Zoals vandaag in de autosector gebruikelijk is, betekent de toevoeging ‘Cross’ aan een gewone modelnaam vaak wat extra beschermstukken in plastic, andere velgen, en soms, als de constructeur vrijgevig is, een verhoogde bodemvrijheid. Bij Toyota wil de naam ‘Cross’ echter heel wat meer zeggen.
Nieuw model?
De nieuwe Yaris Cross deelt dan wel zijn naam – en volgens Toyota zijn plaats in het gamma – met de kleine stadsauto, maar dat zou je op het eerste gezicht niet zeggen. Het enige wat deze twee modellen gemeenschappelijk lijken te hebben, is het logo. Toch kan de nieuwe crossover de link met de Yaris goed verbergen: hij gebruikt immers hetzelfde platform, dezelfde motoren en zelfs dezelfde technologie.
Lang leve de moduleerbare platformen dus, want het GA-B-platform van de Yaris is identiek aan dat van de Yaris Cross. Zelfs de wielbasis is met 2.560 millimeter hetzelfde. Het koetswerk is wel veranderd, en grondig. De nieuwe Yaris Cross is 240 millimeter langer, 90 millimeter hoger en 90 millimeter breder dan de stads-Yaris.
Stadsavonturier
De groei gaat eveneens gepaard met een grondige stijlevolutie. De nieuwe Yaris Cross krijgt een veel plattere voorkant met een klein radiatorrooster, twee grote lichtblokken en een verticale lichtsignatuur. Achteraan zie je een praktische kofferklep die daar weer de nodige lichtblokken bevat. En we zouden het bijna vergeten: de plastic koetswerkbescherming is uiteraard van de partij. Want het gaat natuurlijk om een Cross. Ook op de voor- en achterbumper en onderaan de portieren en wielkasten kom je de zwarte beschermkunststof tegen.
Zoek de verschillen
De designers lijken zodanig hard gezwoegd te hebben op de buitenkant dat ze geen energie meer overhadden voor de binnenkant. Dat is geen kritiek, want de Yaris Cross lijkt de belangrijkste elementen van het interieur van zijn bijna-naamgenoot over te hebben genomen. Je ziet dus hetzelfde stuur, hetzelfde dashboard met diepe plooi, dezelfde versnellingspook,… je begrijpt het wel.
Maar die copy-paste-oefening is niet alleen maar goed. De afwerking is bijvoorbeeld niet geëvolueerd, zodat de A-stijlen van de voorruit, de onderkant van het dashboard en de portieren nog steeds met harde plastics bekleed zijn. Zelfs de armleuning voelt niet zacht aan. Dat werkt op een stadsauto, maar minder op een compacte crossover. De goede punten zijn er dan weer voor het nieuwe Toyota Smart Connect-infotainmentsysteem met touchscreen van 9 duim, de grotere koffer (397 liter, 320 liter op de AWD-i) en de achterbank die op de topversies in drie delen neer te klappen is.
Ook hybride
Of hij nu Yaris Cross heet of niet, hij mag geen Toyota-logo dragen zonder hybride aandrijflijn in zijn gamma. Daar wijkt ook deze nieuwe crossover niet van af. Naast de 1.5 benzine van 128 pk die als instapversie dient, krijg je hier net als in de gewone Yaris ook de vierde generatie van de hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 1.5-driecilinder en twee elektromotoren/generatoren en is in totaal goed voor 116 pk. Om het ‘Cross’-gedeelte te beklemtonen kan deze mini-SUV worden voorzien van vierwielaandrijving, dankzij een extra elektromotor van 5,3 pk en 52 Nm op de achteras.
Mussendorst
Toyota slaagt er al een tijd in om al zijn modellen de nodige rijdynamiek mee te geven. Dat lukt ook voor deze Yaris Cross. Hij voegt ook wat verfijning toe vergeleken met de stadsauto. Tenminste, op vlak van ophanging, want de geluidsisolatie blijft nog steeds matig.
Het hybridesysteem is dan weer een schot in de roos. Dat is namelijk bijzonder geschikt voor stadsverkeer omdat het profiteert van het koppel van zijn elektromotoren. Op ons testmodel met vierwielaandrijving leverde dat een gemiddeld verbruik op van 4,6 l/100 km. Op de snelweg moet de driecilinder iets luider zingen, en om eerlijk te zijn klinkt dat niet als Pavarotti. De rauwe klank gaat gepaard met een hoger verbruik, waardoor je er beter een lichte rechtervoet op nahoudt.
Vier maal vier maal duur
In de prijscatalogus lijkt deze nieuwe Toyota Yaris Cross een relatief goeie positie in te nemen. De instapversie op benzine begint bij 23.000 euro, terwijl de hybride je minstens 25.430 euro kost. Maar dat is de gewone hybrideversie. Voor de vierwielaangedreven versie betaal je maar liefst 34.680 euro. Daar is een simpele reden voor: die is er alleen in de duurste uitvoering. Vergelijk je met identieke uitvoeringen, dan bedraagt het prijsverschil amper 2.600 euro. Maar goed, dat is nog steeds veel voor 5,3 pk.
Conclusie
De nieuwe Toyota Yaris Cross is niet zomaar een Yaris met wat ‘Cross’-logo’s voor een zogezegd avontuurlijker karakter. Het gaat wel degelijk om een echte crossover, die ruimer is en comfortabeler rijdt. Naast de naam en het Toyota-logo is het enige wat deze Cross met de gewone Yaris deelt zijn mussendorst.