Wees Toyota maar. Jaren strijd je met je hybridewagens voor een lage CO2-uitstoot terwijl niemand daar echt een moer om geeft. Eenmaal de overheid wel streng toeziet op die uitstoot, drijft het chauffeurs naar EV’s en plug-inhybrides. Toyota moet zijn plannen dus aanpassen. Met een rist plug-in’s en EV’s die in de pijplijn zitten.
Sexy Prius
Deze RAV4 PHEV is de tweede Toyota die je met stekker kan krijgen. Naast de Prius PHEV die enkele jaren geleden al verscheen. Geen slecht woord over die Prius, maar zijn eigenzinnige styling schrikt zonder twijfel de nodige klanten af. Dan is een ruime SUV met stekker een veel logischere keuze.
De RAV4 PHEV laat zich dan ook volledig baseren op de reguliere RAV4. Op stylingvlak doet Toyota zelfs geen moeite om de plug-in te onderscheiden. Geen gekleurde accenten, dichtgeplamuurde grille of eigenaardige velgen. Een PHEV-badge op de bips. Dat krijg je van Toyota als je kiest voor de RAV4 PHEV.
Gezocht: interieurdesigner
Het interieur van de RAV4 PHEV volgt de filosofie van de buitenzijde: Franjes mogen… maar het moet wel binnen de perken blijven. We moeten dan ook eerlijk zijn, met zijn nogal druk dashboard en infotainmentsysteem dat lijkt alsof ze een scherm op een Duploblok hebben geschroefd gaat deze RAV4 geen designprijzen wegkapen.
Het voordeel is wel dat ergonomie hoogtij viert! De versnellingspook is niet mooi maar wel praktisch. De rubberen draaiknopjes voor de verwarming slaan als een tang op een varken maar werken wel. Daarenboven is het lekker ruim in de RAV4. Dat verandert niet met de accu die een plaats moest vinden achterin de koffer. Want je verliest amper 3,5 centimeter aan bodem.
Indrukwekkende aandrijflijn
De plug-inuitvoering neemt dus de sterktes maar ook de eigenaardigheden van de huidige RAV4 over. Wat verandert er eigenlijk onder de kap? Wel, in de basis neemt de plug-inhybride de aandrijflijn van de hybride over. Logisch, toch? Die aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter atmosferische benzine en twee elektromotoren (een op elke as). Systeemvermogen? Maar liefst 306 pk! Zelfs enkel op elektrokracht beschik je over ruimschoots 230 pk en een stevige schop koppel.
Dankzij een forse accu van 18,1 kWh weggemoffeld in de koffer en onder de carrosserie is deze RAV4 daarenboven in staat om een indrukwekkende EV-range voor te leggen. Zo spreekt Toyota van 75 tot 100 km. Wij behaalden op de openbare weg zonder al te veel moeite 70 km op één lading. De CO2-uitstoot, die bedraagt meer 22 g/km. Kijk, bij Toyota houden ze van slim ingenieursschap.
Voorbeeldig
Tegenwoordig staat zowat elke Toyota op het TNGA-platform. Een zegen voor het Japanse merk, want het brengt een toef rijplezier naar de huidige producten. Niet anders voor deze RAV4 PHEV, die zich opvallend dynamisch toont zonder een knijterharde ophanging voor te leggen.
Met een sprint naar de honderd van 6 seconden - en vierwielaandrijving - is hij ook zat snel. De samenwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotoren gaat daarenboven soepel - Toyota heeft tenslotte al decennia hybride-ervaring. Waardoor deze RAV4 zich presenteert als voorbeeld in zijn klasse. Eén klein probleem echter: met een basisprijs van meer dan 57.000 euro prijst deze Japanner zich hopeloos uit de Europese markt. Want rivalen bij Peugeot en Volkswagen zijn in de basis vlot 15.000 euro goedkoper. Zonder opties weliswaar, maar wie wil 60.000 euro aan een Toyota geven? Een perceptieprobleem. Dat begrijpen we ook.
Conclusie
De RAV4 is vanuit een technologisch standpunt een van de beste plug-in’s die je momenteel kan kopen. Zijn hoog prijskaartje gekoppeld aan een generisch interieur maakt de pil echter moeilijk om te slikken voor de leasingrijder. Kan je daar voorbij kijken? Dan koop je een dijk van een SUV.