Met de recente facelift ziet de Verso er frisser en scherper uit. Vooral de neus werd grondig aangepakt. Die is nu veel breder en meer uitgesproken. En de zijspiegels zijn een maatje gekrompen voor een betere aerodynamica. In ieder geval komt de Verso nu wat minder busjesachtig aangereden, iets wat we als jonge vaders of dynamische opa’s achter het stuur toch wel kunnen appreciëren.
Correcte prijzen
De prijs is zeer doorslaggevend in dit segment. En ook daar scoort deze Verso meer dan behoorlijk: 22.840 euro voor de 2.0 D met Active-uitrusting. Dat is inclusief manuele airco, radio-cd-mp3-speler en elektrisch bediende ruiten vooraan. Voor zeven in plaats van vijf zitplaatsen betaal je 600 euro extra. Onze testversie – de Premium met Skyview panoramisch schuifdak, xenonlichten, automatische airco, ingebouwde navigatie en zeven zitplaatsen - kost wel al gauw bijna 30.000 euro.
Moduleerbaar
Verwacht voor dit geld niet het meest hoogwaardige plastic of afwerking in velours. Ook op dat vlak houdt deze Verso het vrij basic. Maar alles zit wel op de juiste plaats en qua moduleerbaarheid zal geen enkel gezinslid reden tot klagen hebben. In een handomdraai laten de tweede en (optionele) derde zetelrij zich omvormen tot een vlakke laadvloer. De stouwruimte tot aan het afdekzeil bedraagt respectievelijk 155, 440 of 982 liter wanneer zeven, vijf of twee zitplaatsen in gebruik zijn.
Aan het stuur
Als bestuurder is het wel even wennen aan de tellers die centraal op het dashboard geplaatst zijn en het stuurwiel – alhoewel dat in de hoogte en in de diepte verstelbaar is – kregen we met onze meter 83 niet hoog genoeg gepositioneerd. Toch wel een domper op de rijpret, vooral omdat de Verso zich best wel sportief in de bochten laat sturen. Wel leuk is de versnellingspook voor de bediening van de manuele zesbak. Die staat relatief hoog gepositioneerd ligt dus fijn binnen handbereik.
Te kort?
De tweeliter diesel die onder de kap schuilt, blijft voldoende op de achtergrond. Behalve als je ‘m echt de sporen geeft, maar dan nog is zijn klank best aangenaam. Op papier zijn de cijfers niet spectaculair – een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 11,3 seconden en een top van 185 km/u -, maar toch hadden we nooit het gevoel dat we met onze 124 pk’s aan vermogen en 310 Nm aan trekkracht te kort kwamen in het verkeer. Toyota geeft een gemiddeld verbruik van 4,9 liter op (129 CO2-uitstoot). Wij bleven rond de zes liter circuleren.
Concurrentie
De concurrentie is niet mals voor deze Toyota Verso. Hij heeft af te rekenen met enkele hoog aangeschreven modellen genre Ford C-Max, Peugeot 5008, Renault Grand Scénic of Volkswagen Touran die al even dynamisch uit de hoek komen. En toch is hij het ommetje naar de Toyota-dealer zeker waard.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Toyota
Klik hier en zoek uw occasie Toyota Verso tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Toyota Verso, en een selectie van tweedehandse