Gewoonlijk heeft een constructeur minder tijd nodig om te incasseren wanneer hij een topmodel in zijn gamma heeft. Nemen we het voorbeeld van de Fiat 500. Die was in geen tijd een 500C (cabrio), om intussen in de mini-monovolume 500L te morfen, en de 500X crossover is ook al aangekondigd.
Verschil
De zevenzits monovolume op basis van de Prius is enerzijds meteen herkenbaar als lid van de familie, maar anderzijds ook voldoende apart te onderscheiden. Je zal hem in de praktijk niet snel voor de klassieke Prius berline verslijten, al zijn de gelijkenissen in de neus wel treffend. Kort gesteld maakt de Grand Prius + zich een unieke stijl eigen, zonder buiten het vakje van het redelijke te kleuren. Hij is elegant, en komt zelfs wat charmanter over dan de klassieke Prius.
Aan de binnenkant komen we een herkenbaar dashboard tegen, ook al gaat het hier om een volledig nieuw ontworpen interieur. Het informatiescherm is naar een centrale plek op het dashboard verhuisd, waardoor een grote opbergruimte is vrijgekomen voor de bestuurder. Een uitstekende keuze, want de enorme armsteun in het midden herbergt slechts een miniem vakje. Een kwestie van moeten, want daaronder heeft Toyota ruimte moeten vrijmaken om de batterijen in onder te brengen. Door de keuze voor zeven zitplaatsen, konden die niet langer in de koffer worden verborgen. Dat maakt de Grand Prius + ook echt een monovolume die naam waard. Met 7 zitplaatsen houdt hij nog 200 liter koffer over, met 5 plaatsen wordt dat 505 liter. En met alle stoelen plat, groeit de koffer aan tot maximaal 1.750 liter. Bovendien zijn de twee zitjes in de koffer groter dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Wat het monovolume-deel betreft, scoort hij dus op alle punten.
Rustig
Mechanisch heeft Toyota niets gewijzigd aan het Prius-recept. De 1.8 benzinemotor en de elektrische motor zijn samen nog steeds goed voor 136 pk, die samen de traploze CVT versnellingsbak in vermogen voorzien. Dat maakt hem even voorspelbaar op de weg als de gewone Prius. Zacht is de best mogelijke omschrijving. Met een civiele rijstijl en enkele trucjes uit de eco-rijschool slagen we erin de Grand Prius + zo zuinig te doen rijden als Toyota voorspiegelt. Op een echt gemengd parcours brachten we hem binnen met een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km op de boordcomputer, waar Toyota 4,1 l/100 km opgeeft en een CO2 van 96 gram. Het geheim schuilt erin dat de monovolumeversie van de Prius geneigd is om langer gebruik te maken van zijn volledig elektrisch rijvermogen, dat tussen 2 en 4 km ver reikt, dan in de gewone Prius het geval is. Wel hebben we eerder al moeten vaststellen dat de boordcomputers van de Prius zich al wel eens optimistisch over de situatie uitlaten. Maar dan nog is een gemiddelde van 6,1 liter niet slecht voor een voertuig van 4,61 meter lang. Al moet je natuurlijk wel zijn ecotaal spreken.
Geen sport
Zacht rijden zou echt wel in de handleiding van de Grand Prius + moeten worden opgenomen. Want + of geen +, deze grote Prius is hetzelfde als Churchill: geboren met een bloedhekel aan sport. Wie hard op het pedaal drukt, wordt dus begroet met flink wat gezeur van motor en versnellingsbak. Het ontbreekt hem niet eens aan snelheid, en ook zijn chassis toont zich best geschikt om met flinke allure door de bochten te scheuren. Alleen, wanneer het gas op de plank gaat, plakt de versnellingsbak de motor op het hoogst mogelijke toerental en houdt hem daar. Vervelend. Het is maar dat je het weet.
De Grand Prius + kost bij ons 31.990 euro. Met die prijs en zijn CO2-uitstoot zou hij best wel eens wat schade kunnen aanrichten in de minder dan ooit op diesel gerichte autoportefeuilles in de fleet.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Toyota
Klik hier en zoek uw occasie Toyota Grand Prius tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Toyota Grand Prius, en een selectie van tweedehandse