De Toyota MR is een bijzonder geval. Samen met de Fiat X1/9 is hij één van de weinige betaalbare kleine sportwagens met een architectuur die doorgaans voorbehouden blijft voor de echte supersportwagens: met de motor centraal achteraan geplaatst. Toyota zorgde voor drie generaties van de MR, tussen 1984 en 2007. Het is de tweede generatie die ons vandaag bezighoudt. Daarvan liep de productie tussen 1990 en 1999, wat wil zeggen dat de oudste exemplaren al in aanmerking komen voor een O-nummerplaat.
Targa
De Toyota MR2 zorgt op zoveel niveaus voor vermaak. Om te beginnen is er zijn uiterlijk, tenminste wanneer je een exemplaar vindt dat uit tunershanden is gebleven. Dan zie je een knap sportwagentje, met Italiaanse invloeden. Zijn typische kenmerken uit de jaren ’80 en ’90 vind je intussen nergens meer terug in een hedendaags model. Zoals? Wie heeft er nu nog klaplichten? Die zijn intussen vanuit veiligheidsoverwegingen verboden. En wat van de T-Top? Dat is een soort van targadak, maar dan in twee delen. Je kan die beide wegnemen, maar er blijft een vaste structuur boven het hoofd van de inzittenden. Naast meer veiligheid is dit ook een oplossing die iets meer koetswerkstijfheid geeft. En zo het rijgedrag beïnvloedt. Net één van de sterkste punten van de Toyota MR2.
Achterwielaandrijving
Met zijn motor centraal achteraan en met zijn achterwielaandrijving heeft de Toyota MR2 op papier alles om een droom op de weg te zijn. Maar dan wel zonder een overdaad aan pk’s, want hij moet tevreden zijn met een bescheiden motor. Zijn 2-liter zestienklepper beschikt over 156 pk, vanaf 1994 is dat 175 pk, terwijl de Amerikaanse importversies 200 pk lieten optekenen. Dat vermogen bereikte hij bij 7.000 opm, terwijl hij met 180 Nm bij 4.800 opm maar op weinig trekkracht kon rekenen. En hij heeft toch 1.260 kilogram om in beweging te brengen. Er zijn dus wel wat toeren nodig om er de vaart in te houden. Gelukkig staat werken in de MR2 synoniem met plezier, onder meer dankzij de uitstekende korte pook van de vijfbak. Ondanks zijn beperkte koppel geeft hij toch blijk van verbazend veel souplesse bij lage toeren, waardoor hij ook voor dagelijks gebruik vlot inzetbaar blijft.
Toegankelijk
Wie nu meteen een Toyota MR2 wil om als oldtimer in te schrijven, zal merken dat het aanbod beperkt is. Op dit moment hebben wij in onze bestanden slechts vijf MR2’s die aan de criteria voldoen… in Europa. Die zien er wel redelijk puur en goedbewaard uit, met vraagprijzen tussen 5.900 en 12.000 euro.
Hoe zit het met onderhoud? Wel, de werkuren kunnen tegenvallen. Door zijn architectuur is de motor niet zo toegankelijk. Het goede nieuws: we hebben het hier wel over een Toyota, dus qua betrouwbaarheid zit het wel snor. De MR2 is betrouwbaar en heeft geen grote bekende gebreken. Wie de gewone onderhoudsintervallen respecteert, zit gebeiteld. En wanneer je toch vergeten bent om de distributieketting te vervangen, wat elke vijf jaar moet gebeuren, dan houdt Toyota ook met die omstandigheden rekening. Bij een breuk zullen de zuigers niet in aanraking komen met de kleppen en valt de motor steeds te redden.
Misschien iets om al naar uit te kijken, post-corona?
Toyota | MR2 1990 |
---|---|
Motor | 4 cyl. benzine, centraal geplaatst, 1.998cc |
Pk | 156 pk bij 6.600 opm |
Nm | 186 Nm bij 4.800 opm |
0-100 km/u | 8,2 seconden |
Top | 219 km/u |
Verbruik | 8,0 l/100 km |