyota Mirai, in afmetingen te vergelijken met een Mercedes E-klasse, kost liefst 79.900 euro. Toyota kiest om hem uitsluitend in leasing aan te bieden, maar ook daar blijft de kost hoog: 1.100 euro per maand (excl. BTW) op een looptijd van 5 jaar. Net als een Tesla is hij 120 procent aftrekbaar, maar hij mist de bling-bling van een Model S.

Aan de techniek ligt het niet, het waterstofverhaal maakt indruk. Dat gaat zo: je tankt maximaal 4,5 kilogram waterstof, die in twee carbon tanks onder de auto zit opgeslagen. Tanken doe je met een druk van 700 bar, waardoor het proces slechts 3 tot 5 minuten in beslag neemt. Net zoals een gewone tankbeurt, wat precies het opzet van Toyota was.

Met een grotere tank, zoals in de Hyundai, vergroot het rijbereik, maar voor Toyota was dit compromis voldoende. In theorie volstaat dat om 485 kilometer te rijden, in de praktijk blijkt 320 tot 350 kilometer het hoogst haalbare. Bovendien vreten snelwegkilometers enorm aan de autonomie.

Efficiënter dan batterijen

De oorzaak moet je zoeken bij de werking. De waterstof dient alleen om elektriciteit te produceren die de elektrische motor kan voeden. De werking hebben we hier eerder beschreven. Eenvoudig gesteld: door de waterstof in contact te brengen met zuurstof, kan elektriciteit worden gegenereerd, terwijl je aan de andere kant alleen zuiver water als uitstoot overhoudt. Waterstof is volgens Toyota bovendien efficiënter om elektriciteit op te wekken, dan wanneer je ze opslaat in een batterij. De Toyota Mirai beschikt nochtans zelf over een batterij – officieel is hij een hybride – maar dan dezelfde als die uit de Prius. Eigenlijk werkt die vooral in de opstartfase, wanneer de brandstofcel zich op gang trekt. Doorgaans werkt die 70 seconden na de start al op volle kracht.

Voor het overige rijd je dus volkomen elektrisch. Zijn motor levert 155 pk en 335 Nm. Met 1.850 kilogram leeggewicht valt hij iets lichter uit dan een elektrische auto. Dankzij zijn direct beschikbare vermogen, voelt hij levendig aan in de start. Hij haalt 100 km/u in 9,9 seconden en een top van 178 km/u. Maar de initiële versnelling neemt snel af. Lawaai maakt hij niet of nauwelijks.

Waar tanken?

Toyota opteerde voor een opvallend design, toch blijft de Mirai onopgemerkt in ons verkeer. De binnenkant oogt futuristisch, maar wie een Prius gewend is vindt snel de juiste handelingen. Rijden is kinderspel. De technologie is klaar, maar de tankinfrastructuur niet. In tegenstelling tot een elektrische auto, kan je de waterstofauto niet thuis in de stekker hangen. Momenteel is er slechts één publiek toegankelijk tankstation, aan de Leuvensesteenweg in Zaventem. Dat kwam er op initiatief van Toyota en Air Liquide. De Mirai volgooien kost je net geen 35 euro, aan 9,980 euro per kilogram waterstof. Niet zo goedkoop dus. Tegen 2020 moeten er 20 waterstoftankstations te vinden zijn, maar dat lijkt ons nog ruim onvoldoende.

Toyota Mirai
Elektrische motor, gevoed via brandstofcel
155 pk
335 Nm
0 – 100 km/u: 9,9 sec
Top: 178 km/u
Testverbruik: 1,2 kg/100 km
CO2: 0 gr/km
Prijs: 79.900 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer