In het kort
De Toyota Yaris Cross is misschien wel het meest populairste model in het hele gamma van het Japanse merk. Met deze update krijgt hij een extra motor en wat cosmetische verbeteringen, zonder het winnende recept te veranderen.
De Toyota Yaris Cross is misschien wel het meest populairste model in het hele gamma van het Japanse merk. Met deze update krijgt hij een extra motor en wat cosmetische verbeteringen, zonder het winnende recept te veranderen.
Moeten we je echt vertellen dat de Toyota Yaris Cross één van de populairste producten van het Japanse merk in onze contreien is? Kijk maar eens rond in het straatbeeld. Om met de tijd mee te gaan - en om te voldoen aan de Europese eisen op het gebied van actieve veiligheid - krijgt Toyota's kleinste terreinauto een make-over.
Toegegeven, we gebruiken de term “make-over” iets te enthousiast. Niet dat de Yaris Cross geen allures heeft - over smaken en kleuren valt niet te twisten - maar deze facelift lijkt niets nieuws te bieden op visueel vlak. Je krijgt knal dezelfde 4,18 meter lange compacte crossover met kenmerkend gezicht, plastic wielkasten en stoere styling.
Maar als je beter kijkt, zie je zilveren accenten op de voor- en achterbumper. Echt waar! De catalogus bevat ook nieuwe velgdesigns en een nieuwe niet-metallic Urban Khaki carrosseriekleur.
Binnenin is het min of meer hetzelfde liedje. De Yaris Cross biedt nog steeds meer ruimte dan je zou verwachten, met ruimte voor volwassen kinderen op de achterbank en een bagageruimte van 397 liter. Bovendien zijn we erg te spreken over de hoedenplank, die met een handomdraai kan worden weggeklapt!
De belangrijkste veranderingen zijn te vinden op het dashboard in de vorm van - je raadt het al - schermen. Het instrumentenpaneel aan boord heeft nu een 12,3-inch scherm op de topmodellen, terwijl het infotainmentsysteem van de nieuwste generatie schuilgaat achter een 10,5-inch touchscreen. Net als bij andere Toyota's is dit niet het best doordachte systeem ter wereld, niet in de laatste plaats vanwege de 'één taak, één scherm'-filosofie.
Onder de motorkap past Toyota hetzelfde recept toe als voor de onlangs verbeterde Yaris hatchback. Met andere woorden: alleen hybride, met twee vermogensversies. Het instapmodel wordt aangedreven door een 1,5-liter driecilinder benzinemotor die 116 pk produceert met behulp van een elektromotor. De andere motoroptie gebruikt hetzelfde blok, maar past de elektrische hardware aan. Door componenten van Toyota's 5e generatie hybride te gebruiken, verhoogt deze variant het totale vermogen tot 130 pk, terwijl het koppel met 30% toeneemt.
Hierdoor verbetert deze nieuwe motor de prestaties van de Yaris Cross, zonder dat dit ten koste gaat van de uitstoot. De tijd van 0-100 km/u bedraagt 10,5 seconden, oftewel 0,5 seconde beter dan voorheen, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik blijft steken op 4,5 liter/100 km voor een CO2-uitstoot van 101 g/km (WLTP).
Zeggen dat deze updates de Yaris Cross transformeren, zou wat overdreven zijn. Dat gezegd zijnde, moet worden opgemerkt dat het extra koppel van de performantere hybridemotor vooral wordt gebruikt om het rijplezier te verbeteren. In tegenstelling tot de Yaris hatchback, lieten het gewicht en de omvang van deze Yaris Cross de instapmotor soms buiten adem. Deze nieuwe 130 pk-variant is beter op zijn taak berekend.
Zoals gebruikelijk bij Toyota zijn de gemiddelde emissies en het brandstofverbruik goed op papier... maar in het echt kan het nog beter! Deze Yaris Cross 130 is geen uitzondering op de regel, want onze reis over bochtige wegen eindigde met een verbruik van 4,4 liter/100 km.
Tot slot heeft Toyota veel moeite gedaan om geluid en trillingen te verminderen. Denk hierbij aan een dikkere voorruit, dynamische motorsteunen en dikkere dashboardisolatie. De Yaris Cross doet het beter dan voorheen, maar misschien niet zo goed als Lexus-broeder LBX.
Tot dusver alleen maar goed nieuws. Tot Toyota de prijs onder onze neus schuift. Met een prijs vanaf € 39.490 is de Toyota Yaris Cross Hybrid 130 duurder dan het instapmodel van de Lexus LBX, waarmee hij een motor en onderstel deelt. Begrijpen wie begrijpen kan!
Oké, de Hybrid 130-motor is alleen verkrijgbaar in de hoogste uitvoeringen - het Yaris Cross-gamma begint bij € 31.474 - maar het lijkt vooral dat Toyota hiermee in eigen voet schiet. Waarom niet vanaf de basis al deze 130 pk sterke uitvoering aanbieden? Het is ons - eerlijk gezegd - een raadsel.
De Toyota Yaris Cross is aangepast om te voldoen aan de Europese eisen op het gebied van actieve veiligheidsvoorzieningen. Toyota heeft ook van de gelegenheid gebruikgemaakt om de technologie aan boord te verbeteren en hem optioneel uit te rusten met een krachtigere, maar nog steeds zuinige hybride aandrijflijn. Al zal je daarvoor wel diep in de buidel moeten tasten.
Technische specificaties Toyota Yaris Cross 130 (2024)