Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Toyota GR Supra – Sportman van het jaar

Het is 17 jaar geleden sinds er bij Toyota nog eens een Supra in de showroom stond. Deze Supra groeide uit een akkoord met BMW, maar denk niet dat dit een ‘Japanse Z4’ is. En dat is een compliment.

Dit is de nieuwe Toyota Supra, voluit GR Supra voor Gazoo Racing, de naam van Toyota’s motorsportafdeling. Zoals we weten is hij gegroeid uit een akkoord met BMW. Hij neemt dus van de jongste BMW Z4 het onderstel over, de 3-liter zescilindermotor net als een groot deel van de technische oplossingen van BMW. Maar de chassis-ingenieurs hebben elk hun interpretatie kunnen geven, los van het feit dat de Z4 een cabrio is en de Supra een coupé. De hoofdtester van Toyota Motor Europe zou overigens geweigerd hebben om met de BMW Z4 te rijden voor de ontwikkeling van de Supra klaar was, om zich niet te laten beïnvloeden.

Over lederhosen en kimono’s

Uiterlijk zijn er geen gelijkenissen te vinden tussen de Z4 en de Toyota Supra. De Toyota Supra straalt spiermassa uit, en vormt door zijn verhoudingen een erg atletische verschijning. Dat benadrukt hij nog in enkele details, ook al zijn die soms nep zoals in het geval van de luchtopeningen onder de lichtblokken, op de motorkap of aan de deuren. Zowel vooraan als achteraan laat de Toyota Supra zijn persoonlijkheid zien. Hij is laag en breed, en de dubbele bubbel in het dak geeft hem echt een bijzondere uitstraling.

Aan de binnenkant vallen de Duitse invloeden dan weer op. We zien tal van onderdelen die recht van bij BMW komen, zoals de bedieningspook van de automaat, de knoppen, de aircobediening of het multimediasysteem. Maar dit neemt allemaal plaats in een interieur dat duidelijk een Japanse sfeer uitademt. Voor de bestuurder zien we een groot scherm met erg duidelijk leesbare gegevens. De toerenteller neemt prominent in het midden plaats. Daarmee maakt de Supra duidelijk wat voor hem belangrijk is.

Makkelijk

Onder de motorkap steekt de zes-in-lijn van BMW, wat ook mooi aansluit bij de filosofie van de Supra. Die had in de vroegere generaties steeds een zes-in-lijn. Met 340 pk en 500 Nm belooft hij sterke prestaties, ook al heeft hij 1.495 kilogram om rekening mee te houden. Maar met een 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden kan hij er wel een paar de loef afsteken. Toch maakt de Toyota Supra meer indruk met zijn totale rijbeleving dan met de pure rechtuitprestaties. De motor is zo laag mogelijk ingeplant, achter de vooras waardoor hij er een 50/50-gewichtsverdeling op nahoudt. Ten opzichte van de Toyota GT86 ligt het zwaartepunt nog lager. Daarmee toont de Toyota Supra zich bijzonder competent in de bochten. Hij is niet alleen erg neutraal, maar hij communiceert zijn intenties ook heel duidelijk.

Toyota liet ons op circuit naar de limieten zoeken. Die limieten voel je goed aankomen. Dankzij het sperdifferentieel en de standaard geleverd Michelin Pilot Supersport-banden blijft de grip in bijna alle omstandigheden gevrijwaard. Zelfs met het ESP uitgeschakeld voel je ruim op voorhand wat er gaat gebeuren. Zelfs een beginneling kan met de grip spelen zonder het risico te lopen op schaamrood op de wangen… en carrosseriekosten.

Flexibel

Toch is de Toyota Supra meer dan een circuitspeeltje. Hij is ook perfect bruikbaar voor alledaags verkeer. Wanneer je de sportstand verlaat – overigens de enige andere instelling die Toyota aanbiedt – verdwijnen ook de heerlijke brutale schokken bij de versnellingswissels, krijg je een discreter geluid en wordt de ophanging iets soepeler. Zo ontstaat een sympathieke GT die braaf luistert en ook comfortabel kan zijn. Het is nu al duidelijk dat de nieuwe Toyota Supra een gooi doet naar ‘sportman van het jaar’. Maar wie nu nog moet beslissen, kan best wat geduld gebruiken. De 900 voorziene exemplaren voor Europa voor 2019 zijn al allemaal de deur uit.

|--------| |Motor: zes-in-lijn turbobenzine, 2.998 cc| |340 pk bij 5.500 – 6.500 opm| |500 Nm bij 1.600 – 4.500 opm| |0-100 km/u: 4,3 sec| |Top: 250 km/u| |Verbruik: 7,5 l/100 km (gecorreleerde NEDC)| |Testverbruik: 13,1 l/100 km| |CO2 : 170 g/km| |Prijs: 65.500 euro|

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer