Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Toyota Rav4 – De derde episode

Met de nieuwe Rav4 is Toyota intussen aan de derde aflevering toe. We hopen dat het om een langspeelfilm gaat en niet om een minireeks.

Episode 1: Meester (Akio To)Yoda bezorgt de constructeur hernieuwde krachten met de onverwachte komst van de GT86, een sportieve coupé. Episode 2: Onder leiding van de nieuwe meester transformeert Toyota de bleke Auris van een muurbloempje in een auto die er goed uitziet en aangenaam stuurt bovendien. Episode 3: De nieuwe Rav4 moet de touwtjes terug in handen nemen van het segment dat hij in 1994 deed ontstaan: de compacte SUV.

Vastbenoemd

Makkelijk zal het niet zijn. In een gamma waar de strijd momenteel op het scherp van de snee wordt gestreden, moet elke concurrent zich kunnen onderscheiden. Reken daar nog eens de vrijetijdsbreaks en de crossovers bij, en je ziet welke zware taak de Rav4 wacht. Eerst en vooral is er zijn design. Dat zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar er is duidelijk karakter aanwezig en dus heeft iedereen er een mening over. Dat is misschien een van de beste zaken die de Rav4 kon overkomen. Een echte schoonheid is hij misschien niet, maar hij straalt wel de degelijkheid van een familievader, liefst een vastbenoemde, uit. Die indruk trekt hij ook aan de binnenkant door. Wel wil hij vernieuwen en gaat de afwerkingskwaliteit er eindelijk op vooruit. Maar bovenal: wat een ruimte! Zelfs al meet hij 4,57 meter – 20 cm meer dan de vorige Rav4 – in de lengte, dan nog is dit verbazingwekkend. Er blijft zelfs nog een koffer van 547 liter over.

4x4-ziel

Vandaag de dag ben je bijna verplicht een voorwielaangedreven SUV aan lagere prijs te kunnen aanbieden. Alleen heeft Toyota de Rav4 nog steeds ontwikkeld als een 4x4 waarbij je ook het vermogen van de achterwielen kan wegnemen. Bij sommige constructeurs merk je de omgekeerde trend. Wat Toyota zelf aanprijst, lees je duidelijk in de catalogus. Van de vijf Rav4-versies, is er slechts één 4x2. Dat is die met de 2.0 D-4D met 124 pk (26.570 euro). Dit is een nieuwkomer in het gamma. Hij toont zich al van bij lage toeren zeer elastisch. Zelfs bij 1.000 opm accelereert hij vlot. Alleen, meer dan vlot moet je niet verwachten. Maar met een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km en een CO2 van 127 gr/km staat hij ongetwijfeld hoog genoteerd bij de fleetmanagers.

De 2.2 D-4D met 150 pk en zestrapsautomaat met 4x4 is oneindig veel interessanter (6,6 l/100 km, 173 gr/km, 37.750 euro), en niet alleen omdat zijn motor stiller en krachtiger is. Nee, dat heeft hij meer aan zijn vierwielaandrijving te danken. Want waar de 4x2 bijzonder snel in onderstuur duikt – we waren niet eens voluit aan het gaan, echt niet – toont de 4x4 zich meer op zijn gemak, levendiger en zelfs beter afgeveerd. Op een bochtig parcours blijkt hij zelfs een echte revelatie. De kwaliteit van zijn stuurinrichting wordt duidelijk. Het enige waar we ons wat aan stoorden was het gedrag van de automaat. Die hield tijdens de test soms lang hogere toeren aan die wat pijnlijk overkwamen voor het gehoor, zonder dat je het gevoel had dat daar een flinke push van het motorkoppel tegenover stond. Wat geeft dat in de Sport-stand?

Een verbetering van de rijervaring. De Rav duikt nog gretiger de bochten in en het directer reagerende stuur vergt minder stuurbewegingen. Alleen jaagt de automaat de motor nog meer in de toeren, tot op het moment dat ik dan maar zelf het commando overneem met de lepels aan het stuur. Als je dan het toerental tussen 1.500 en 2.500 opm houdt, zijn eerst en vooral je oren je erg dankbaar. Maar manueel schakelend blijkt deze automaat overigens een klein wonder. Hij schakelt zo snel als de beroemde dubbele koppelingsversnellingsbakken. Klasse. Dynamisch rolt hij net dat tikkeltje meer in de bochten om als evenknie van de Ford Kuga te worden bestempeld. Hij mag dan wel minder sexy zijn dan een Kia Sportage of een Hyundai ix35, hij heeft toch evenveel vorm als inhoud. Wat niet van al zijn concurrenten kan worden gezegd.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Toyota

Klik hier en zoek uw occasie Toyota Rav4 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Toyota Rav4, en een selectie van tweedehandse Toyota’s.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer