De Toyota Rav4 maakt inmiddels 25 jaar deel uit van ons straatbeeld. Meestal op asfalt wel, minder in het echte terreinwerk. Maar eigenlijk is hij één van de grondleggers van het SUV-genre geweest. Toen hij debuteerde hadden we het nog meer over een 4x4 waarvan de rijdynamiek die van een berline benaderde en daarvoor terreincapaciteiten opofferde. Sindsdien zijn de generaties Rav4 elkaar opgevolgd en plooit ook de nieuwe Rav4 zich naar de gewijzigde maatschappelijke context. Dat betekent dus geen dieselmotor meer in het aanbod van de nieuwe Toyota Rav4. De enige keuzemogelijkheid nu is benzine of hybride.
Liever hybride
De hybride is de populairste keuze bij Toyota. Hij is nog maar sinds 2016 in het aanbod, in de vorige generatie Rav4. In West-Europa is hij veruit de bestverkochte. 85 procent van Toyota’s West-Europese Rav4-rijders gaf aan dat ze liever hybride reden. In de nieuwe generatie Toyota Rav4 nemen we dus definitief afscheid van de dieselmotor, en rest alleen nog de keuze tussen de 2-liter benzine met 175 pk en de hybride-combinatie die samen 218 pk met voorwielaandrijving opwekt en 222 pk met vierwielaandrijving. We richten onze aandacht op de Rav4 hybride met voorwielaandrijving voor deze test.
Krachtiger
Onder de motorkap van de vijfde generatie Toyota Rav4 vinden we een 2.5-liter benzine viercilindermotor en een elektrische motor die 88 pk kan leveren. In de hybride Rav4 met vierwielaandrijving is de elektrische motor goed voor nog eens 40 pk extra. In de vorige generatie hybride Rav4 kwamen we aan een gecombineerd vermogen van 197 pk, dat wordt nu 218 pk. Hij legt erg mooie gehomologeerde verbruikscijfers voor: een officieel gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km en 102 g/km CO2. Daarnaast is hij met een spurtje van 8,4 seconden naar 100 km/u best snedig te noemen.
Discreter
Maar ondanks dat bijkomende vermogen is de Toyota Rav4 in de praktijk toch geen scheurijzer. In zijn sport-modus kan hij weliswaar behoorlijke prestaties voorleggen en zijn hernemingen zijn snedig genoeg, maar de rijdynamiek blijft weinig uitdagend. Hij stelt comfort voorop. In de ‘normal’ rijmodus zal je de Rav4 het meest appreciëren. Hier wordt duidelijk hoe harmonieus Toyota de elektrische motor en de benzinemotor laat samenwerken. Je merkt nauwelijks wanneer hij overschakelt tussen beide motoren. In de stad is hij een bijzonder aangename gezel. Bij volgas-hernemingen blijft de motor zeuren, maar het effect is minder uitgesproken dan voorheen. In stadsverkeer zagen we een verbruik van 6,0 l/100 km, wat een correct verbruik lijkt voor een SUV met deze omvang. Met zijn 4,60 meter is de nieuwe Rav4 bijzonder ruim, zowel vooraan als achteraan, waar de passagiers van flink wat beenruimte genieten. En ondanks de hybride architectuur, biedt hij met 520 liter nog steeds een zeer stevige kofferinhoud aan.
Toyota | Rav4 hybrid |
---|---|
Motor: | elektrische motor + viercilinder benzine, 2.487 cc |
Pk: | 218 pk bij 5.700 opm |
Nm | 221 Nm bij 3.600 opm |
0-100 km/u: | 8,4 sec |
Top: | 180 km/u |
Verbruik: | 4,5 l/100 km |
CO2: | 102 g/km |
Prijs: | 42.070 euro |