Een hot hatch wordt op een markt die verzadigd geraakt door steeds meer propere en elektrische auto’s met open armen ontvangen. Zeker als het om een Toyota gaat. Als de Japanners immers beslissen om een sportauto te bouwen, is het resultaat vaak verrassend. Zoals de vorige Yaris GRMN bijvoorbeeld, of de GR Supra. Maar voor deze nieuwe GR Yaris haalt Toyota het grote geschut boven.
Blanco blad
Het ontstaan van deze nieuwe hot hatch is terug te voeren tot het WRC. Na de constructeurstitel gewonnen te hebben in 2018 besliste Toyota om een nog efficiëntere auto te bouwen. De nieuwe Yaris, voortaan alleen nog een hybride vijfdeurs, was daar nochtans niet de ideale kandidaat voor. De Japanners vertrokken dus van een blanco blad en bouwden hun eigen homologatiemodel.
De veranderingen aan het productiemodel zijn zo groot dat de GR Yaris alleen maar de lichten, de achteruitkijkspiegel en de dakantenne overneemt. Onder het specifieke driedeurskoetswerk met duikende daklijn huist een combinatie van twee platformen. Het GA-B-platform van de vierde generatie Yaris voor de vooras, en het GA-C-platform van de Corolla voor de achteras.
Drie en vier
Daar stoppen de verrassingen niet. Als er een specifiek rallychassis ontwikkeld kan worden, dan gaat dat toch ook voor de motor en versnellingsbak, niet? Onder de motorkap van deze breedgeschouderde hot hatch zit dus een van de krachtigste driecilinders ter wereld. De 1.6 turbo is conform de WRC2-regels en gebruikt racetechnologie om 261 pk en 360 Nm te produceren. Die hele cavalerie wordt gekanaliseerd via een manuele zesbak, die op zijn beurt gekoppeld is aan een specifiek sportieve vierwielaandrijving.
De elektronica daarvan kan het koppel over beide assen verdelen afhankelijk van de rijmodi. In de Normal-modus krijgt de vooras 60 procent van het koppel, in de Sport-modus krijgt de achteras 70 procent te verwerken. In de Track-modus bedraagt de verdeling 50-50.
Pluimgewicht
Hoe meer je de oppervlakte van deze GR Yaris wegkrabt, hoe langer de verrassing blijft duren. Naast het chassis, de aandrijving en de motor is er bijvoorbeeld nog het gewicht. De Japanse ingenieurs zorgden voor een motorkap, kofferklep en deuren uit aluminium, en een dak uit koolstofvezel. Resultaat: amper 1.280 kilogram.
Met zo weinig gewicht en zoveel trekkracht haalt deze GR Yaris 100 km/u in 5,5 seconden. Hij gaat daarna door tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 230 km/u. Met andere woorden: het gaat vooruit.
Virtuoze bulldog
De cijfers op papier, het lovende persdossier en de gespierde looks zijn één zaak, maar wat deze hot hatch effectief kan, is iets anders. De eerste indruk: de auto mag dan wel Yaris heten, het leidt geen twijfel dat het een speciale auto is. Alles staat in functie van het rijden, van de positie van de zetel tot de plaatsing van de versnellingsbakhendel vergeleken met het stuur. De koffer is weliswaar klein (174 liter) en de hoofdruimte op de achterbank beperkt, maar dat is de prijs die je betaalt voor exclusiviteit.
Op de snelweg is de kleine Japanner luidruchtig, maar toch beschaafd genoeg. Hij gaat wel pas echt schitteren als het asfalt bochtig wordt. Klim in de toeren en de hot hatch verteert de ene bocht na de andere zonder moeite. In de Sport-modus komt op natte wegen in december zelfs de achterkant meespelen bij het uitkomen van de bocht. De ophanging is stevig, maar het geheel is goed gedempt, en je verliest geen grip door een stuiterend wiel. Het gemak waarmee deze GR Yaris asfalt vreet, de bochten aan elkaar rijgt, gecontroleerd glijdt en je doet glimlachen: ongezien.
Conclusie
Voor deze GR Yaris heeft Toyota extra zijn best gedaan. Deze vierwielaangedreven stadsauto met sensationele motor is meer dan een entertainende hot hatch, maar een echte raceauto voor de weg. De Japanners hebben niet gekeken op rijplezier. Ongeacht de prijs (36.940 euro) is er niets dat tot aan de enkeles van deze GR Yaris komt.