Toegegeven: Toyota heeft misschien niet de beste naam gekozen voor zijn eerste elektrische auto. De aandacht trekt die naam alleszins wel. Er zit zelfs logica achter: ‘bZ’ staat voor ‘Beyond Zero’ en verwijst naar het nieuwe elektrische gamma van de Japanners. De ‘4’ verwijst naar zijn positie in dat gamma, dat in de toekomst nog wordt uitgebreid, en de ‘X’ betekent gewoon dat het om een SUV gaat. Simpel, toch?
Niet-alledaags conformisme
We hoeven het ongetwijfeld niet meer te herhalen, maar Toyota is al meer dan 20 jaar de hybridespecialist. Toch heeft het merk altijd geweigerd om mee te gaan in de elektrische ‘revolutie’. Tenminste: tot voor kort, want met deze bZ4X loopt Toyota opeens wel in de pas. Of toch met de filosofie, want het design is allesbehalve alledaags. De bZ4X is een auto van RAV4-formaat, maar 85 millimeter lager en met een 160 millimeter langere wielbasis.
Vooraan is er geen radiatorrooster maar een prominent aanwezige bumper, die lijkt te versmelten met de wielkastbescherming in hard plastic – want SUV. De fijne (standaard) ledkoplampen maken de look af, met een eenvoudige maar elegante lichtsignatuur. In profiel vallen vooral de grote velgen op (minstens 18 duim) en de dalende daklijn zoals je die bij SUV-coupés ook ziet. Dat laatste valt nog meer op als je voor het zwarte dak kiest. Achteraan is de spoilerpartij eveneens opvallend, met een tweeledige spoiler bovenop de kofferklep en een conventioneler exemplaar net onder de achterruit. Uiteindelijk is het enige relatief normale element de doorlopende ledstrook tussen de achterlichten.
Toyo-geot?
Verwacht trouwens niet dat het interieur conventioneler is. Voor het lage en mooi beklede dashboard zit er een groot centraal blok met het 12,3 duim grote touchscreen (standaard 8 duim) van het infotainmentsysteem, dat ondanks de grootte nooit meer dan één element tegelijk laat zien. Dat scherm loopt over in de (touch)knoppen van de klimaatregeling, die op hun beurt overlopen in de hoge middenconsole. Daar zie je ook de draaiknop voor de versnellingsbak en nog enkele handige knoppen.
Origineel, maar dat is nog maar het begin. Het vreemdste is de rijpositie. Het kleine stuur staat voor een digitaal instrumentenpaneel boven op het dashboard, zoals de i-Cockpit van Peugeot. Het resultaat is dezelfde onhandige ergonomie als bij de Fransen, al is het hier nog lastiger door het ronde stuur. Maar er is een oplossing in de maak: later volgt er een soort vliegtuigstuur in de optielijst met elektronische besturing. Nog verrassender voor een merk dat zo van logica houdt als Toyota is dat er vooraan geen koffer is. Er is zelfs geen handschoenvakje. Voor de rest is de interieurruimte achteraan redelijk goed, en biedt de koffer 452 liter aan laadvolume.
500 kilometer of 4x4
Onder dat nieuwe kleedje zit een platform dat voorbehouden is voor elektrische auto’s en dat Toyota ‘eTNGA’ noemt. Het pronkstuk is uiteraard de batterij, die zoals gewoonlijk deel uitmaakt van het chassis en onder de achterste plaatsen zit. Ze heeft een capaciteit van 71,4 kWh en kan tegen 150 kW tot 80 procent opgeladen in 30 minuten als ze aan een snellader wordt gekoppeld.
Voor elektrische SUV’s zijn dit soort specificaties relatief gewoon. Dat is anders met de aandrijvingen. De instapversie van de bZ4X wordt aangedreven door een elektromotor van 204 pk (150 kW) op de voorwielen, maar er is ook een versie met vierwielaandrijving. Daarvoor plaatst Toyota niet zomaar een minder krachtige elektromotor op de andere as, maar voorziet het elke as van zijn eigen 109 pk (80 kW) sterke elektromotor. Dat levert een betere verdeling op en vooral een koppel dat tot 337 Nm toeneemt bij een relatief identiek vermogen (218 pk). Het rijbereik van 500 kilometer (WLTP) van de voorwielaangedreven versie wordt er wel minder door: 470 kilometer, en zelfs 411 kilometer met de 20-duimsvelgen.
Homogeen
We reden de vierwielaangedreven bZ4X op wegen in de buurt van Kopenhagen. Al meteen merken we de jaren ervaring die Toyota heeft in de fijnere afstelling van hybride aandrijflijnen. De respons op het gaspedaal is snel maar soepel, het gevoel in het rempedaal doet meer dan één Duits premiummerk het schaamrood op de wangen krijgen...
‘Homogeen’ is nog het beste woord om de rijervaring aan boord van deze bZ4X te omschrijven. De SUV wil geen vermogenskampioen zijn, maar voelt zich lekker in zijn vel en combineert alles met een relatief geslaagd algemeen comfort. De nogal stugge schokdemping wijten we aan de 20-duimsvelgen van ons testmodel. Het verbruik van onze full-option bZ4X ligt officieel op 18,9 kWh/100 km, maar na enkele uren testrijden klokten we af op een gemiddelde van 17,4 kW/100 km. Beter doen dan het nogal conservatief geschatte rijbereik van de AWDi is dus niet onmogelijk.
Segmentmiddelpunt
De Toyota bZ4X begint bij 49.920 euro en staat daarmee midden in het segment van de middelgrote elektrische SUV’s. Hij beschikt wel over een degelijke standaarduitrusting. Zoals gewoonlijk bij de Japanners zijn de opties beperkt en moet je voor meer uitrusting een uitvoering stijgen. De AWDi met vierwielaandrijving is alleen beschikbaar in de topversies Style en Premium, met een hogere startprijs van 60.480 euro.
Conclusie
Hoewel Toyota jaren geweigerd heeft om over te stappen op elektrische auto’s, is de komst van de bZ4X allerminst geforceerd. De look van deze elektrische SUV verdeelt de meningen dan weer, en hij laat enkele ergonomische steekjes vallen, maar hij zet mooie prestaties neer, rijdt homogeen en relatief efficiënt.