Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Toyota ProAce City Verso - 10 jaar garantie! (2024)

Toyota mag dan wel het merk van de hybrides zijn, het biedt ook een gezinsbusje aan op benzine, diesel of elektrokracht. AS24 test de ProAce City Verso, een Citroën Berlingo in vermomming… maar wel met 10 jaar garantie!

In het kort

De Toyota ProAce City Verso is even Japans als stokbrood met brie. Toyota neemt namelijk de technische fundamenten van de Citroën Berlingo/ Peugeot Rifter / Opel Combo en giet daar een eigen Japans sausje over, met de typerende 10 jaar garantie van het merk.

Pro

Voordelen

  • Comfortabele rit
  • Ruimtewonder
  • Desgewenst als 7-zitter
Contra

Nadelen

  • Gebruikte materialen
  • Range elektrische versie
  • Mist de Toyota filosofie?

De Toyota ProAce City Verso op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Toyota mag dan wel de aandacht kapen met zijn knijterzuinige hybrides en hippe SUV’s of crossovers, het Japanse merk heeft ook een antwoord klaar voor gezinnen die op zoek zijn naar gigantisch veel ruimte, zonder dat daar een gigantisch prijskaartje aan vasthangt. Daarvoor ging het wel even bij de Fransen shoppen...

Exterieur

We gaan niet tegen je liegen, deze Toyota kan je bezwaarlijk Japans noemen. Deze ProAce City Verso is namelijk het gevolg van verregaande synergieën tussen Stellantis en Toyota. Het Japanse merk leent namelijk de technische fundamenten van de “buskes” bij Stellantis en besloot ook een gezinsvariant te maken. Een ludospace, om het met een Franse term te benoemen.

Proace City Verso 2024

Laat het ook net de Fransen zijn die destijds het gezinsbusje bedachten, met de Citroën Berlingo en Peugeot Partner als meest bekende exemplaren. Deze ProAce City Verso is dus zo’n Berlingo/Rifter, net zoals de Opel Combo dat is. De Japanse versie krijgt wel de meest dynamische snuit van het gezelschap. Dus alleen daardoor heeft ‘ie al een streepje voor.

Interieur

Net zoals zijn Franse broeders komt de ProAce City Verso er in twee verschillende lengtes. Daardoor krijg je een versie met 5 zitplaatsen (4,4 meter) of een 35 cm langere versie met 7 zitplaatsen. Zoals het een goed busje betaamt kan je die stoelen echter met twee vingers in de neus verwijderen. Daardoor heb je veel (983 l) of gigantisch veel (1.538 l) kofferruimte.

Proace City Verso 2024

Daarmee hebben we in één klap één van de belangrijkste verkooppunten van deze ProAceCity Verso gehad, want geen enkele SUV of crossover doet het ‘m na - en al zeker niet voor de prijs. Het nadeel daarvan is dat je wel genoegen moet nemen met de typische afwerking van een busje. Hoewel je twee moderne schermpjes krijgt, zijn de plastics hard en is het zitmeubilair eerder agrarisch. Dit is geen S-Klasse, maar dat kon je al wel raden natuurlijk.

Motor

Toyota? Da’s hybrides, hybrides en hybrides, niet? Fout. Want naast hybridemotoren heeft het merk ook plug-inhybrides en EV’s. Deze ProAce City Versie voegt daar nog een klassieke benzine- en dieselmotor aan toe. Jep, een Toyota mét diesel in 2024? Het kan!

Proace City Verso 2024

Die diesel is een 1.5-liter viercilinder turbo met 100 of 130 pk van bij Stellantis. Idem voor de benzine, dat is de 1.2-liter driecilinder PureTech met ketting in plaats van riem en een vermogen van 110 pk. Tenslotte is er ook een elektrische City Verso die een accu van 50 kWh koppelt aan een elektromotor op de vooras van 136 pk. Daardoor goed voor maximaal 330 km aan range.

Rijgedrag

Die elektrische Toyota ProAce City Verso met een startprijs van vlot 41.000 euro is nu al dood geboren. Want voor dat geld koop je elders veel meer EV. Ietwat zonde, want de aandrijflijn past wonderwel in een gezinsbusje. Je bent dus aangewezen op de (meer betaalbare) diesel- en benzineversie. Die laatste doet wat moet - en stelt allerminst teleur - maar het is de dieseluitvoering die met de prijzen gaat lopen. Zeker in combinatie met de 8-trapsautomaat krijg je een aandrijflijn die premium-waardig is.

Proace City Verso 2024

Daarenboven is de ophanging van de Toyota ProAce City Verso - ongeacht de uitvoering - ongegeneerd comfortabel. Geen sportieve accenten of korte stuurratio, dit Japans busje wil je zo comfortabel van punt A naar punt B krijgen. Zelfs de windgeluiden blijven daarbij binnen de perken. De ludospace is onmiskenbaar het ultieme vervoermiddel voor gezinnen… en deze ProAce City Verso bewijst dat nog eens met verve.

Prijs

Kijk, we begrijpen het, deze Japanner is een kopie van een Frans recept. Dus waarom zou je niet rechtstreeks langsgaan bij het origineel? Je hebt geen ongelijk, want een Citroën Berlingo of Peugeot Rifter is ook nog een scheutje goedkoper dan deze minstens 28.230 euro (24K mét standaard korting) kostende ProAce City Verso.

Proace City Verso 2024

Het venijn - of beter gezegd: de gemoedsrust - zit ‘m echter in de staart. Want ja, deze Toyota kost enkele duizenden euro’s meer dan zijn Franse neven, maar hij komt met 10 jaar garantie! Da’s richting de toekomst toe een gigantische ontzorging.

Besluit

De Citroën Berlingo mét 10 jaar garantie, zo kan je deze Toyota ProAce City Verso omschrijven. En geef toe, daardoor krijg je een gigantische slok gemoedsrust wanneer je deze Japanner op je oprit parkeert. Ben je op zoek naar een gezinsbusje? Dan loont het zeker om langs de Toyota-dealer te gaan.

Technische gegevens Toyota ProAce City Verso 1.5

  • Diesel 8 A/T Start & Stop (2024)
  • Motor: 1.5 viercilinder, turbodiesel
  • Vermogen: 130 pk
  • Koppel: 300
  • Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 11 seconden
  • Topsnelheid: 184km/u
  • Bagageruimte: 755 - 1.355 liter
  • Brandstofverbruik: 4,1 l/100 km
  • Prijs: Vanaf 25.290 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer