De overstap van Prius 2 naar Prius 3 bracht een resem verbeteringen, al behelsden die meer het onderstel en de ergonomie en niet zozeer de hybride aandrijving. In de echte wereld kon je met enige moeite het gemiddeld verbruik zien dalen tot 5 à 6 l/100 km. Zeker, lovenswaardig voor een familie-auto van 1.370 kilogram. Maar toch nog ver verwijderd van de 3,9 l/100 km die Toyota zelf opgeeft voor de Prius.
Marketing
Het echte probleem is niet zozeer het grote verschil in verbruik, maar wel de manier waarop een Prius als dé mirakeloplossing in de markt geplaatst wordt. Maar in de praktijk zien we dat de batterijpower vooral een leuk surplus aan vermogen biedt, terwijl het verbruik quasi onveranderd blijft. Het begint er meer en meer naar uit te zien dat de hybrides maar een tussenstap zijn naar een milieuvriendelijker voertuig, een beetje zoals we eerst de laser disc hadden vooraleer we aan de dvd toe waren.
Nieuwe batterijen
Maar nu, met de Plug-In hybride Prius, liggen de kaarten opnieuw anders. In nauwelijks twee dagen tijd raakten we helemaal overtuigd van het nut van deze nieuwe Prius Plug-In, één van slechts een handvol van dergelijke prototypes waarmee Toyota momenteel in Europa test in levensechte omstandigheden. De productie Prius Plug-In zou in 2012 bij ons moeten staan.
Voor de belangrijkste aanpassingen voor dit model moet je in de koffer duiken. Daar hebben de – overigens niet zichtbare – nikkel-metaal batterijen van de huidige Prius plaatsgemaakt voor een nauwelijks twee centimeters dikke laag lithium-ion batterijen. En aan de voorvleugel vind je een stopcontact. Met een meegeleverde kabel kan je de batterijen opladen aan een 220 Volt stopcontact. Na een oplaadtijd van 2 uren, kan je volgens Toyota 25 kilometer ver op louter batterijkracht. In de huidige Prius is dat 2 kilometer.
Wat blijft daar van over in de praktijk? Wel, de oplaadduur bedraagt toch eerder 2,5 uren dan 2 uren om het benodigde vermogen bijeen te sparen om 25 kilometer ver te snorren. Maar het gaat dan wel echt om 25 elektrische kilometers, voor de benzinemotor bijspringt. We kregen een volledig opgeladen exemplaar mee in Braine-l’Alleud, en trokken Brusselwaarts met een goede 30 kilometer vlot verkeer op de Ring.
Met volle batterijen kan de Prius Plug-In 100% elektrisch rijden, behalve wanneer je het gaspedaal op de plank duwt of een bepaalde snelheid overschrijdt. Maar zelfs zonder ‘economy run’ principes in acht te nemen, konden we volledig elektrisch rijden met snelheden van 105 à 110 km/u, en dat 20 kilometer lang.
1,8 l/100 km
Op het moment dat er nog maar voor 10 à 15% kracht meer overblijft, ruilt de Prius zijn elektrische stand voor benzine. Een ander voordeel is de grotere trekkracht die de elektromotor kan leveren dankzij de lithium-ion batterijen: 207 Nm tegenover 142 Nm in de huidige Prius. Je kan dus makkelijker meer een beroep doen op de elektrische power. Het resultaat: een boordcomputer die een gemiddeld verbruik aangeeft van... 1,8 l/100 km. Je zou van minder met een glimlach rondlopen.
Nadat we de Prius Plug-In opnieuw hebben opgeladen, de volgende test. Deze keer houden we ons in de stad, de kleine ring van Brussel, maar dan wel in volle spits. Na een twaalftal kilometers bereiken de batterijen hun kritische peil. Maar we hebben dit deel wel afgelegd zonder een drup benzine te verbruiken.
Beste van twee werelden
Als Toyota er in slaagt om de autonomie op te trekken naar 50 kilometer, en als we een deftig oplaadnetwerk krijgen, dan zou de Prius Plug-In wel eens het antwoord op de dagelijkse verplaatsingsbehoefte van velen kunnen zijn. En zo zou hij echt wel eens de eerste elektrische hybride kunnen worden waarmee je met het gezin op reis kan.