De auto en waterstof, het blijft anno 2021 nog steeds een moeilijk verhaal. Vandaag kan je bij twee constructeurs terecht voor een auto op waterstof: bij Hyundai, voor de Nexo, en bij Toyota, dat zonet de tweede generatie van zijn Mirai op de markt heeft gebracht. Nochtans wordt er al sinds 1992 volop geëxperimenteerd met prototypes op waterstof, en laten constructeurs af en toe waterstofideeën op de wereld los.
Voordelen en nadelen
Wat het grote probleem met waterstof dan precies is? Kort samengevat: de productie verloopt niet altijd op een even ‘groene’ wijze, de opslag is niet altijd even simpel, en de energie-efficiëntie van een auto op waterstof is lager dan die van een ‘klassieke’ elektrische auto. Tot slot is het uitrollen van de infrastructuur om waterstof te tanken verzeild in een ‘kip-of-ei'-verhaal, waarbij er geen nieuwe waterstofstations komen omdat er geen auto’s zijn, en er geen auto’s komen omdat er geen stations zijn.
Dat neemt niet weg dat de technologie wel degelijk potentieel blijft hebben. Om maar twee voordelen te noemen die bij moderne elektrische auto’s vaak nog als nadelig worden beschouwd: een waterstofauto tank je in amper enkele minuten vol, en het rijbereik met een volle tank bedraagt ettelijke honderden kilometers. In het geval van deze tweede generatie Toyota Mirai: 650 kilometer, een kleine 200 meer dan zijn voorganger uit 2014.
Op alle vlakken beter
Deze tweede Mirai wil trouwens op alle vlakken beter doen dan de eerste generatie. Toyota wil er ook meer van verkopen. Niet alleen aan bedrijven, maar ook aan particulieren die zichzelf beschouwen als early adopters. En die bij voorkeur in de buurt van een waterstofstation wonen. Maar de Japanners hebben voor nummer twee alles uit de kast gehaald: het platform deelt hij met de Lexus LS en LC, de hele architectuur werd herbekeken, waarbij de Mirai van voor- naar achterwielaandrijving switchte, en de aandrijflijn is compacter en efficiënter geworden.
Mirai nummer twee ziet er ook helemaal anders uit. Minder Prius-polariserend zoals zijn voorganger, meer als een klassieke grote Toyota. Als je bijvoorbeeld spontaan aan de Camry of de Lexus ES denkt wanneer je deze Mirai ziet, nemen we je dat niet kwalijk. Ook binnenin voelt de Mirai heel vertrouwd aan als je een van de twee modellen die we net opnoemden al eens aan de binnenkant gezien hebt. Toyota voegde zelfs een extra plaats toe op de achterbank, die jammer genoeg niet neerklapbaar is.
Merkelijk stiller
De nieuwe architectuur werpt trouwens zijn vruchten af. De brandstofcel, waar waterstof met zuurstof wordt samengevoegd om elektriciteit op te wekken, is compacter dan voordien en verhuisde naar een plek onder de motorkap. Er zitten ook drie opslagtanks voor waterstof in de nieuwe Mirai in plaats van twee voordien, waardoor de opslagcapaciteit toenam tot 5,6 kilogram.
In de praktijk levert dat twee voordelen op: door de verhuis van de brandstofcel is de Mirai merkelijk stiller dan zijn voorganger, en door de 50/50-gewichtsverdeling die dat oplevert is zijn rijgedrag ook veel samenhangender geworden. De Toyota rijdt dus even comfortabel en dynamisch als je van een grote berline mag verwachten.
De tweede generatie is ook krachtiger: in plaats van 154 pk produceert hij nu 182 pk, waardoor hij in een kleine 10 seconden naar 100 km/u sprint. Dat is niet astronomisch veel, zeker niet vergeleken met het prestatiepotentieel van sommige elektrische auto’s. Maar volgens Toyota is het wel een bewuste keuze, en primeert vooral het rijcomfort. Nu, in de praktijk zit je sowieso niet om vermogen verlegen en laveer je in alle comfort door het verkeer.
Prijzen
Helemaal aan het einde van de rit is er ook nog goed nieuws: de tweede generatie Mirai is aanzienlijk goedkoper dan de eerste. Dat komt omdat Toyota de productiekost heeft kunnen terugschroeven en de initiële investeringen in de technologie al zijn terugbetaald. Kwam de vorige Mirai nog met een prijskaartje van zowat 80.000 euro, dan betaal je voor de nieuweling 65.000 tot 75.000 euro, afhankelijk van de uitrusting.
Conclusie
Toyota is een overtuigde believer in waterstof, en laat met de tweede generatie van de Mirai zien dat het een grote berline perfect op waterstof – en dus elektriciteit – kan laten rijden zonder de nadelen die aan de klassieke elektrische auto verbonden zijn. Helemaal op punt staat de technologie nog niet, maar de ontwikkelingen zijn veelbelovend. Tot dan, en tot er meer tankinfrastructuur volgt, blijft ook deze tweede Toyota Mirai voorbehouden voor de early adopters.